Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-11, 21:05
  #1
Medlem
Har ett rum som behöver målas i vitt (med väldigt liten gråton) och med tanken på tid funderar jag på att måla en vägg om dagen efter jobb. Vad tror ni om det? Kommer man se skillnad på väggarna?
Citera
2018-04-11, 21:13
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av help
Har ett rum som behöver målas i vitt (med väldigt liten gråton) och med tanken på tid funderar jag på att måla en vägg om dagen efter jobb. Vad tror ni om det? Kommer man se skillnad på väggarna?

Kan vara en fördel att det är rent, så inte damm flyger omkring i luften.
Vilket kan bli ett problem med för mycket mellanrum.
Citera
2018-04-11, 21:16
  #3
Medlem
cacas avatar
Tid och måla? Ska du köra med vanlig pensel eller?
Använd roller så är alla väggar målade på mindre än en timme om rummet är av någorlunda normal storlek...
Citera
2018-04-11, 21:16
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av help
Har ett rum som behöver målas i vitt (med väldigt liten gråton) och med tanken på tid funderar jag på att måla en vägg om dagen efter jobb. Vad tror ni om det? Kommer man se skillnad på väggarna?

Nu är jag ingen yrkesmålare, men håller på renovera mitt hus.

Din plan går hur bra som helst inga problem att måla en vägg i taget, är det stora väggar? Har du en bra roller med skaft målar du ju ett ganska stort rum på en par timmar.

Glöm ej att grundmåla, hälst två gånger. Skall du måla taket också? Allt gött med öjust och fint tak i samma veva. Isåfall bör du måla taket först. Om du målar väggarna först och taket sen, så finns risk att du får prickiga väggar, kommer se förjävligt ut.

Glöm ej att ha 2 st påsar till rollern om du skall låta den ligga över natten eller ett tag framöver. Detsamma gäller formen du häller färgen i som du drar rollern i. Förresten, sksll du måla på tapet eller gipsvägg eller hur ser det ut?
Citera
2018-04-11, 21:19
  #5
Medlem
Bulkninjas avatar
Nä så länge det är samma färgburk och du rör om så blir det ju samma färg på väggen.

Men om du funderar på att dela upp ett rum i flera dagar gör du något fel. Det ska inte ta mer än en timme att måla ett rum, alla fyra väggar. 2 tim om du gör allt fel.
Citera
2018-04-12, 08:09
  #6
Medlem
OldFashioneds avatar
Du hinner enkelt med en strykning av fyra väggar på en kväll. Bli klar på två kvällar istället för åtta och gör allt i ett svep.
Citera
2018-04-12, 15:47
  #7
Medlem
killawifes avatar
Det kan ju vara en praktisk fråga där möbler måste flyttas osv. Det går bra att måla en vägg i taget om man vill. Så länge man slutar vid ett hörn så syns ingen större skillnad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback