Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-11, 19:32
  #1
Medlem
Hej,

Jag handlar med fordon, speciellt mopeder. Gäller begagnade i 15,000 :- klassen. Sker ca en försäljning per månad, ibland 2, med en vinst på 5,000 :-. Tar betalning via swish, min fråga är, hur bra koll på detta har skatteverket, är nojjig för att de skall fråga.

Mvh
Citera
2018-04-11, 19:37
  #2
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyroexpert
Hej,

Jag handlar med fordon, speciellt mopeder. Gäller begagnade i 15,000 :- klassen. Sker ca en försäljning per månad, ibland 2, med en vinst på 5,000 :-. Tar betalning via swish, min fråga är, hur bra koll på detta har skatteverket, är nojjig för att de skall fråga.

Mvh

Man står på 8 bilar man säljer om året dom andra står på husdjur....tjejen eller någon bekant. Tar endast kontant betalning. Aldrig fått några frågor om det
Citera
2018-04-11, 19:59
  #3
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyroexpert
Hej,

Jag handlar med fordon, speciellt mopeder. Gäller begagnade i 15,000 :- klassen. Sker ca en försäljning per månad, ibland 2, med en vinst på 5,000 :-. Tar betalning via swish, min fråga är, hur bra koll på detta har skatteverket, är nojjig för att de skall fråga.

Mvh

Får du in exempelvis 15 000 kr till ditt swedbankkonto i månaden då kan banken undra. Du kan ha flera olika konton i olika banker. Det finns i vissa sammanhang en gräns på 10 000 kr, där banken inte verkar bry sig.

Är det så du renoverar, eller du kanske bara köper en billig moppe och kränger vidare?
Citera
2018-04-11, 20:30
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Får du in exempelvis 15 000 kr till ditt swedbankkonto i månaden då kan banken undra. Du kan ha flera olika konton i olika banker. Det finns i vissa sammanhang en gräns på 10 000 kr, där banken inte verkar bry sig.

Är det så du renoverar, eller du kanske bara köper en billig moppe och kränger vidare?

Båda delarna.
Citera
2018-04-11, 20:49
  #5
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyroexpert
Båda delarna.

Är det bilar så får du köpa och sälja ett antal bilar per år. Det är runt 10 stycken men jag är lite osäker på siffran. Sen om det är överförbart på mopeder det vet jag ej.

Kolla upp hobbyverksamhet. Där kan du tjäna ett ganska stort gäng tusingar per år. Men det är speciella regler, så fort det blir kommersiellt så vill skattemynd ha pengar. Jag tycker det är löjligt vad skattemynd vill lägga sig i ibland.

Jag sålde cyklar när jag var lite yngre. Det var extrem jätteefterfrågan på herrcyklar och absolut ingen efterfrågan på damcyklar.
__________________
Senast redigerad av Hegamon 2018-04-11 kl. 20:53.
Citera
2018-04-12, 14:52
  #6
Moderator
Arne.Ankas avatar
Övriga fordon --> Motorcyklar och mopeder
/Moderator
Citera
2018-04-12, 21:15
  #7
Medlem
Tror inte de bryr sig ett smack om hobbymekare som säljer enstaka fordon. Och koll tror jag inte de har. Var och varannan idag tar emot och skickar motsvarande summor.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback