Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-11, 18:12
  #1
Medlem
Mulla Krekars avatar
Cyklade idag till mitt jobb, strax efter 12 o såg att det skett en olycka korsningen Skolgatan - Östergatan. Visst blev jag nyfiken, men jag vet att polis o räddningstjänst inte tycker att man står o glor, så jag cyklade bara vidare.

När jag kom hem såg jag att en kompis skrivit på Facebook att en person omkom;
https://www.hd.se/2018-04-11/larm-om...astbil-i-krock

Det står fortfarande i artikeln allvarligt skadad, men min kompis sa att "från poliskällor, så var en död". Så jag är inte säker på vad som stämmer. De har i.a.f. uppdaterat artikeln med att det var en vuxen man. Gymnasiet ligger precis där, så jag tänkte först att det kanske var en elev, men tydligen inte.

Korsningen är styrd av trafikljus, men 3 av hörnen är helt 90-gradiga vinklar, så det är mycket svårt att se.

EDIT: Vill bara påpeka att det är just rykten, o jag vill inte sprida några "Fake News". Mod får gärna ändra rubriken om den visar sig vara felaktig!
__________________
Senast redigerad av Mulla Krekar 2018-04-11 kl. 18:15.
Citera
2018-04-11, 20:35
  #2
Medlem
Tyvärr är det sant. Denna jäkla trafikkorsning är som självmord att gå eller cykla på.
Hastigheterna hålls inte med mycket mera.

Senaste helgen brände en silvrig bmw bara på när denne skulle in mot skolgatan i färdriktning mot nybron ica supermarket. Ett par blev nästan påkörda trots grönt ljus för paret.

Nu när någon dött först så kommer åtgärder vidtas. Tyvärr för sent att göra något åt problemet då redan en person dött.

Uppmanar alla i centrum i Ängelholm att inte använda dolda övergångsställen. Cyklister måste dessutom börja tänka på hur man cyklar.

En bil vinner oavsett om du gör rätt eller fel i trafiken. Plåt går att fixa men inte människor.
Citera
2018-04-11, 21:59
  #3
Medlem
chessiecats avatar
Håller med att själva korsningen är totalt livsfarligt och vet inte hur många gånger jag har fått tvärnitar i samband vid vänstersvängen när gående personer har totala nonchalans mot trafikordningen, dvs. inte respektera när signalen har slagit över till röd gubbe!

Kolla bara på Google maps! https://goo.gl/maps/NUZK3xJwa2R2

Jag kom från Nybrogatan hållet typ 1 minut efter själva olyckan hände. Bilar hade redan börja att vända på Skolgatan mellan kosingen Östergatan och Storgatan och man såg ganska snabbt att de hade sket en olycka där.
Såg på avstånd stor vit Volvo lastbil hade svängt från Östergatan typ från Hotel Paletten hållet och stod vid trafikljuset i höjd med övergångsstället.

Misstänker att själva olyckshändelse gick till så här:

Lastbilschauffören såg inte cyklisten p.g.a. dold vinkel i samband med vänstersvängen och cyklisten körde på cykelfält/trottoaren som skulle bara över till Stadsparken vid övergångsstället utan att kolla sig för och körde rätt ut framför lastbilen.
Chauffören han helt enkelt inte att bromsa och körde helt enkelt på/över cyklisten med lastbilen.

På pressbilderna se när man se båda ambulanserna har sina bakdörrar öppna för att täcka upp så mycket de kan för så allmänheten ske se så lite möjligt av den tragiska situationen samt att för kunna jobba i fred under räddningen av cyklisten.

Tyckte att lastbilen med tippflak tillhörde kommunen, men inte 100% säkert. Såg bara detta bara på avstånd och svängde sen in Storgatan vid Stadsparken.
__________________
Senast redigerad av chessiecat 2018-04-11 kl. 22:00. Anledning: stavfel
Citera
2018-04-11, 22:34
  #4
Medlem
Oavsett hur vi ser på det så är det hemskt att bli krossad av en lastbil med (full last) på flaket.
Hade det varit en bil så hade denna person troligen överlevt.

Tung trafik i kombination med mycket människor är inget vidare bra.

Men det mesta felet i alla städer är att man har dessa jädra övergångsställen i samband med en sväng.

Du ska hålla koll på omgivning samtidigt som du ska hinna se personer som cyklar, springer och går. Även hastighetsskyltar och andra skyltar ska du läsa av vid en sväng.

Med rätt personer bakom styret för allt vad det är trafikverket, politiker osv så kommer där inte finnas grova fel i trafiken. Nollvision kanske vi aldrig uppnår men nollvision i dumma trafikfaror borde vi rikta in oss på först, såsom övergångsställen i anslutning till kurvor och korsningar.
Citera
2018-04-11, 22:54
  #5
Medlem
Bor på Skolgatan, där det hände. Kom hem precis efter olyckan skett och såg att man lagt lakan eller något över kroppen direkt. Såg även en cykel fastkilad under lastbilen (Cliffton). När jag gick ut nån timme senare stod de och tvättade vägen, och räddningspersonal gick runt med plastpåsar och plockade upp saker med handskar från vägen. Misstänker att det inte var vackert..

Tog ett foto på väg hem. Pallade inte gå närmre än såhär dock.

http://i67.tinypic.com/11ifzgj.jpg
Citera
2018-04-11, 23:10
  #6
Medlem
chessiecats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimpanS
Bor på Skolgatan, där det hände. Kom hem precis efter olyckan skett och såg att man lagt lakan eller något över kroppen direkt. Såg även en cykel fastkilad under lastbilen (Cliffton). När jag gick ut nån timme senare stod de och tvättade vägen, och räddningspersonal gick runt med plastpåsar och plockade upp saker med handskar från vägen. Misstänker att det inte var vackert..

Tog ett foto på väg hem. Pallade inte gå närmre än såhär dock.

http://i67.tinypic.com/11ifzgj.jpg
Du ska beröm att du tog bilden och att du dela den med dig.. man se tydligt att det ligger en cykel under lastbilen vilket befrakta min teori hur olyckan gick till.

Lastbilschauffören, en man i 40-årsåldern, är misstänkt för vållande till annans död, enligt Kvällsposten
https://www.expressen.se/kvallsposte...astbilsolycka/
Citera
2018-04-12, 06:22
  #7
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Cyklisten, en 55-årig man, har avlidit av de skador han ådrog sig vid trafikolyckan. Mannens anhöriga är underrättade.

pressmeddelanden från Polismyndigheten
Citera
2018-04-12, 12:11
  #8
Medlem
psflaxs avatar
Då hände det precis utanför Fonus
Citera
2018-04-12, 19:16
  #9
Medlem
chessiecats avatar
Prata med lite folk idag som berättat hur hela förloppet gick till.
Cyklisten skulle cykla fram över korsningen och lastbilschauffören kollade inte sin höger backspegel innan han skulle svänga från Östergatan på Skolgatan och körde helt enkelt över cyklisten med bakhjulen med lastbilen.

Berättaren så att kroppen var fullständigt mossat, tarmar låg överallt på gatan och huvudet låg en bit ifrån.. cyklisten dog omedelbart.

Att brandmännen fick plocka upp vad som fanns kvar av kroppen i säckar för vidare transport till Helsingborg sjukhus för att dödförklaras av en läkare efter identitet har fastställts.
Citera
2018-04-13, 07:54
  #10
Medlem
Låter som en typ av olycka som händer då och då. Svängande lastbil drar med sig cyklist som placerat sig på insidan av lastbilen. Är det cykelbana är det oftast chaufförens fel och är det inte cykelbana är det cyklisten själv som är orsaken.

Aktuell korsning måste väl ses som något mellanting. Tror aldrig jag har sett en konstigare variant. Cykelbanan går alltså fram till övergångsstället som är placerat nästan framme vid korsningen. Därefter är det någon meter av streckad linje för cykelbanan och sedan vanlig gata i korsningen börjar. Cykelbanan går inte genom korsningen.

Passerar cyklisten övergångsstället och lastbilen redan är på plats har han alltså cyklat om lastbilen på insidan och har gjort fel och rimligen bör chauffören frias (förutsatt att han har blinkat höger). Givetvis då även förutsatt att han inte klipper cyklisten just före cykelbanan upphör.

Den som designat korsningen inkl alla linjer etc borde kanske anses som mest vållande.
__________________
Senast redigerad av Burkgurka 2018-04-13 kl. 08:02.
Citera
2018-04-13, 17:13
  #11
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessiecat
Prata med lite folk idag som berättat hur hela förloppet gick till.
Cyklisten skulle cykla fram över korsningen och lastbilschauffören kollade inte sin höger backspegel innan han skulle svänga från Östergatan på Skolgatan och körde helt enkelt över cyklisten med bakhjulen med lastbilen.

Berättaren så att kroppen var fullständigt mossat, tarmar låg överallt på gatan och huvudet låg en bit ifrån.. cyklisten dog omedelbart.

Att brandmännen fick plocka upp vad som fanns kvar av kroppen i säckar för vidare transport till Helsingborg sjukhus för att dödförklaras av en läkare efter identitet har fastställts.
Usch då...
Cykel, bil eller ens gående, ska man alltid tänka på detta vid närmanden av lastbilar:
https://i.imgur.com/eqj6R1f.jpg

De som står inom gult område, syns inte av lastbilschauffören.


Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Låter som en typ av olycka som händer då och då. Svängande lastbil drar med sig cyklist som placerat sig på insidan av lastbilen. Är det cykelbana är det oftast chaufförens fel och är det inte cykelbana är det cyklisten själv som är orsaken.

Aktuell korsning måste väl ses som något mellanting. Tror aldrig jag har sett en konstigare variant. Cykelbanan går alltså fram till övergångsstället som är placerat nästan framme vid korsningen. Därefter är det någon meter av streckad linje för cykelbanan och sedan vanlig gata i korsningen börjar. Cykelbanan går inte genom korsningen.

Passerar cyklisten övergångsstället och lastbilen redan är på plats har han alltså cyklat om lastbilen på insidan och har gjort fel och rimligen bör chauffören frias (förutsatt att han har blinkat höger). Givetvis då även förutsatt att han inte klipper cyklisten just före cykelbanan upphör.

Den som designat korsningen inkl alla linjer etc borde kanske anses som mest vållande.
Det är ingen cykelbana där, den slutar vid busshållplatsen på Östergatan har jag för mig (EDIT: tror cykelbanan fortsätter efter korsningen på Östergatan, men det finns ingen i själva korsningen), sen får man cykla på vägen. Men som cyklist ska man aldrig ställa sig bredvid en lastbil, eller vanlig bil för den delen, alltid bakom!

O jag håller men, den korsningen är livsfarlig. När jag cyklar i den, håller jag mig helst i gångbanan, o vid mycket trafik hoppar jag av o går med cykeln. Man får cykla på övergångsställen, men vid obevakade har man inte företräde före bilister. Men om man hoppar av o leder cykeln så har man.

Korsningen i fråga är dock bevakad med trafikljus. Är det grön gubbe får man cykla o då vet man att korsande trafik har rött. Sen får man dock inte cykla på trottoaren, så ska man sköta sig, så får man på nått smidigt sätt cykla ut på vägbanan.
__________________
Senast redigerad av Mulla Krekar 2018-04-13 kl. 17:16.
Citera
2018-04-13, 22:01
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Usch då...
Cykel, bil eller ens gående, ska man alltid tänka på detta vid närmanden av lastbilar:
https://i.imgur.com/eqj6R1f.jpg

De som står inom gult område, syns inte av lastbilschauffören.



Det är ingen cykelbana där, den slutar vid busshållplatsen på Östergatan har jag för mig (EDIT: tror cykelbanan fortsätter efter korsningen på Östergatan, men det finns ingen i själva korsningen), sen får man cykla på vägen. Men som cyklist ska man aldrig ställa sig bredvid en lastbil, eller vanlig bil för den delen, alltid bakom!

O jag håller men, den korsningen är livsfarlig. När jag cyklar i den, håller jag mig helst i gångbanan, o vid mycket trafik hoppar jag av o går med cykeln. Man får cykla på övergångsställen, men vid obevakade har man inte företräde före bilister. Men om man hoppar av o leder cykeln så har man.

Korsningen i fråga är dock bevakad med trafikljus. Är det grön gubbe får man cykla o då vet man att korsande trafik har rött. Sen får man dock inte cykla på trottoaren, så ska man sköta sig, så får man på nått smidigt sätt cykla ut på vägbanan.
Flyttat sedan +10 år, men ingen bra korsning nej! Men hur fan får man för sig att cykla upp jämsides med en lastbil?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback