Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-11, 14:58
  #1
Medlem
Skulle detta duga som en recension? Har ni tips på hur jag skulle kunna förbättra den? Jag är inte kreativ av mig alls, och ville testa skriva en recension efter att jag hade läst boken. (Har inte med skola att göra). Ni får gärna ändra texten så att den blir mer begriplig/bättre.

12 Rules for Life

Boken var skriven av Jordan B Peterson, som är en klinisk psykolog, samt professor på University of Toronto. Han blev känd genom mångtal av videos han hade laddat upp på youtube. Dom flesta var inspelningar av lektioner som han var lektor för.

I 12 Rules for Life tar han upp hur man bör uppföra sig, samt tänka för att skapa ett bättre liv. Inom varje kapitel tar han upp exempel på hur reglerna kan hjälpa dig. Han använder sig mycket utav positiva citat från kristna religiösa texter. Mycket I boken kan framstås som självklarheter, och som kan hittas inom personlig utvecklingsböcker. Medans budskapet och reglerna är simpla, kan dom mest mentalt begränsade människorna nyttjas av boken.

Själv förvänta jag mig lära mig något nytt. Något som andra personlig utvecklingsböcker inte kunde bidra med. Men så var det inte. Den kan ses som något utav dom sämre böckerna inom ämnet. Boken blev mest hypat pga att hans videos och diskussioner på nätet blev populära. Självklart tycker jag om vissa av videosen, men har tröttnat på han som helhet för det mesta.
Citera
2018-04-11, 15:33
  #2
Medlem
Vem ska läsa recensionen? En vän? En lärare? Läsare på din blogg?

Citat:
Boken var skriven av Jordan B Peterson
Boken är väl skriven av Jordan?
Citat:
Han blev känd genom mångtal av videos han hade laddat upp på youtube. Dom flesta var inspelningar av lektioner som han var lektor för.
Mångtal är inte ett ord, du letar efter flertal.
Citat:
Medans budskapet och reglerna är simpla, kan dom mest mentalt begränsade människorna nyttjas av boken.
Snobbigt skrivet, ta bort såvida du inte refererar till dig själv. Sten, glashus etc.
Citat:
Själv förvänta jag mig lära mig något nytt.
Förväntade
Citat:
Boken blev mest hypat pga att hans videos och diskussioner på nätet blev populära.
Undvik ord som "hypat".

Nu är jag själv ingen klippa när det gäller grammatik men du verkar inte förstå hur man böjer vissa ord, hur man använder de/dem, han/honom eller när man ska använda "att". Om det här trots allt är en skoluppgift så bör du absolut börja om från början. Den är dessutom väldigt kort och intetsägande enligt recensionsstandard.
Citera
2018-04-11, 15:51
  #3
Medlem
Tack för ditt inlägg. Bara ni som läser den. Har alltid vart så dålig på sån här, och ville bli bättre. Skriver en till recension när jag har läst en ny bok. Jag har svårt att skriva eller formulera mina tankar till ord.

Fler kritik är välkomna.
Citera
2018-04-11, 17:25
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gameday
Tack för ditt inlägg. Bara ni som läser den. Har alltid vart så dålig på sån här, och ville bli bättre. Skriver en till recension när jag har läst en ny bok. Jag har svårt att skriva eller formulera mina tankar till ord.

Fler kritik är välkomna.
Tyvärr tror jag inte att folk är så speciellt intresserade av dina korta recensioner.
Om vi säger såhär, vem är du att recensera en bok? Är dina tankar viktiga?
Om målet är att bli bättre på att skriva, varför tar du då inte t.ex en kurs i det?
Har du fullständiga gymnasiebetyg? Om inte så kan du ta igen det på komvux, lycka till!
Citera
2018-04-11, 17:35
  #5
Medlem
Krusensnorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .sh
Tyvärr tror jag inte att folk är så speciellt intresserade av dina korta recensioner.
Om vi säger såhär, vem är du att recensera en bok? Är dina tankar viktiga?
Om målet är att bli bättre på att skriva, varför tar du då inte t.ex en kurs i det?
Har du fullständiga gymnasiebetyg? Om inte så kan du ta igen det på komvux, lycka till!
Det där får du gärna förtydliga, för att jag ser inte riktigt vad som gör ts tankar oviktiga. Om jag brytt mig mer än 0 om böcker så hade jag nog uppskattat det han skrev.
Citera
2018-04-11, 18:57
  #6
Medlem
Jag tror det snarare ska vara såhär:

Boken skrevs av Jordan B Peterson. Han är klinisk psykolog och professor på Torontos universitet (tror jag man säger på svenska). Han blev känd genom alla de videor? han hade laddat upp på youtube. De flesta var inspelningar av lektioner (som)? han var lektor för.

I 12 Rules for Life tar han upp hur man bör uppföra sig, samt tänka för att skapa ett bättre liv. I varje kapitel tar han upp exempel på hur reglerna kan hjälpa dig. Han använder sig av många positiva citat från kristna religiösa texter. Mycket i boken kan framstås som självklarheter, vilka kan hittas inom personliga utvecklingsböcker. Eftersom budskapet och reglerna är simpla kan de mest mentalt begränsade människorna nyttjas av boken.

Själv förväntade jag mig att jag skulle lära mig något nytt. Något som andra personliga utvecklingsböcker inte kunde bidra med. Men så var det inte. Den kan ses som en av de sämre böckerna inom ämnet. Boken blev mest känd för att hans videor och diskussioner på nätet blev populära. Självklart tycker jag om vissa av videorna, men för det mesta har jag tröttnat på honom som helhet.
Citera
2018-04-15, 19:56
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jo5h2pe
Jag tror det snarare ska vara såhär:

Boken skrevs av Jordan B Peterson. Han är klinisk psykolog och professor på Torontos universitet (tror jag man säger på svenska).

Nej, man säger "vid University of Toronto".
Citera
2018-04-29, 14:26
  #8
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jo5h2pe
Eftersom budskapet och reglerna är simpla kan de mest mentalt begränsade människorna nyttjas av boken.

Denna mening är absolut sämst, och dessutom med ett enormt syftningsfel. Skriv istället något åt det här hållet:

Budskapet och reglerna är enkla, och därför kan även de som inte är så bevandrade i personlig utveckling få användning av boken.

Folk lär inte vilja gå och köpa boken om du säger att den passar bäst för korkade, eller hur?
Citera
2018-04-29, 15:12
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Denna mening är absolut sämst, och dessutom med ett enormt syftningsfel. Skriv istället något åt det här hållet:

Budskapet och reglerna är enkla, och därför kan även de som inte är så bevandrade i personlig utveckling få användning av boken.

Folk lär inte vilja gå och köpa boken om du säger att den passar bäst för korkade, eller hur?

Jag ändrade bara lite från trådskaparens original, rättade till där jag inte tyckte det var helt korrekt svenska. Har du skrivit och lämnat recensionen någonstans, Gameday?
Citera
2018-05-01, 00:43
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jo5h2pe
Jag ändrade bara lite från trådskaparens original, rättade till där jag inte tyckte det var helt korrekt svenska. Har du skrivit och lämnat recensionen någonstans, Gameday?

Skrev den bara för att utvecklas.. Skrev ännu en dålig recension här (FB) Recension av Think and Grow Rich

Rätta den gärna med.

Min tredje kommer bli bättre. Lägger mer tid på den. Dessutom är den inte ett "personlig utvecklingsbok".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback