Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-11, 14:55
  #1
Medlem
Hej!

Är 18 år och på väg att gå ut gymnasiet, alltså inte så mycket fritid då det är slutspurt på skolan samt mycket runt omkring.

Men jag är intresserad av att läsa kortare texter som är utbildande, allmänbildande, där man får ett bredare vokabulär. Svårt att förklara, men texter som får en att fundera och tänka. Anledningen till att böcker inte är ett alternativ är att jag inte har tid att sätta mig in i dem, det får komma senare, behöver något mindre/kortare så länge.


Någon som vet vart man kan hitta liknande?
Mvh
Citera
2018-04-11, 17:29
  #2
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Man kan alltid trycka "random article" på wikipedia tills det kommer nåt intressant, sedan kan man följa länkar?

Annars är wikipediaspelet de spelar på laidback rätt bildande, "Hitta Hitler på fem steg"

https://sparsamtleverne.blogspot.fi/...ta-hitler.html
Citera
2018-04-11, 18:36
  #3
Medlem
Svenska Dagbladets "understreckare" kanske kan vara något. De texterna är inte särskilt lättlästa, men antagligen givande för sin längd.

Lena Anderssons krönikor i DN hamnar nog i samma kategori.
Citera
2018-04-11, 19:37
  #4
Medlem
Någon form av novellsamling eller essäsamling kanske? Om det bara är för att läsa lite och förbättra språket kanske en samling noveller av t.ex. Chekhov eller Borges beroende på tycke och smak alternativt någon samling i stil med "De bästa klassiska novellernaTM" Vad gäller essäsamlingar så beror det väl återigen på tycke och smak många, många har skrivit essäsamlingar och det finns återigen samlingar med essäer av olika skribenter.
Citera
2018-04-11, 21:49
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Man kan alltid trycka "random article" på wikipedia tills det kommer nåt intressant, sedan kan man följa länkar?

Annars är wikipediaspelet de spelar på laidback rätt bildande, "Hitta Hitler på fem steg"

https://sparsamtleverne.blogspot.fi/...ta-hitler.html

Citat:
Ursprungligen postat av SierraBlue
Svenska Dagbladets "understreckare" kanske kan vara något. De texterna är inte särskilt lättlästa, men antagligen givande för sin längd.

Lena Anderssons krönikor i DN hamnar nog i samma kategori.

Citat:
Ursprungligen postat av henrywotton
Någon form av novellsamling eller essäsamling kanske? Om det bara är för att läsa lite och förbättra språket kanske en samling noveller av t.ex. Chekhov eller Borges beroende på tycke och smak alternativt någon samling i stil med "De bästa klassiska novellernaTM" Vad gäller essäsamlingar så beror det väl återigen på tycke och smak många, många har skrivit essäsamlingar och det finns återigen samlingar med essäer av olika skribenter.

Toppen svar! Ska in och kika på alla!

Men är fortfarande öppen för mer Tänker: Texter som får en att tänka och fundera, gärna över sociologiska, psykologiskt, samhällsvetenskapliga saker.
Citera
2018-04-11, 23:46
  #6
Medlem
Superkufs avatar
"En kortfattad historik över nästan allting" av Bill Bryson. Mängder av korta berättelser kring naturvetenskapliga upptäckter. Underhållande och lärande, inte minst genom att boken beskriver hur extremt osannolikt det var att många av upptäckterna över huvud taget gjordes.
Citera
2018-04-12, 08:58
  #7
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blashkrack
Toppen svar! Ska in och kika på alla!

Men är fortfarande öppen för mer Tänker: Texter som får en att tänka och fundera, gärna över sociologiska, psykologiskt, samhällsvetenskapliga saker.

Freuds Vi vantrivs i kulturen verkar vara lämplig. Typ 100 sidor, men man kan ta ett kapitel i taget. Eller är den för lång för dig?
Citera
2018-04-12, 09:27
  #8
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blashkrack
Hej!

Är 18 år och på väg att gå ut gymnasiet, alltså inte så mycket fritid då det är slutspurt på skolan samt mycket runt omkring.

Men jag är intresserad av att läsa kortare texter som är utbildande, allmänbildande, där man får ett bredare vokabulär. Svårt att förklara, men texter som får en att fundera och tänka. Anledningen till att böcker inte är ett alternativ är att jag inte har tid att sätta mig in i dem, det får komma senare, behöver något mindre/kortare så länge.


Någon som vet vart man kan hitta liknande?
Mvh
Bibeln ... givetvis.

Ja du kanske inte förstår vad jag menar? Men det är ju faktiskt precis så som de religiösa texterna används av religiösa människor världen över, genom tiderna - som daglig liten läsning.
Det är ju korta små textstycken som ger möjlighet till betraktelse och reflexion.

Finns naturligtvis andra textsamlingar än Bibeln.
Koranen finns, liksom Eddan, Bhagavad Gita och de andra hinduiska grejorna.


Men, annars så hade jag rekommenderat dig de "gamla grekerna."
Finns ju tex samlingar av de grekiska tragedierna och komedierna (teaterpjäserna alltså). Och de är helt jävla enastående faktiskt. Trots att de skrivits ner för mer än tvåtusen år sedan, så talar de fortfarande till en som om de vore skrivna idag.
Eller nej förresten, så bra kan ju ingen skriva idag ...


Shakespeare finns med, och många gillar ju honom.
Inte jag.
Citera
2018-04-12, 21:47
  #9
Medlem
Kanske skulle du gilla att läsa Dostojevskijs kortroman 'Anteckningar från källarhålet'? Minns att jag läste den i samma ålder som du är i nu och att den gjorde ett stort intryck på mig.
Citera
2018-04-13, 12:20
  #10
Medlem
Germanofils avatar
Finns många bra novellsamlingar. Rekommenderar Richard Fords Vinterfiske, Wells Towers Härjat och bränt samt allt av Raymond Carver. Dessa författare beskriver livet på ett klarsynt sätt.
Citera
2018-04-16, 21:14
  #11
Medlem
Ännu en gång stort tack för alla hjälp och bra tips! Har redan börjat kika på många av era tips!

Tror detta kan vara intressant för fler än mig, så om du läser detta och har tips på läsning av kortare slag som får en att tänka och fundera. Gärna lite psykologi och om hur vi tänker och varför vi agerar m.m. Så tipsa gärna!
Citera
2018-04-20, 18:38
  #12
Medlem
Frisims avatar
Peter Englund har gett utan några läsvärda essäsamlingar som ibland hamnar i sociologi och psykolgi trots att de ofta har historia som utgångspunkt. Några intressanta jag minns var om skyltfönstrets uppkomst, samt var den moderna dildon har sitt ursprung.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback