Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-11, 11:38
  #1
Medlem
Hur är det med uppsägningstiden. Hos mig hyresvärd är den 3 månader. Finns det någon möjlighet att ändra den. Nu har jag sett flera lägenheter hos en annan hyresvärd där inflyttningen är om 1-2 månader. Hur gör man då?

Om jag ringer och pratar med dom. Hur stor är sannolikheten att dom bryr sig om mig? Tycker det är så fult att dom gör såhär. Vill helst flytta från denna lägenhet.
Citera
2018-04-11, 11:51
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gameday
Hur är det med uppsägningstiden. Hos mig hyresvärd är den 3 månader. Finns det någon möjlighet att ändra den. Nu har jag sett flera lägenheter hos en annan hyresvärd där inflyttningen är om 1-2 månader. Hur gör man då?

Om jag ringer och pratar med dom. Hur stor är sannolikheten att dom bryr sig om mig? Tycker det är så fult att dom gör såhär. Vill helst flytta från denna lägenhet.

Tuff skit. Det enda du kan göra är att förhandla med nuvarande hyresvärd om denne kan ordna en ny hyresgäst snabbare. Eller ta ettt par dubbelhyror, det är ju inte hela världen.

Uppsägningstiderna regleras i lag.
Citera
2018-04-11, 12:20
  #3
Medlem
Det är praktiskt med en månad där du har två lägenheter.

Ingen flyttstress
Citera
2018-04-11, 13:05
  #4
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Om den som vill hyra din lägenhet vill flytta in tidigare så ska det gå bra att förkorta din uppsägningstid. Men det hänger som sagt på den som ska ta över din bostad och om denne är intresserad av att flytta in snabbt eller ej.
Citera
2018-04-11, 14:09
  #5
Medlem
Katzyns avatar
På vilket sätt är det fult? Hyresvärden vill givetvis ha in hyra för sin lägenhet varje månad, och behöver den tiden på sig att få tag på en ny.

För din egen del, hur snabbt tror du att du kan lösa en flytt inklusive flyttstäd? Med min första flytt hade vi två veckors glapp och det var stressigt. När vi sen sålde den lägenheten och köpte hus hade vi bara en vecka mellan inflytt och att köparen skulle ta över vår lägenhet, trots att vi betalade för både flyttstäd och flytthjälp fick vi slita som djur för att klara av det.

En månad emellan är inte så dåligt, då kan man flytta och städa i lugn och ro. En extra hyra är billigare än att ta in flyttstäd och flytthjälp.
Citera
2018-04-11, 14:41
  #6
Medlem
Det fula är att uppsägningstiden för denna lägenhet är 3 månader, och det börjar slutet av månaden efter att man har sagt till dom.

Hos en annan hyresvärd har det funnit 2 lägenheter som jag ville ha där inflyttningsdagen är första av nästa månad. Dessutom vet man inte om man får lägenheter tills om 1-2veckor efter att man har intresseanmält sig(eller 1-2veckor till datumet för intresseanmälan har gått).

Alltså om jag fick lägenheten skulle jag få betala dubbla hyra för 3 månader. Har inte sådana pengar. Skulle socialtjänsten hjälpa med det? Det tror jag inte.
Citera
2018-04-11, 14:49
  #7
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gameday
Det fula är att uppsägningstiden för denna lägenhet är 3 månader, och det börjar slutet av månaden efter att man har sagt till dom.

Hos en annan hyresvärd har det funnit 2 lägenheter som jag ville ha där inflyttningsdagen är första av nästa månad. Dessutom vet man inte om man får lägenheter tills om 1-2veckor efter att man har intresseanmält sig(eller 1-2veckor till datumet för intresseanmälan har gått).

Alltså om jag fick lägenheten skulle jag få betala dubbla hyra för 3 månader. Har inte sådana pengar. Skulle socialtjänsten hjälpa med det? Det tror jag inte.

Då får du ju helt enkelt undvika att försöka få lägenheter med så kort inflyttningsdatum, eller börja spara. En till två månader dubbel hyra är normalt vid en flytt. Problemet kan ofta lösas med att den som får lägenheten efter dig går med på att flytta in lite tidigare, eventuellt kan det också gå att deala med den nya hyresvärden om senare inflyttning. Utöver det kan du ju hålla dig till samma hyresvärd, så brukar det kunna lösa sig.

Tre månaders uppsägningstid är det normala. Att andra värdar annonserar lägenheter med direkt inflytt är väl för att de är tomma och värden begripligt nog inte vill ha dem tomma. Detta är förhandlingsbart. Men fult är det inte. Olägligt för dig kanske, men fullt normala och rimliga regler kan jag tycka.
Citera
2018-04-11, 14:51
  #8
Medlem
killawifes avatar
Du får hyra ut den till nån annan under uppsägningstiden, det är ganska vanligt och hyresvärden brukar inte tjafsa om det.
3 månader är standard. Om något annat hyresbolag har kortare så bryter de mot hyreslagen.
Citera
2018-04-12, 17:46
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gameday
Det fula är att uppsägningstiden för denna lägenhet är 3 månader, och det börjar slutet av månaden efter att man har sagt till dom.

Hos en annan hyresvärd har det funnit 2 lägenheter som jag ville ha där inflyttningsdagen är första av nästa månad. Dessutom vet man inte om man får lägenheter tills om 1-2veckor efter att man har intresseanmält sig(eller 1-2veckor till datumet för intresseanmälan har gått).

Alltså om jag fick lägenheten skulle jag få betala dubbla hyra för 3 månader. Har inte sådana pengar. Skulle socialtjänsten hjälpa med det? Det tror jag inte.

Det är så det ser ut.
Tre månader från kommande månadsskifte är uppsägningstiden.
Bostadsbolaget vill ju inte förlora intäkter om de inte hinner få en ny hyresgäst efter dig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback