Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-04-11, 19:18
  #25
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arelig
Om det nu är så att jag måste ha kvar honom till slutet av Maj så vill jag isf göra livet så jävligt för honom som jag bara kan.
Jag tror inte det står i kontraktet att bredband ingår. Jag som betalar för hans bredband där inne så en tanke var att stänga av bredbandet i lägenheten.
Sen någon som vet hur det fungerar med möblerna? Alla möbler tillhör antingen mig eller den andra personen som bor där inne. Det står i kontraktet att lägenheten hyrs ut möblerad, men detta kan väl inte innebära att alla möbler måste stå där inne hela tiden? För isf kan jag be den andra hyresgästen att plocka bort stora delar av möblerna där inne (som delvis tillhör honom).
Kan man få någon skit för detta?

Mer tips på saker man kan göra?


Vill du vara en man eller en jävla fitta till kärring?

Du har ju gjort bort dig eftersom du inte kan säga upp hyresgästen i det här fallet med kortare uppsägningstid än 3 månader medans hyresgästen å andra sidan kan säga upp avtalet på den
kortare avtalade tiden (här kan det vara så att privatuthyrningslagen gäller också men det är inget som hjälper dig).

Du kan inte ta bort några möbler och ge upp tanken på att hitta på andra saker att jävlas med.

Läser man det du har skrivit ovan så är det du som är en idiot och inte hyresgästen.
Citera
2018-04-13, 10:04
  #26
Medlem
Areligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Vill du vara en man eller en jävla fitta till kärring?

Du har ju gjort bort dig eftersom du inte kan säga upp hyresgästen i det här fallet med kortare uppsägningstid än 3 månader medans hyresgästen å andra sidan kan säga upp avtalet på den
kortare avtalade tiden (här kan det vara så att privatuthyrningslagen gäller också men det är inget som hjälper dig).

Du kan inte ta bort några möbler och ge upp tanken på att hitta på andra saker att jävlas med.

Läser man det du har skrivit ovan så är det du som är en idiot och inte hyresgästen.


Nu löste sig allting den fredliga vägen. Med lite hjälp från den andra inneboende. Han kommer flytta ut på det datumet jag ville.
Att dock bara stå och se på när mina saker blivit förstörda och acceptera sättet han bemött mig på och att allt ska gå hans väg hade jag aldrig klarat av. Om folk tycker att jag är en idiot på grund av det så fine. Har hyrt ut i över 10 år och aldrig haft några problem med tidigare hyresgäster, alltid kommit bra överens när saker gått sönder, när någon velat flytta ut tidigare än bestämt osv. Just på grund av att det har varit vettiga människor. Därför jag inte haft superkoll på lagstiftningen. Men nu vet jag att det i framtiden inte kan fortsätta så...
Citera
2018-04-14, 03:26
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arelig
Nu löste sig allting den fredliga vägen. Med lite hjälp från den andra inneboende. Han kommer flytta ut på det datumet jag ville.
Att dock bara stå och se på när mina saker blivit förstörda och acceptera sättet han bemött mig på och att allt ska gå hans väg hade jag aldrig klarat av. Om folk tycker att jag är en idiot på grund av det så fine. Har hyrt ut i över 10 år och aldrig haft några problem med tidigare hyresgäster, alltid kommit bra överens när saker gått sönder, när någon velat flytta ut tidigare än bestämt osv. Just på grund av att det har varit vettiga människor. Därför jag inte haft superkoll på lagstiftningen. Men nu vet jag att det i framtiden inte kan fortsätta så...

Med tanke på att du har hyrt ut i 10 (!) år så är det ganska anmärkningsvärt att du har noll koll på hyreslagen (12 kap UB). Kanske dags att läsa sig in på det?
Citera
2018-04-14, 10:06
  #28
Medlem
Det är något oklart om det är hyreslagen (Jordabalk 12 kap) eller privatuthyrningslagen som gäller. TS skriver att han hyr ut till två personer, men inte tillsammans. Om det är olika utrymmen han hyr ut så bör privatuthyrningslagen endast vara tillämplig på det hyresförhållandet som inleddes först, medan hyreslagen gäller för det andra.

Oavsett vilken lag som är tillämplig gäller dock 3 månaders uppsägningstid för hyresvärden (det månadsskifte som inträffar tidigast 3 månader efter uppsägningen). Hyresvärden kan alltså inte företa uppsägning tidigare än till 2018-06-30 om uppsägningen görs i mars.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback