Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-11, 01:15
  #1
Medlem
Hej.
Jag är nyfiken av er som har koll på detta.

Vad lagras om en individ i sverige? Vi har FRA. Mobil abonnemang, internet, etc.
Spelar dom in och sparar samtal och sms? Mobil företag.
Hur är det med internet abonnemang? Sparar dom företagen loggar där med om man inte kör vpn?
Hur länge sparar dom, och vilka kan lyssna eller se trafik?

Hur är det med FRA och liknande? Lyssnar dom på telefon samtal inom sverige om dom vill det? Eller är det utanför sveriges gränser enbart? Kanske skype och annat. Hur mycket personlig integritet har en människa som pratar i mobil med en annan i detta land?
Lyssnar dom om människor pratar om vissa ord, och dom kopplas in i samtal då, för att exempelvis stoppa terrorister? Som exempel om man skämtar om ordet "bomb" eller annat. Det är bra om terrorister stoppas, men blir alla andra utsatta för avlyssning pga dom?

Väldigt nyfiken på detta. Svara gärna om du läst mycket om ämnet, och länka mig gärna till vart jag kan läsa exakt vad som sparas och av vem, eller vilka som kan lyssna, etc. Vill gärna inhämta kunskap om ämnet.
tackar.

PS: Sen hur man skyddar sig på bästa sätt för personlig integritet är såklart bra att veta med. Antar att man får kryptera om man vill ha ett privatliv.
Länka gärna tillförlitliga källor till vad ni svarar med i denna tråd så jag kan avgöra mer själv sen.
__________________
Senast redigerad av temp01 2018-04-11 kl. 01:38.
Citera
2018-04-11, 01:29
  #2
Medlem
Sooks avatar
Man kan ju såklart aldrig veta säkert.. men.

Jag är rätt säker på att de inte avlyssnar dig på något sätt och du kan ringa din polare och diskutera hur ni ska bomba slottet utan att ni kommer bli påkomna.

Problemet uppstår när du gjort nåt fuffens som gör att du står på deras radar. Men avlyssning kräver ju en hel del för att få tillåtelse till. Rent lagligt ivart fall.
Citera
2018-04-11, 01:33
  #3
Medlem
FETochFULs avatar
Om du inte vill att någon ska lyssna så kan du köra aa antingen morse med "E" knappen inom Counter-strike eller skriva meddelanden genom att skjuta och skriva bokstäverna på väggen.


Tails 2.0
__________________
Senast redigerad av FETochFUL 2018-04-11 kl. 01:35.
Citera
2018-04-11, 01:37
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Man kan ju såklart aldrig veta säkert.. men.

Jag är rätt säker på att de inte avlyssnar dig på något sätt och du kan ringa din polare och diskutera hur ni ska bomba slottet utan att ni kommer bli påkomna.

Problemet uppstår när du gjort nåt fuffens som gör att du står på deras radar. Men avlyssning kräver ju en hel del för att få tillåtelse till. Rent lagligt ivart fall.

Tack för svaret. Men jag skulle uppskatta källor till varje svar med om det funkar. Länkar med fakta.
Mvh
Citera
2018-04-11, 01:48
  #5
Medlem
FETochFULs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Man kan ju såklart aldrig veta säkert.. men.

Jag är rätt säker på att de inte avlyssnar dig på något sätt och du kan ringa din polare och diskutera hur ni ska bomba slottet utan att ni kommer bli påkomna.

Problemet uppstår när du gjort nåt fuffens som gör att du står på deras radar. Men avlyssning kräver ju en hel del för att få tillåtelse till. Rent lagligt ivart fall.


Tror du har fel på den feta texten. opch att de visst har en avlyssning på just vissa ord, tex bomb. samt med text, kan ha fel men de var ju många år sedan jag hörde detta.
Citera
2018-04-11, 01:55
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FETochFUL
Tror du har fel på den feta texten. opch att de visst har en avlyssning på just vissa ord, tex bomb. samt med text, kan ha fel men de var ju många år sedan jag hörde detta.

Vill inte låta otrevlig. Men jag skriver här för seriösa svar. Inte intresserad av svar där människor inte vet, har hört något av någon, eller bara har åsikter. Enbart intesserad av källor och data. Av användare som är mycket kunniga inom detta område. Om det inte finns på detta forum får jag vända mig till ett annat sen. Tänkte ändå att jag kunde testa att fråga vad jag undrar över.
mvh
__________________
Senast redigerad av temp01 2018-04-11 kl. 02:02.
Citera
2018-04-11, 01:55
  #7
Medlem
sonicguides avatar
INU601 flyger just nu fram och tillbaka över Göteborg/Mölndal. Kan detta vara något försök med ett avlysssningsplan. Det flyger från inloppet till Göteborgs hamn och sedan ned till Anneberg. Säkert sex varv nu enligt flight radar...
Citera
2018-04-11, 01:58
  #8
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FETochFUL
Tror du har fel på den feta texten. opch att de visst har en avlyssning på just vissa ord, tex bomb. samt med text, kan ha fel men de var ju många år sedan jag hörde detta.
Ja, liksom dig så vet jag självklart inte. Men så vitt jag vet är avlyssning olagligt i alla dess former om man inte har ett lagligt beslut på det.

Sen om FRA följer lagen eller inte vet jag självklart inte. Men det vet nog ingen som skriver här. Tror folk får för sig en massa efter att ha sett amerikanska filmer.

Den som efterfrågade källor kan jag nog med säkerhet säga att du kommer inte få nån källa på hur avlyssningen fungerar för de som faktiskt VET kommer inte skriva det och definitivt inte lämna någon källa.
Citera
2018-04-11, 05:26
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Ja, liksom dig så vet jag självklart inte. Men så vitt jag vet är avlyssning olagligt i alla dess former om man inte har ett lagligt beslut på det.

Sen om FRA följer lagen eller inte vet jag självklart inte. Men det vet nog ingen som skriver här. Tror folk får för sig en massa efter att ha sett amerikanska filmer.

Den som efterfrågade källor kan jag nog med säkerhet säga att du kommer inte få nån källa på hur avlyssningen fungerar för de som faktiskt VET kommer inte skriva det och definitivt inte lämna någon källa.

FRA följer inte lagen. Det har man redan konstaterat när de avlyssnade svenskar fast det var ett lagbrott.
Det var ute i tidningarna för några år sedan.

Man kan nog räkna med att de inte slutat med sitt lagvidriga beteende.

Varför skulle de inte avlyssna så många som möjligt?
Deras uppgift är att samla och analysera information. Tror du att de sitter o väntar på att någon skickar dem informationen?
Citera
2018-04-11, 09:50
  #10
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
FRA följer inte lagen. Det har man redan konstaterat när de avlyssnade svenskar fast det var ett lagbrott.
Det var ute i tidningarna för några år sedan.

Man kan nog räkna med att de inte slutat med sitt lagvidriga beteende.

Varför skulle de inte avlyssna så många som möjligt?
Deras uppgift är att samla och analysera information. Tror du att de sitter o väntar på att någon skickar dem informationen?
De borde ju avlyssna och kan de säkert. Frågan är ju om de gör det eller inte.
Citera
2018-04-11, 21:19
  #11
Medlem
Mulla Krekars avatar
Jag är nyfiken på om ens SMS sparas eller på nått sätt kan läsas utanför sändaren o mottagaren.

Kom på en rolig ide, komma överens med en kompis om att man messar en massa till varandra om att man ska planera världens terrordåd! Man fejkar naturligtvis allt, men då borde man ju givetvis så småningom få veta om man är övervakad! Hela insatsstyrkan stormar in med en flashbang eller tårgasgranater...
Citera
2018-04-23, 03:09
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Jag är nyfiken på om ens SMS sparas eller på nått sätt kan läsas utanför sändaren o mottagaren.

Kom på en rolig ide, komma överens med en kompis om att man messar en massa till varandra om att man ska planera världens terrordåd! Man fejkar naturligtvis allt, men då borde man ju givetvis så småningom få veta om man är övervakad! Hela insatsstyrkan stormar in med en flashbang eller tårgasgranater...

Du kommer nästan helt säkert inte få reda på om du är övervakad eller inte. Det förstår poängen. SÄPO till exempel ser till att de är 100% säkra på någonting innan de ingriper, för att undvika sådant. De hade till exempel span på terroristen som genomförde dådet på drottninggatan, men ingrep aldrig då bevisningen skulle varit för svag.

När man läser det undrar man säkert vad som ens är poängen med övervakningen om den inte fungerar som den ska. Ja det kan du lista ut själv
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback