Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-11, 00:52
  #1
Medlem
Luness avatar
Tja, är fullt uppe i ett litet projekt, och skulle behöva lite råd om storleksdetaljer..

Om jag har ett rör med en innerdimension på t.ex 5mm, skulle då en stång med en dimension på 5mm passa, eller måste den vara max 4,95 eller liknande? Och vilket mellanrum är optimalt för att det inte ska kärva att dra ut stången?

En extra fråga för ett ytterligare scenario, om jag sätter en kraft som trycker röret uppåt och stången nedåt, så de blir trögare att dra ut stången, vilket mellanrum är då optimalt? Om stången t.ex skulle vara 4,5mm, borde den väl kärva mer än om den 4,9 eftersom den kommer läggs mer snett inne i hålet om den är 4,5?

Och hur stor påverkan har längden av den del av stången som är inne i röret? I mitt exempel kommer det antagligen vara 10-15mm
Citera
2018-04-11, 01:02
  #2
Medlem
Värm röret så kommer det passa. Svar på din första fråga alltså.
Citera
2018-04-11, 01:40
  #3
Moderator
Arne.Ankas avatar
Dimensioner beror på material, om det ska vara glid eller presspassning etcetera, ytfinish och form är viktigt för glidpassning, är materialet grovt glider det mycket sämre.
Citera
2018-04-11, 12:37
  #4
Medlem
Luness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Dimensioner beror på material, om det ska vara glid eller presspassning etcetera, ytfinish och form är viktigt för glidpassning, är materialet grovt glider det mycket sämre.

Citat:
Ursprungligen postat av Dissociative
Beror på hur töjbart hålet är
Röret kommer vara i seghärdat stål, stången kommer antagligen också vara i något slags stål, eller någon annan relativt hård metall, som mässing eller eventuellt koppar, men det lutar åt stål, funktionen med stången är att den ska hindra röret från att passera uppåt, och stoppa röret ovan (som inte finns med på bild, läs mer om funktionen nedan) i en exakt position, om stången är för mjuk och deformeras lite så kommer inte röret vara i exakt position längre, när den deformerade stången stoppar det.

Vad innebär glidpassning och presspassning? Vad passar bäst in på mitt exempel?

Här är en bild som beskriver situationen https://imgur.com/a/6tHT2

Lade till RÖR Nr.3 i bild, även om det tillsynes inte fyller någon funktion. En kraft som trycker på röret (Nr 1 med stången i sig) rakt upp, kommer få röret på bild att vinklas vertikalt istället för horisontellt, bortse från detta då det inte är aktuellt i min applikation, målade dit rör nr. 3 av den orsaken.

Stången ska förövrigt dras ut efter ett tag, så att röret kan åka upp, vad som sker då är att ett nytt rör under med en stång i sig åker upp, och stannar upp på samma sätt, och stoppar röret ovan (som precis fått stången utdragen) i precis rätt position, dvs mellan rör Nr. 2. Och 3. (vilket inte framkommer på bilden, det står att röret hindras från att passera, vilket inte är helt korrekt) och under detta rör med stång finns det ett till rör med stång i sig, likadant, och under det en till osv.
__________________
Senast redigerad av Lunes 2018-04-11 kl. 12:45.
Citera
2018-04-11, 12:46
  #5
Medlem
http://www3.kau.se/kurstorg/files/t/...Toleranser.pdf
Sidan 11 innehåller beskrivningar för olika passningar. Passningstoleransen (tex. h11) för hål och axel kan sedan slås upp i följande tabell för olika basdiametrar.
http://www.cortecmov.se/wp-content/u...-och-axlar.pdf
Citera
2018-04-11, 12:56
  #6
Medlem
Luness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
glid eller presspassning

Angående detta

Såhär ser skåran ut som en plattsång ska passa in i och glida igenom
https://imgur.com/a/ytY6K

Såhär ser plattstången ut
https://imgur.com/a/pZEDe

Plattstången kommer passa in i skåran sett till skårans vertikala höjd och horisontella längd på bilden ovan, plattstången kommer dock sticka ut från båda sidorna av skårans ingång och utgång, och glidas igenom där.
__________________
Senast redigerad av Lunes 2018-04-11 kl. 13:02.
Citera
2018-04-11, 16:27
  #7
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunes
Vad innebär glidpassning och presspassning? Vad passar bäst in på mitt exempel?
Glid eller presspassning påverkar bla hur mycket kraft som behövs för att delarna ska röra sig, glidpassning används bla till applikationer där olika delar behöver röra på sig.
Presspassning är motsatsen, kan behöva hydraulpress och värme & kyla för att montera olika delar, du har kanske använt hammare för att montera ett kullager, det är presspassning.
__________________
Senast redigerad av Arne.Anka 2018-04-11 kl. 16:31.
Citera
2018-04-13, 13:43
  #8
Medlem
Luness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Glid eller presspassning påverkar bla hur mycket kraft som behövs för att delarna ska röra sig, glidpassning används bla till applikationer där olika delar behöver röra på sig.
Presspassning är motsatsen, kan behöva hydraulpress och värme & kyla för att montera olika delar, du har kanske använt hammare för att montera ett kullager, det är presspassning.
Vad rekommenderar du till mina stålföremål? Funkar det att ha ett hål på t.ex 1 cm och en stång på 1cm i diameter som ska gå in i hålet?

Om stången endast bör vara några hundradelars mm. för liten för att passa bra och inte kärva, om det visar sig att den är trög, bör det inte vara en bättre idé att fila upp lite för hand, till den passar perfekt, trots att stålet är starkt, eftersom det behövs så lite?
__________________
Senast redigerad av Lunes 2018-04-13 kl. 13:52.
Citera
2018-04-13, 18:39
  #9
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunes
Vad rekommenderar du till mina stålföremål? Funkar det att ha ett hål på t.ex 1 cm och en stång på 1cm i diameter som ska gå in i hålet?

Om stången endast bör vara några hundradelars mm. för liten för att passa bra och inte kärva, om det visar sig att den är trög, bör det inte vara en bättre idé att fila upp lite för hand, till den passar perfekt, trots att stålet är starkt, eftersom det behövs så lite?
Du verkar inte ha greppat det här med passningar. Sådär kan du inte fråga då du bara anger mått med en siffra och ingen tolerans.

Du vill ju inte att stången ska gå trögt utan röra sig fritt i hålet så då ska så klart stångens ytterdiameter vara mindre än hålet, rörets innerdiameter. Hur mycket mindre är skit samma, bara den är mindre. Det är bara att testa. Slipa av stångdjäveln lite om den inte går i.
Citera
2018-04-13, 19:40
  #10
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunes
Vad rekommenderar du till mina stålföremål?
En lösning som är lagom för din applikation, exakt vad det är går inte att säga utan detaljerad data.

Citat:
Om stången endast bör vara några hundradelars mm. för liten för att passa bra och inte kärva, om det visar sig att den är trög, bör det inte vara en bättre idé att fila upp lite för hand, till den passar perfekt, trots att stålet är starkt, eftersom det behövs så lite?
fil är inte rätt verktyg för att putsa av en stång lite lätt, jag hade använt skruvdragare och fint sandpapper om det bara handlat om några hundradelar av en millimeter, stången förblir helt rund och ytan på stången blir mer slät, en metod jag har brukat med stor framgång sist polerade jag upp en ventil i rostfritt stål så den blev blank som en spegel.
Citera
2018-04-13, 20:17
  #11
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
En lösning som är lagom för din applikation, exakt vad det är går inte att säga utan detaljerad data.

fil är inte rätt verktyg för att putsa av en stång lite lätt, jag hade använt skruvdragare och fint sandpapper om det bara handlat om några hundradelar av en millimeter, stången förblir helt rund och ytan på stången blir mer slät, en metod jag har brukat med stor framgång sist polerade jag upp en ventil i rostfritt stål så den blev blank som en spegel.
Och då satte du väl föremålet som skulle slipas och inte sandpappret i skruvdragaren. Fattigmanssvarv skulle man kunna säga... (Lite skämtsamt, egentligen behöver inte svarvinnehav ha något med ens ekonomiska status att göra, Bill Gates kanske inte heller har någon svarv.)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback