Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-04-11, 13:51
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Ja var mer det exemplet på burkmat jag kom på. Har ingen aning om hållbarheten. Och lite av min poäng var just det att bara käka burkmat (bra som dålig) i vanliga livet är ju ingen höjdare. Även om det som du nämner, såklart inte är en höjdare i en nödsituation eller världskollaps heller.
Men nästan mer tragiskt att leva på den typen av mat hela livet för att överleva något som visar sig aldrig hända under din livstid.
Därför du borde lyssna på mina förslag Då hade din vanliga kost inte behövt påverkas så mycket och du hade inte behövt slösa pengar och mat
Citera
2018-04-11, 14:05
  #38
Medlem
borrizs avatar
Låt ditt lager vara en förlängning av ditt skafferi. Håller du koll så att du hela tiden omsätter (äter det som är äldst och skaffar nytt) det äldsta i förrådet. Du behöver därför inte slänga något som blivit gammalt, utan du använder ditt matkonto till att förnya förrådet.
Citera
2018-04-11, 16:16
  #39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av with3r
Du tror inte en bunker kan utrustas med spis? En bunker behöver ju ändå ventilation och därmed troligen el.

Edit: Med bunker menar jag fönsterlöst utrymme under jord med metalldörr som inte kan brytas upp. Det måste ju ventileras på något sätt, och själva huset det potentiellt hör till kan ju tas över av folk om man inte kan försvara det.

Säkert har väl en del säkert löst detta med riktigt mycket pengar, men i eget fall om jag skulle samla på mig allt de där, så är det lite svårt att se hur det skulle funka.
Fick ett svar om spritkök, så det låter logiskt. Men grill eller annat skulle kunna vara dödligt.
Citera
2018-04-11, 16:56
  #40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Nutrilett är inget bra alternativ då det är lågkalorikost. Du behöver en kost som är energirik och har hög andel protein. Bönor/baljväxter är bra då det innehåller växtproteiner. Lätt att lagra en längre tid dessutom. Fiska/jaga kan de flesta glömma. Kostar för mycket energi och stadsfolket kan inte ens fånga en gråsparv på egen hand. Insjöfisk kan man heller inte leva på såvida man inte bor väldigt långt norrut. Insjöfisken innehåller skadliga mängder av dioxiner och kvicksilver vilket gör den olämplig att äta oftare än någon gång i månaden.

Folk som bor på landsbygden kan ex skaffa höns/kaniner och liknande ev en damm med gräskarp eller liknande fisk. Möjligen jaga fasan eller andra skogsfåglar. Skjuter man ensam en älg så lär man få bekymmer med att ta hem köttet och förvara det.. Bättre då med Hjortdjur..

Dock kan jakt och fiske utgå helt om det ex används stridsgaser eller kemiska stridsmedel eller katastrofer av liknande typ. Så att ha ett lager av mat är betydligt viktigare än att kunna fiska och jaga.

Vad ska man ha så mycket energi i en bunker för? åtminstone rikt på vitaminer och mineraler.
__________________
Senast redigerad av rusur 2018-04-11 kl. 17:00.
Citera
2018-04-11, 22:42
  #41
Medlem
Alt-Kikes avatar
Det finns två skolor när det gäller prepper-mat. Eller så kanske det finns fler men det är dessa två jag har identifierat:

Skola 1: Hamstra mat som man äter till vardags och roterar lagret när maten håller på att passera bäst före datum.

Skola 2: Hamstra frystorkad mat som har extremt lång hållbarhetstid som man inte rör förrän shit hits the fan.
Citera
2018-04-14, 22:55
  #42
Medlem
TraXzmans avatar
Måste va allt på konserv eller torkat (och i pulverform) vacumpackat. Hållbarheten är ju inte längre än vad förpackningen klarar av och ev mycket konserveringsmedel

Undra om tjockare konservburk gör att maten håller längre? eller om man fryser in konservburken, vad tror ni eller vet ni?
Citera
2018-04-15, 07:48
  #43
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TraXzman
Måste va allt på konserv eller torkat (och i pulverform) vacumpackat. Hållbarheten är ju inte längre än vad förpackningen klarar av och ev mycket konserveringsmedel
Menar du datumen skriven på burken, så anger den "bäst före datum", dagen garanterar enbart att varans smak är på topp. Konserven kan ätas utan risk en bra tid efteråt.
Hemnet skriver: "Har du en gammal konserv kan du hälla ut innehållet och se så att den lackerade insidan ser oförändrad ut"
Citat:
Ursprungligen postat av TraXzman
Undra om tjockare konservburk gör att maten håller längre? eller om man fryser in konservburken, vad tror ni eller vet ni?
Problemet med konserver är att metall från burken eller lödningen kan gå över i maten. Burkens tjocklek har därför ingen betydelse.

https://www.ica.se/buffe/artikel/bast-fore-datum/
https://www.hemmets.se/sa-lange-hall...en-egentligen/
(kolla tipsen i slutet på artikeln)
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback