Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-10, 21:17
  #1
Medlem
Kort och gott så behöver jag byta lägenhet pga en vattenskada som uppstått pågrund utav mig.
Istället för att försäkringsbolaget ska fixa en lägenhet åt mig under reparationstiden så erbjöd hyresvärden mig att byta lägenhet till en i närheten.

Fastighetsskötaren säger att det är väl enklare att jag flyttar till den 'nya' lägenheten istället för att försäkringsbolaget ska fixa. Därför känns det som att jag inte får klaga på något för att dom är 'schyssta'.

Jag har också bett om att få byta tillbaka till den gamla lägenheten när den är fixad, men det får jag inte.

Den 'nya' lägenheten är likvärdig på det sättet att den är lika stor med liknande hyra dock är den i mycket sämre skick.

En del tapeter är sönder, ser ut som fuktskador i köksgolvet, det sitter kvar en dekal på väggen, kvarlämnade saker så som telia-router som tillhörde dom tidigare hyresgästerna och väldigt mycket post kvar i brevlådan. När jag först fick nycklarna var det t.o.m stopp i avloppet i köket och kvarlämnade saker så som cola-burkar, men det blev fixat efter lite klagomål så dom verkade inte förberett något alls / varit där själva. Och jag kommer som sagt inte få tillbaka den gamla lägenheten, som var nyrenoverad när jag flyttade in.

Vad har man rätt att klaga på i detta fall?
Kan man be om besiktningspapper?
__________________
Senast redigerad av widdin 2018-04-10 kl. 22:15. Anledning: Felstavning
Citera
2018-04-10, 22:36
  #2
Avstängd
Det känns som det saknas någon information här.
En vattenskada du orsakade ledde till att du fick en annan lägenhet som du klagar på för den hade colaburkar och någon modem?

Du ville hellre betala en självrisk och flytta ur din lägenhet tillfälligt och sen flytta tillbaka?
Citera
2018-04-10, 22:43
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusur
Det känns som det saknas någon information här.
En vattenskada du orsakade ledde till att du fick en annan lägenhet som du klagar på för den hade colaburkar och någon modem?

Du ville hellre betala en självrisk och flytta ur din lägenhet tillfälligt och sen flytta tillbaka?


Jag ska fortfarande betala självrisken. Jag undrar mest vilken standard jag kan kräva på den 'nya' lägenheten eftersom jag nu ska flytta dit.
Citera
2018-04-10, 22:50
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av widdin
Jag ska fortfarande betala självrisken. Jag undrar mest vilken standard jag kan kräva på den 'nya' lägenheten eftersom jag nu ska flytta dit.

Okej! Det förklarar saken bättre.
Det beror väl på försäkringen en hel del skulle jag gissa på, men också hyreskontraktet/avtal.
Citera
2018-04-11, 00:43
  #5
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av widdin
Jag ska fortfarande betala självrisken. Jag undrar mest vilken standard jag kan kräva på den 'nya' lägenheten eftersom jag nu ska flytta dit.

Du kan egentligen inte kräva nåt. Att flytta permanent är ditt val. Så du får ta den i befintligt skick.

Att du inte får flytta tillbaka efter sanering/renovering får mig att tro att det saknas information, eftersom det enda sättet det kan ske är att du förverkat/avsagt dig din besittningsrätt.
Citera
2018-04-11, 02:38
  #6
Medlem
Citat:
Fastighetsskötaren säger att det är väl enklare att jag flyttar till den 'nya' lägenheten istället för att försäkringsbolaget ska fixa.

Visst,det blir kanske "enklare" för alla inblandade. Men vad händer i fallet om du står på dig,kräver att försäkringsbolaget går in och täcker(eftersom att du ändå sitter med självrisken så borde du väl ha den rätten) och bor hos en vän/hotell/mamma tills din lägenhet är renoverad/sanerad och sen flyttar tillbaks till den lägenhet du har kontrakt på ?

Nu har du ju redan fått nycklar till den andra lägenheten(nödbostaden) så det får mig ju att tro att du redan gått med på bytet.

Du får nog fylla på med lite mer information här för nu är det rätt många luckor.
Eller så skulle du lagt tråden i Juridik.
Eftersom du inte gjort det så tolkar jag det som att det är öppet för spekulationer som inte hör till juridik men jag kan såklart ha fel.

Edit. Hur kan du låta det gå så långt att du inte åtgärdar ett problem med "fukt" som du själv åstadkommit, att du måste flytta ut ur lägenheten när den renoveras ?
__________________
Senast redigerad av Throwaway1912 2018-04-11 kl. 02:41.
Citera
2018-04-11, 11:10
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Throwaway1912
Edit. Hur kan du låta det gå så långt att du inte åtgärdar ett problem med "fukt" som du själv åstadkommit, att du måste flytta ut ur lägenheten när den renoveras ?

t.s kan ha sprängt hela toaletten i småbitar, kan ha glömt kranen i köket på och sprungit efter någon buss så det blivit översvämning av disken.
Klart man blir nyfiken.
Citera
2018-04-11, 11:54
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Du kan egentligen inte kräva nåt. Att flytta permanent är ditt val. Så du får ta den i befintligt skick.

Att du inte får flytta tillbaka efter sanering/renovering får mig att tro att det saknas information, eftersom det enda sättet det kan ske är att du förverkat/avsagt dig din besittningsrätt.

Har inte skrivit på några papper om att avsäga min besttningsrätt, vad innebär det? (okunnig)
Känns mer som att 'Ditt misstag, så du får flytta hit till en sämre så när vi är färdiga med den gamla så hyr vi ut den till någon annan'.

Citat:
Ursprungligen postat av Throwaway1912
Visst,det blir kanske "enklare" för alla inblandade. Men vad händer i fallet om du står på dig,kräver att försäkringsbolaget går in och täcker(eftersom att du ändå sitter med självrisken så borde du väl ha den rätten) och bor hos en vän/hotell/mamma tills din lägenhet är renoverad/sanerad och sen flyttar tillbaks till den lägenhet du har kontrakt på ?

Nu har du ju redan fått nycklar till den andra lägenheten(nödbostaden) så det får mig ju att tro att du redan gått med på bytet.

Du får nog fylla på med lite mer information här för nu är det rätt många luckor.
Eller så skulle du lagt tråden i Juridik.
Eftersom du inte gjort det så tolkar jag det som att det är öppet för spekulationer som inte hör till juridik men jag kan såklart ha fel.

Edit. Hur kan du låta det gå så långt att du inte åtgärdar ett problem med "fukt" som du själv åstadkommit, att du måste flytta ut ur lägenheten när den renoveras ?

En vattenbehållare gick sönder under natten så det hamnade en hel del vatten på golvet efter en vägglist. Detta hände då för ~8 månader sedan, kan det verkligen finnas så mycket att torka upp?
Citera
2018-04-11, 11:57
  #9
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av widdin
Har inte skrivit på några papper om att avsäga min besttningsrätt, vad innebär det? (okunnig)
Känns mer som att 'Ditt misstag, så du får flytta hit till en sämre så när vi är färdiga med den gamla så hyr vi ut den till någon annan'.

Så fungerar inte lagen.

Men, det saknas på tok för mycket information för att kunna råda. Utan att se exakt vad som kommunicerats så väljer jag nog att inte yttra mig vidare.
Citera
2018-04-11, 14:55
  #10
Medlem
killawifes avatar
Det verkar som att du fått ett erbjudande från hyresvärden om att ta en annan(sämre) lägenhet istället för att de reparerar din och du bor kvar. Det är fritt fram för dig att välja själv hur du vill göra och om man ska reparera din lägenhet så är hyresvärden skyldig att se till att du har tillfälligt boende under tiden. Nu låter det du beskriver som något som man ganska enkelt borde kunna fixa medans hyresgästen bor kvar i sin lägenhet men man vill väl passa på att renovera när ändå någon annan står för kostnaderna, det är ganska vanligt med såna bedrägerier.
Citera
2018-04-11, 17:52
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Det verkar som att du fått ett erbjudande från hyresvärden om att ta en annan(sämre) lägenhet istället för att de reparerar din och du bor kvar. Det är fritt fram för dig att välja själv hur du vill göra och om man ska reparera din lägenhet så är hyresvärden skyldig att se till att du har tillfälligt boende under tiden. Nu låter det du beskriver som något som man ganska enkelt borde kunna fixa medans hyresgästen bor kvar i sin lägenhet men man vill väl passa på att renovera när ändå någon annan står för kostnaderna, det är ganska vanligt med såna bedrägerier.

tro inte att försäkringsbolaget betalar några lyxrenoveringar , de betalar bara för det som vattenskadan har orsakat minus ev åldersavdrag

t
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback