Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-10, 20:49
  #1
Medlem
Hej!

Nu är det så att jag har hittat ett ledigt jobb på en myndighet som jag tycker låter intressant. Men jag är ganska nöjd med mitt nuvarande jobb, så jag är inte 100% säker på om jag vill byta jobb. Därför vill jag veta ungefär hur mycket jag skulle kunna få i lön på det andra jobbet innan jag ansöker.

Vet ni om det finns någon möjlighet att ta reda på lönen innan jag ansöker om jobbet? Jag ser i jobbannonsen att det finns en HR-ansvarig och en facklig kontaktperson, skulle de kunna lämna ut den informationen?

Tack så mycket för alla svar! Jag har inte så mycket erfarenhet av den svenska arbetsmarknaden så jag vet inte riktigt vad man får/inte får göra!
Citera
2018-04-10, 20:51
  #2
Medlem
Hwals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durruti
Hej!

Nu är det så att jag har hittat ett ledigt jobb på en myndighet som jag tycker låter intressant. Men jag är ganska nöjd med mitt nuvarande jobb, så jag är inte 100% säker på om jag vill byta jobb. Därför vill jag veta ungefär hur mycket jag skulle kunna få i lön på det andra jobbet innan jag ansöker.

Vet ni om det finns någon möjlighet att ta reda på lönen innan jag ansöker om jobbet? Jag ser i jobbannonsen att det finns en HR-ansvarig och en facklig kontaktperson, skulle de kunna lämna ut den informationen?

Tack så mycket för alla svar! Jag har inte så mycket erfarenhet av den svenska arbetsmarknaden så jag vet inte riktigt vad man får/inte får göra!

Bara sök så får du diskutera med det efter hand om det blir aktuellt att du får tjänsten? Är ju inte säkert att du kommer in på intervju ens en gång om du inte har sökt än. Det är alltid lov att söka andra jobb och dra på intervjuer även fast du har ett annat.
Citera
2018-04-10, 20:52
  #3
Medlem
Kolla med den fackliga representanten troligtvis kan den personen ge dig en indikation om löneläget.
Citera
2018-04-10, 20:55
  #4
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Kolla med den fackliga representanten troligtvis kan den personen ge dig en indikation om löneläget.

+1 på den, men ta inte för givet att denne har helt rätt. Du kan räkna med att dom har en bra uppfattning om lönestrukturen på företaget men det kan vara så att det kan slå på lite. Men väldigt lite i så fall.
Citera
2018-04-10, 21:54
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durruti
Hej!

Nu är det så att jag har hittat ett ledigt jobb på en myndighet som jag tycker låter intressant. Men jag är ganska nöjd med mitt nuvarande jobb, så jag är inte 100% säker på om jag vill byta jobb. Därför vill jag veta ungefär hur mycket jag skulle kunna få i lön på det andra jobbet innan jag ansöker.

Vet ni om det finns någon möjlighet att ta reda på lönen innan jag ansöker om jobbet? Jag ser i jobbannonsen att det finns en HR-ansvarig och en facklig kontaktperson, skulle de kunna lämna ut den informationen?

Tack så mycket för alla svar! Jag har inte så mycket erfarenhet av den svenska arbetsmarknaden så jag vet inte riktigt vad man får/inte får göra!
Är det en statlig myndighet är det bara att kontakta denna myndighet för att begära ut lönestatistiken, man kan till och med begära ut den på individnivå har jag för mig, har för mig att en lönsättning är en form av beslut som blir offentligt
Citera
2018-04-10, 23:06
  #6
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durruti
Hej!

Nu är det så att jag har hittat ett ledigt jobb på en myndighet som jag tycker låter intressant. Men jag är ganska nöjd med mitt nuvarande jobb, så jag är inte 100% säker på om jag vill byta jobb. Därför vill jag veta ungefär hur mycket jag skulle kunna få i lön på det andra jobbet innan jag ansöker.

Vet ni om det finns någon möjlighet att ta reda på lönen innan jag ansöker om jobbet? Jag ser i jobbannonsen att det finns en HR-ansvarig och en facklig kontaktperson, skulle de kunna lämna ut den informationen?

Tack så mycket för alla svar! Jag har inte så mycket erfarenhet av den svenska arbetsmarknaden så jag vet inte riktigt vad man får/inte får göra!
Du begär helt enkelt ut lönelistor. Skriv till exempel att du vill att det ska framgå lön, befattning och namn på vilka som har de olika befattningrna/lönerna.

Många myndigheter köper lönehanteringen av statens servicecenter, och då mailar du helt enkelt bara dem. I annat fall mailar du myndigheten ifråga.

De myndigheter som är kunder hos statens servicecenter framgår av deras årsredovisning, i bilaga 2 i slutet av dokumentet: http://www.statenssc.se/OmOss/Docume...ng%202017.pdf:
Citera
2018-04-11, 06:54
  #7
Medlem
Tack så mycket för alla svar, det var mycket hjälpsamt! Ska begära ut lönelistor i första hand
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback