Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-10, 20:33
  #1
Medlem
Ursäkta min totala okunskap.
Min Klippo tvärnitade sista klippningen i höstas när jag råkade köra på nån sorts plast som tvinnade sig runt kniven, och fick efter det inte liv. Jag lyckades byta startsnöret men den tänder inte alls. Nu vill jag återuppliva den.
En gubbe jag snackade med igår säger nåt i stil med:
Skruva bort höljet, där under sitter "en grej" som måste sitta exakt på plats för att den ska kunna startas. Har du tur har den vridit sig pga att sprinten gått av vid tvärniten. Vrid tillbaka "grejen" på plats, sätt fast med ny sprint och voilà.

Vet gubben vad han pratar om, eller är det mer troligt att den inte tål en sån tvärnit och lagt av för gott?

Klippo
Mod: Merit
Serienr:KD5100
3.3kW / 2950 rpm
29 Kg
FA 100402

Om jag måste köpa ny, är elklippare runt 1000-lappen eller bensinare under 2k nåt att ha? Har ca 400m² gräs, och kan hända jag drar bort tre veckor på sommaren ibland, och då måste den orka det lite längre gräset.
Citera
2018-04-10, 20:36
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Angående köpråd, är det inte så att du borde kunna lämna in din Klippo och få den lagad för liknande pengar? Den lär vara värd mer både för dig och på andrahansmarknaden än en billig klippare om du gör så. Men förhoppningsvis kommer det någon som kan Klippo här och förklarar hur du ska fixa det själv.
Citera
2018-04-10, 20:37
  #3
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosewood
Ursäkta min totala okunskap.
Min Klippo tvärnitade sista klippningen i höstas när jag råkade köra på nån sorts plast som tvinnade sig runt kniven, och fick efter det inte liv. Jag lyckades byta startsnöret men den tänder inte alls. Nu vill jag återuppliva den.
En gubbe jag snackade med igår säger nåt i stil med:
Skruva bort höljet, där under sitter "en grej" som måste sitta exakt på plats för att den ska kunna startas. Har du tur har den vridit sig pga att sprinten gått av vid tvärniten. Vrid tillbaka "grejen" på plats, sätt fast med ny sprint och voilà.

Vet gubben vad han pratar om, eller är det mer troligt att den inte tål en sån tvärnit och lagt av för gott?

Klippo
Mod: Merit
Serienr:KD5100
3.3kW / 2950 rpm
29 Kg
FA 100402

Om jag måste köpa ny, är elklippare runt 1000-lappen eller bensinare under 2k nåt att ha? Har ca 400m² gräs, och kan hända jag drar bort tre veckor på sommaren ibland, och då måste den orka det lite längre gräset.

Kilen på svänghjulet är det du menar
Citera
2018-04-10, 20:38
  #4
Medlem
kodsnickrarns avatar
Går motorn runt när du drar i snöret?

/j
Citera
2018-04-10, 20:42
  #5
Medlem
Bulkninjas avatar
Förklaringen ringer inga klockor. Han kanske menar att han tror att någon krysskil
gått sönder så att tändningen blivit helt ur fas.

Jag skulle börja med att tömma ut all bensin och byta mot ny bensin.
Ditt haveri borde inte påverka motorn som du beskriver.
Men det låter som att du lät klipparen stå efter detta så att det är samma bensin som förra året.
Har du tankat 95 måste du byta bensin.

Testa även startgas. Om den inte alls tänder med startgas så är det något annat problem.
Men börja med att byta bensin för det är nästan alltid alltid alltid detta som är problemet.
Citera
2018-04-10, 20:46
  #6
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosewood
Ursäkta min totala okunskap.
Min Klippo tvärnitade sista klippningen i höstas när jag råkade köra på nån sorts plast som tvinnade sig runt kniven, och fick efter det inte liv. Jag lyckades byta startsnöret men den tänder inte alls. Nu vill jag återuppliva den.
En gubbe jag snackade med igår säger nåt i stil med:
Skruva bort höljet, där under sitter "en grej" som måste sitta exakt på plats för att den ska kunna startas. Har du tur har den vridit sig pga att sprinten gått av vid tvärniten. Vrid tillbaka "grejen" på plats, sätt fast med ny sprint och voilà.

Vet gubben vad han pratar om, eller är det mer troligt att den inte tål en sån tvärnit och lagt av för gott?

Klippo
Mod: Merit
Serienr:KD5100
3.3kW / 2950 rpm
29 Kg
FA 100402

Om jag måste köpa ny, är elklippare runt 1000-lappen eller bensinare under 2k nåt att ha? Har ca 400m² gräs, och kan hända jag drar bort tre veckor på sommaren ibland, och då måste den orka det lite längre gräset.
Krysskilen till svänghjulet.
http://www.briggsparts.se/art/kil-svanghjul.php
Citera
2018-04-10, 20:55
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Angående köpråd, är det inte så att du borde kunna lämna in din Klippo och få den lagad för liknande pengar? Den lär vara värd mer både för dig och på andrahansmarknaden än en billig klippare om du gör så. Men förhoppningsvis kommer det någon som kan Klippo här och förklarar hur du ska fixa det själv.
Jo det är nog det bättre alternativet. Får se om jag kan få ordning på den själv först bara.

Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Kilen på svänghjulet är det du menar
Stämmer, tack.

Citat:
Ursprungligen postat av kodsnickrarn
Går motorn runt när du drar i snöret?


/j
Ja! Det både känns och låter exakt som innan när jag drar i snöret, men den låter inte i närheten av att vilja tändas/gå igång.

Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Förklaringen ringer inga klockor. Han kanske menar att han tror att någon krysskil
gått sönder så att tändningen blivit helt ur fas
.

Jag skulle börja med att tömma ut all bensin och byta mot ny bensin.
Ditt haveri borde inte påverka motorn som du beskriver.
Men det låter som att du lät klipparen stå efter detta så att det är samma bensin som förra året.
Har du tankat 95 måste du byta bensin.

Testa även startgas. Om den inte alls tänder med startgas så är det något annat problem.
Men börja med att byta bensin för det är nästan alltid alltid alltid detta som är problemet.
Det låter som det var så han sa (fetstil).
Det hände i höstas. Jag bytte startsnöre dagen efter och testade så det är inte bensinen. Hade dock ingen aning om att bensinen måste bytas när den stått nu i sex månader. Hälften rann ur ändå när jag började skruva isär den tidigare idag.

Rätt j*vligt att komma åt de flesta skruvar också hittills.
__________________
Senast redigerad av Rosewood 2018-04-10 kl. 20:57.
Citera
2018-04-10, 21:07
  #8
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:

Det låter som det var så han sa (fetstil).
Det hände i höstas. Jag bytte startsnöre dagen efter och testade så det är inte bensinen. Hade dock ingen aning om att bensinen måste bytas när den stått nu i sex månader. Hälften rann ur ändå när jag började skruva isär den tidigare idag.

Rätt j*vligt att komma åt de flesta skruvar också hittills.

Det är inte helt säkert att man måste byta. Men det är jättevanligt att små motorer t.ex klippare inte startar med gammal bensin, om det är 95.
Tankar man sån där akrylbensin t.ex Aspen så är det inga problem.

Så här kollar du om det är tändningsvinkeln som ställer till det.
Det är enkla motorer. Sätt bara ihop på samma sätt som du demonterade
http://www.briggsandstratton.com/eu/...ywheel-and-key
Citera
2018-04-10, 21:41
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Det är inte helt säkert att man måste byta. Men det är jättevanligt att små motorer t.ex klippare inte startar med gammal bensin, om det är 95.
Tankar man sån där akrylbensin t.ex Aspen så är det inga problem.

Så här kollar du om det är tändningsvinkeln som ställer till det.
Det är enkla motorer. Sätt bara ihop på samma sätt som du demonterade
http://www.briggsandstratton.com/eu/...ywheel-and-key
Aspen är det. Låter halva tanken va kvar i då.
Kanon. kikade på beskrivningen. Har dock näven mitt i tummen vette fasen om jag fixar det. Börjar med att se om jag kan få tag på en svänghjulsnyckel och tar det därifrån. Återkommer.
Citera
2018-04-10, 22:34
  #10
Medlem
Är lätt att byta kilen.
Behövs fast nyckel 12 mm tror jag till kåpan
En mutter på svänghjulet och en ganska stor tvåarmad avdragare.
Avdragaren är inte säkert du behöver, ibland kan man knacka lätt på svänghjulet o det lossnar.
Kolla så svänghjulet ej spruckit där kilen sitter.
Har det spruckit är det likabra o byta motor.
Själva klipparen håller i all evighet.
Är själv inne på 2a motorn nu.
Delar finns på http://www.briggsparts.se
Citera
2018-04-10, 23:28
  #11
Medlem
INTPs avatar
Gubben vet som sagt precis vad han pratar om, krysskilen vid svänghjulet är avsedd att kunna gå av när det blir tvärstopp. Detta låter (det tunga) svänghjulet snurra vidare medan motorn har stannat, istället för att vrida vevaxeln till något som mer liknar en korkskruv. Helt enkelt en liten, billig och ganska lättbytt del som går sönder för att rädda de dyrare komponenterna - precis som det finns brytbultar eller annat motsvarande i drivningen till en snöslunga som går sönder och stoppar drivningen när man lyckats trassla in 50 meter förlängningssladd som låg gömd i snön i slungan.

Klippo är fina maskiner, om skicket i övrigt är gott är det vettigare att laga den - under förutsättning att skadorna inte är större än väntat naturligtvis.
Citera
2018-04-12, 20:37
  #12
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosewood
Aspen är det. Låter halva tanken va kvar i då.
Kanon. kikade på beskrivningen. Har dock näven mitt i tummen vette fasen om jag fixar det. Börjar med att se om jag kan få tag på en svänghjulsnyckel och tar det därifrån. Återkommer.

Hur går det?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback