Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-10, 20:00
  #1
Medlem
Hej

Har fått en nerv klämd i nacken vad kan man göra själv för behandling hemifrån ? Min fru är också tillgänglig och hon masserar dagligen men änsålänge har det inte släppt. Ska man trycka, knäcka, massera ?

Tack
Citera
2018-04-10, 21:17
  #2
Medlem
PelleButtPluggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sugadaddy.
Hej

Har fått en nerv klämd i nacken vad kan man göra själv för behandling hemifrån ? Min fru är också tillgänglig och hon masserar dagligen men änsålänge har det inte släppt. Ska man trycka, knäcka, massera ?

Tack



Hjälper det inte med "hemmassage" och liniment så finns det inte mycket mer att göra än att röra på sig ordentligt... annars gå till en naprapat eller kiroprator så kan dom hjälpa dig... det kostar några hundra men är absolut värt det!
Citera
2018-04-10, 22:15
  #3
Medlem
FETochFULs avatar
solarium 15-20min och spikmatta 30min hjälpte min rygg väldigt mycket. Sen fanns massagestol som jag satt 10min på kanske.
Citera
2018-04-11, 20:20
  #4
Medlem
Beror nog på om det på riktigt verkligen är en nerv som ligger i kläm.... för i så fall är det ju rätt allvarligt tänker jag, bör nog göras en magnetröntgen rätt omgående och bedömas av läkare / neurolog i så fall.

Är det bara vanligt ont i nacken/ryggen så är daglig rörelse/massage/lätt stretch bra. Främst rörelse och att inte vara stillasittande för långa perioder. Ev stöd v naprapat behandling etc.
Citera
2018-04-11, 22:08
  #5
Medlem
knut_1s avatar
Om det är en nerv i kläm/diskbråck i nacken, så är prognosen god, men det tar tid. Har för mig man brukar säga att det blir värre första 1-2v, sedan oförändrat cirka 1 månad, varefter det blir successiv bättre under upp till 3 månader. En del får någon form av "resttillstånd", exv känselfenomen i armen eller så lite nu och då. Generellt är väl prognosen bättre ju yngre man är. Sällan det behöver opereras. Egentligen är det väl naturalförloppet, men sjukgymnastik är väl aldrig fel. Hade nog inte gått till kiropraktor/naprapat om jag varit som du.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback