Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-10, 18:02
  #1
Medlem
Rekas avatar
Tidigare fick jag hem aktiebrev när jag köpte poster. Men det försvann i början av -90, tror jag.

Men kan jag begära att få aktiebrev hemskickat från bolag där jag har innehav?
Citera
2018-04-10, 19:25
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reka
Tidigare fick jag hem aktiebrev när jag köpte poster. Men det försvann i början av -90, tror jag.

Men kan jag begära att få aktiebrev hemskickat från bolag där jag har innehav?


Antar att du menar svenska börsnoterade bolag och där var det länge sedan dom förde en egen aktiebok, dvs, du kan inte få några aktiebrev hemskickade.

Allt sköts elektroniskt numer vilket är väldigt mycket smidigare för båda parter.

Aktiebrev existerar iofs men inte när det kommer till vad jag antar att du frågar efter.
Citera
2018-04-10, 19:32
  #3
Medlem
Rekas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Antar att du menar svenska börsnoterade bolag och där var det länge sedan dom förde en egen aktiebok, dvs, du kan inte få några aktiebrev hemskickade.

Allt sköts elektroniskt numer vilket är väldigt mycket smidigare för båda parter.

Aktiebrev existerar iofs men inte när det kommer till vad jag antar att du frågar efter.

Korrekt antagande! Jo, vet att man inte får hem aktiebrev längre. Men hoppades att det skulle ha gått att beställa.

Brukar ge ungarna aktier vid födelsedagar och tyckte det skulle vara kul att ge aktiebrev (utökningen på konto syns ju liksom inte).

Men tack för ditt svar och trevligt nicknamn du har ;-)
Citera
2018-04-10, 19:43
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reka
Korrekt antagande! Jo, vet att man inte får hem aktiebrev längre. Men hoppades att det skulle ha gått att beställa.

Brukar ge ungarna aktier vid födelsedagar och tyckte det skulle vara kul att ge aktiebrev (utökningen på konto syns ju liksom inte).

Men tack för ditt svar och trevligt nicknamn du har ;-)

Jo jag kan hålla med om att siffror på en skärm är lite svårt att ”ta på” men förhoppningsvis är den yngre generationen mer mottaglig än oss ”gamlingar”

Man ska inte heller glömma att aktiebrev isig är värdehandlingar som kräver viss förvaring som man gott kan leva utan.

Må väl!
Citera
2018-04-11, 18:25
  #5
Medlem
Det snickrar du lätt ihop med wordart eller i ett googledokument
Citera
2018-04-11, 19:28
  #6
Medlem
Rekas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Det snickrar du lätt ihop med wordart eller i ett googledokument

Jo, och sen har visst Avanza nåt allround man kan ladda ner o skriva ut.

Såg f ö att det är lite kommers på Tradera på äldre aktiebrev.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback