Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-23, 11:38
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babyspenat
Eftersom lever är så billigt och en av dem mest näringsrika födan vi har så har börjat äta det en gång i veckan. Tycker det smakar helt ok, dock kan det smaka bättre om man tillagar det bra vilket jag inte är bra på. Tänkte testa och göra leverpastej i helgen för första gången

Några tips på vad man kan göra med kycklinglever?

Jag gör levergryta.

Det är lätt. Behövs bara en lök och leverbitarna och kalvfond.

hackar och fräser löken.

Sedan kryddar jag leverbitarna med salt och peppar, rullar dom i mjöl och bryner dom i olja och smör. tillsätter löken vatten och kalvfond och lite sirap (väldigt lite bara som förhöjning. Får puttra tio minuter. Klart. (sist tog jag i en tredjedels liten stark chilifrukt)

Serveras med lingon och kokt potatis (eller ris).


(man måste se till att det inte är några gallblåsor med, och eventuellt missfärgade leverbitar klipper jag bort)
Citera
2018-04-23, 17:05
  #14
Medlem
SatansLackeys avatar
Testa en annorlunda Bolognese, grymt god.
50g Smör
180g rökt sidfläsk, fintärnat
1 stor gul lök, hackad
1 st morot, hackad
1 st selleristjälk, hackad
400g nötfärs
150g Kycklinglever, hackad
5 dl Köttbuljong
250g passerade tomater
1 1/4 dl Rödvin
1 krm nyriven muskotnöt
S.o.P efter smak
Ta hälften av smöret, fräs på svag värme fläsk, lök morot och selleri ca 6-7 min.
Höj värmen och ta resten av smöret lägg i köttfärsen smula sönder och stek ihop.
I med kycklinglevern och kör till den ändrat färg.
Häll i resten och ge det ett uppkok och sjud sedan mellan 2-5 timmar beroende på hur hungrig man blivit.
Citera
2018-04-23, 18:19
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SatansLackey
Testa en annorlunda Bolognese, grymt god.
50g Smör
180g rökt sidfläsk, fintärnat
1 stor gul lök, hackad
1 st morot, hackad
1 st selleristjälk, hackad
400g nötfärs
150g Kycklinglever, hackad
5 dl Köttbuljong
250g passerade tomater
1 1/4 dl Rödvin
1 krm nyriven muskotnöt
S.o.P efter smak
Ta hälften av smöret, fräs på svag värme fläsk, lök morot och selleri ca 6-7 min.
Höj värmen och ta resten av smöret lägg i köttfärsen smula sönder och stek ihop.
I med kycklinglevern och kör till den ändrat färg.
Häll i resten och ge det ett uppkok och sjud sedan mellan 2-5 timmar beroende på hur hungrig man blivit.
Intressant, tack för tipset. Jag gjorde l tacos i helgen med 500gram köttfärs och 250gram lever, mixade ihop allt med taco krydda, det blev mums.. Ganska ekonomiskt att blanda köttfärs och lever då lever är billigt men även nyttigt så det är ett plus.

Testade också att steka endast kycklinglever och lät det vara rosa inuti levern det gick väldigt bra att äta den. Det är lätt att tillaga lever för länge då blir konsistensen och smaken sämre
__________________
Senast redigerad av Babyspenat 2018-04-23 kl. 18:34.
Citera
2018-04-23, 18:33
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Jag gör levergryta.

Det är lätt. Behövs bara en lök och leverbitarna och kalvfond.

hackar och fräser löken.

Sedan kryddar jag leverbitarna med salt och peppar, rullar dom i mjöl och bryner dom i olja och smör. tillsätter löken vatten och kalvfond och lite sirap (väldigt lite bara som förhöjning. Får puttra tio minuter. Klart. (sist tog jag i en tredjedels liten stark chilifrukt)

Serveras med lingon och kokt potatis (eller ris).


(man måste se till att det inte är några gallblåsor med, och eventuellt missfärgade leverbitar klipper jag bort)
Ska definitivt tillaga en levergryta! Tack för tipset
Citera
2018-04-24, 03:14
  #17
Medlem
Andersdamaans avatar
Kycklinglever är gott att dubbelpanera för att sedan steka i skirat smör.
Citera
2018-04-24, 19:09
  #18
Medlem
Andersdamaans avatar
Kycklinglever är även kanon att hacka ned i en köttfärssås. Två levrar till 500g färs brukar vara lagom.

Edit: Såg att du hade fått det tipset redan!
Citera
2018-04-24, 20:57
  #19
Medlem
mjukmjukares avatar
Vi tycks vara flera här som verkligen uppskattar kycklinglever.
Det kan göras på många sätt.
Därför gör jag enklast bästa, steker i smör med salt, lite lite vitpeppar och massor med grovmalen svartpeppar. Ganska hårt.
Rullar runt och genomsteker.

På en bädd av Machésallad och kanske Ruccola med lite riktigt bra olivolja.
Ett hav av kycklinglever i det gröna och med en liten nypa grovsalt.
Njut.

´
Citera
2018-04-27, 00:12
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SatansLackey
Testa en annorlunda Bolognese, grymt god.
50g Smör
180g rökt sidfläsk, fintärnat
1 stor gul lök, hackad
1 st morot, hackad
1 st selleristjälk, hackad
400g nötfärs
150g Kycklinglever, hackad
5 dl Köttbuljong
250g passerade tomater
1 1/4 dl Rödvin
1 krm nyriven muskotnöt
S.o.P efter smak
Ta hälften av smöret, fräs på svag värme fläsk, lök morot och selleri ca 6-7 min.
Höj värmen och ta resten av smöret lägg i köttfärsen smula sönder och stek ihop.
I med kycklinglevern och kör till den ändrat färg.
Häll i resten och ge det ett uppkok och sjud sedan mellan 2-5 timmar beroende på hur hungrig man blivit.
Lät väldigt gott. Blir till att testa nån gång.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback