Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-10, 14:14
  #1
Avstängd
Tio personer åkte färdtjänst för 19 miljoner – nu ska de granskas. Rimligen fick de betalt av färdtjänstföretag för påhittade resor!

"Ett tiotal individer med tillstånd att resa med färdtjänst i Stockholms län reste för drygt 19 miljoner kronor förra året. Det motsvarar mellan 20 och 30 resor per person och dag – eller 40–90 mil per dygn. Nu ska den lilla gruppen färdtjänstresenärer specialgranskas av landstingets trafikförvaltning."

https://www.dn.se/sthlm/tio-personer...a-de-granskas/
Citera
2018-04-10, 14:19
  #2
Medlem
Jag blir storligen förvånad om det återfinns en enda Gunnar, Axel, Tage, Gunvor eller Inga bland de tio eller i taxiföretagen.

Man kan ju undra hur ingen kunnat dra i nödbromsen långt tidigare. 20-30 resor per dag per person borde bara där ta stopp inom en vecka. Kanske ska man utöka granskningen.
Citera
2018-04-10, 14:19
  #3
Medlem
Brunhildes avatar
Babbar?

Taxibolag och assistansfusk..
Citera
2018-04-10, 14:53
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Jag blir storligen förvånad om det återfinns en enda Gunnar, Axel, Tage, Gunvor eller Inga bland de tio eller i taxiföretagen.

Man kan ju undra hur ingen kunnat dra i nödbromsen långt tidigare. 20-30 resor per dag per person borde bara där ta stopp inom en vecka. Kanske ska man utöka granskningen.


Dom kan mycket väl ha hetat Inga, Kalle eller Gustv..men dom vet inte om att dom har varit ute och rest då de antingen inte sett räkningar eller är kraftigt senila/sjuka.
Utnyttjat svenska pensionärer kanske??
Citera
2018-04-10, 14:54
  #5
Medlem
Studsbolls avatar
Otroligt graverande för den granskande parten att ingen reagerat tidigare. Både tidsperioden och summorna borde upptäckts tidigare. Både de myglande kräken OCH de ansvariga för att det varit möjligt borde straffas.
Citera
2018-04-10, 15:07
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Dom kan mycket väl ha hetat Inga, Kalle eller Gustv..men dom vet inte om att dom har varit ute och rest då de antingen inte sett räkningar eller är kraftigt senila/sjuka.
Utnyttjat svenska pensionärer kanske??

Fast Inga, Kalle och Gustav ska väl betala motsvarande bussbiljett när de åker. Jag åker inte buss så jag vet inte vad det kostar men ca 20-25,- per resa? Man säger att de 19 miljonerna motsvarar 20-30 resor per dag per person.

Då ska Inga, Kalle eller Gustav betala 400-750,-/dag i ett helt år. Det ger 146.000-273.000,- på ett år. Är Inga, Kalle och Gustav senila så har de en god man. Då borde detta upptäckts långt tidigare.

Som sagt, jag blir förvånad om svenskar är inblandade.



Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Otroligt graverande för den granskande parten att ingen reagerat tidigare. Både tidsperioden och summorna borde upptäckts tidigare. Både de myglande kräken OCH de ansvariga för att det varit möjligt borde straffas.

Precis som det sitter kvoterade invandrare på polisen, försäkringskassan, socialtjänsten så finns det kvoterade invandrare precis överallt. Den svenska högskattefinansierade välfärden är ett smörgåsbord för kriminella att frossa i.
Citera
2018-04-10, 15:13
  #7
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Fast Inga, Kalle och Gustav ska väl betala motsvarande bussbiljett när de åker. Jag åker inte buss så jag vet inte vad det kostar men ca 20-25,- per resa? Man säger att de 19 miljonerna motsvarar 20-30 resor per dag per person.

Då ska Inga, Kalle eller Gustav betala 400-750,-/dag i ett helt år. Det ger 146.000-273.000,- på ett år. Är Inga, Kalle och Gustav senila så har de en god man. Då borde detta upptäckts långt tidigare.


Nej. De betalar bara kostnaden för ett vanligt månadskort, sedan är det fria resor. Framgår av den länkade artikeln.
Citera
2018-04-10, 15:16
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Nej. De betalar bara kostnaden för ett vanligt månadskort, sedan är det fria resor. Framgår av den länkade artikeln.


Rättning mittåt.

Då är det naturligtvis svårare eller omöjligt för Inga, Kalle och Gustav att upptäcka om de utsätts i bedrägeri.
Citera
2018-04-10, 15:16
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Jag blir storligen förvånad om det återfinns en enda Gunnar, Axel, Tage, Gunvor eller Inga bland de tio eller i taxiföretagen.

Man kan ju undra hur ingen kunnat dra i nödbromsen långt tidigare. 20-30 resor per dag per person borde bara där ta stopp inom en vecka. Kanske ska man utöka granskningen.
Där jag bor (landsbygden) så kostar en bussresa på 6 mil 60-70 kronor om jag minns rätt.
Hur kan det fuskas med färdtjänst? om man har rätt till detta så har jag för mig att man bara beviljas ett visst antal resor per månad, läkarbesök, affären, m.m, sen när man åkt upp sina resor så måste man väl vänta tills nästa månadsskifte, trodde jag? det kanske bara gäller om man är svensk,
heter man Ali Baba och är kompis med dom 40 rövarna så går nog ALLT.

Läste artikeln efter jag skrivit, sorry. Då är det kanske inte samma system över hela Sverige?
Dessa verkade kunna åka tämligen obegränsat även om dom inte hade fuskat..
__________________
Senast redigerad av KIBy 2018-04-10 kl. 15:21.
Citera
2019-01-12, 02:25
  #10
Medlem
Frågan är nog mer: Då resorna finansieras genom skatteintäkter och leverantörerna av resorna gör stor vinst. Vem skulle klara av att få igenom så pass många bokningar? Skulle någon kunna tjäna pengar på låtsasresor? Vart går vinsten?
Citera
2019-01-24, 00:36
  #11
Medlem
Soppskottets avatar
"Vinsten" går till förarna och taxibolagen.
Resenären betalar bara x antal kronor per månad för utförda resor men framkörningsavgiften osv står landstinget för.

Så klart att förarna och bolagen inte säger till då de får extra stålar och jag tvivlar på att landstinget får annat än en klumpsumma per månad som ska betalas till bolagen, vilket gör det svårare att hitta de som åker mycket.
Citera
2019-03-05, 16:37
  #12
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Blev nån straffad till slut?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback