Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-10, 09:26
  #1
Avstängd
En av få sporter som inte har världsrekord alls när det gäller tider.
Förstår att det har att göra med olika banor och snökvalitet men om man byggde en längre skidtunnel så skulle man kunna ha serriösa tidtagningar där.

Hade varit väldigt intressant iaf.

Rullskidor skulle absolut gå redan idag.
Citera
2018-04-10, 13:14
  #2
Medlem
fnitters avatar
100meters tävlingar sker allt oftare och där finns dokumenterade ”rekord”. Just nu är det en norsk åkare som besitter rekordet.

Sen är det vanligt med ”banrekord”
Citera
2018-04-10, 13:46
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av fnitter
100meters tävlingar sker allt oftare och där finns dokumenterade ”rekord”. Just nu är det en norsk åkare som besitter rekordet.

Sen är det vanligt med ”banrekord”

Finns det nån lista eller nåt med banrekord?
Dock måste man ju alltid ta med vad det var för väder och vind. Lär kunna skilja säkert 1 minut om du åker när det är 15- och kärvt eller på våren när det är isiga spår och behaglig temperatur.
Citera
2018-04-10, 15:32
  #4
Medlem
Utopiantoss avatar
Orsaken verkar vara att banorna skiljer sig så pass mycket åt att det vore orättvist.

Ja, banorna skiljer sig en del i marathon-löpning också, men inte lika mycket, och det pratas också mycket om långsamma banor och snabba banor. Visst, det blir också lite orättvist, men jag tycker ändå att det är skoj att ha världsrekord, och tycker nog att det vore kul i längdskidor också.

https://sports.stackexchange.com/que...-world-records

Här finns förresten ett världsrekord i längskidor.
https://www.expressen.se/sport/langd...ord-pa-skidor/
Citera
2018-04-10, 15:37
  #5
Medlem
Dofternas avatar
Man kan ha världsrekord i tex största segermarginal ifall de yttre förutsättningarna gör det svårt att jämföra banor.
Citera
2018-04-10, 16:49
  #6
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Man kan ha världsrekord i tex största segermarginal ifall de yttre förutsättningarna gör det svårt att jämföra banor.

Jo, men då får man nog lägga till en regel om att åtminstone 6-7 av de vid tillfället tio högst rankade åkarna i distanscupen, resp. sprintcupen vid sprinttävlingar, måste komma till start för att ett sådant rekord ska godkännas.
De första två tävlingshelgerna kan man gå efter den slutgiltiga fjolårsrankingen.
__________________
Senast redigerad av Stefan4 2018-04-10 kl. 16:56.
Citera
2018-04-10, 17:23
  #7
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Man kan ha världsrekord i tex största segermarginal ifall de yttre förutsättningarna gör det svårt att jämföra banor.
Det tycker jag inte. Då blir världsrekordet alltför beroende av de andra tävlande i samma lopp. Det kallas för världsrekord av en god anledning.
Citera
2018-04-10, 17:30
  #8
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Det tycker jag inte. Då blir världsrekordet alltför beroende av de andra tävlande i samma lopp. Det kallas för världsrekord av en god anledning.

Det tycker inte jag heller. Kom ihåg fel om vad jag tycker i frågan, därför skrev jag fel.
Citera
2018-04-13, 18:45
  #9
Medlem
denna herre kom på 81 plats i vasaloppet

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/...-iivo-niskanen
Citera
2018-07-20, 04:56
  #10
Medlem
Banrekord borde ju finna iaf på de större spåren som kollen gällivare Östersund osv
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback