Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-09, 22:22
  #1
Medlem
Har blivit antagen till följande business skolorna för bachelor:
Alliance Manchester business school, CASS business school, Warwick business school och ESSEC Business school.
Vilken skola är bäst och kommer att öka mina chanser att plugga MiM i HEC/LBS/Stanford.
__________________
Senast redigerad av Den-panke 2018-04-09 kl. 22:50.
Citera
2018-04-10, 04:54
  #2
Medlem
Kör på ESSEC om du behärskar franskan eller är villig att lägga ned tid på att förbättra den, skulle möjligtvis ge dig en liten edge (betoning på liten) över övriga skolor när det är dags att ansöka till mastern.

Warwick ses nog av många som det bättre alternativet när det gäller de brittiska skolorna, även om Manchester är en bra skola. CASS skulle jag hålla mig borta ifrån då jag hört och läst rätt mycket negativt om skolan.

Rådet blir väl att välja den skola där du tror du kommer att trivas bäst då skillnaderna mellan dem inte är allt för stora. Sen måste jag säga att du verkligen lyckats med att pricka ut fyra skolor med extremt tråkiga miljöer, men det är väl en smaksak antar jag. Lycka till!
Citera
2018-04-24, 18:46
  #3
Medlem
HIFACEs avatar
Warwick >> ESSEC > Cass/Manc
Citera
2018-04-24, 18:48
  #4
Medlem
HIFACEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Den-panke
Har blivit antagen till följande business skolorna för bachelor:
Alliance Manchester business school, CASS business school, Warwick business school och ESSEC Business school.
Vilken skola är bäst och kommer att öka mina chanser att plugga MiM i HEC/LBS/Stanford.
Ska även tilläggas att jag läser mgmt på WBS och känner minst 5-10 stycken vardera som kommer köra MiM på HEC/LBS, trodde inte Stanford hade MiM, hade nog ändå väntat till MBA snarare än att köra MiM där.
Citera
2018-04-24, 23:06
  #5
Medlem
ESSEC > Warwick > Manchester > CASS.
Efter att ha jämfört skolornas program så kan jag konstatera att man får betydligt mer på CV:et om man kör på ESSEC.
Programmet på ESSEC erbjuder:
-obligatoriskt två språk (skitbra)
- minst 9 månader av profestionel arbete, 16 totalt ifall man väljer apprenticeship track
- 3 månaders av socialt arbete
- möjlighet att ta antingen dubbel examen/apprenticeship track/international exchange
- plugga ett år i Singapore (erbjuds till alla studenter)
- VÄLDIGT bra rankat inom management/finance
- Många extra extra curricular activities

Dock är det värt att poängtera att resterande skolor är bra, men ESSEC är bättre.
Citera
2018-04-24, 23:08
  #6
Medlem
Men annars överlag spelar det mycket roll på än själv, exempelvis att få 700+ på GMAT etc.
Citera
2018-04-26, 23:47
  #7
Medlem
HIFACEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Argamasken99
ESSEC > Warwick > Manchester > CASS.
Efter att ha jämfört skolornas program så kan jag konstatera att man får betydligt mer på CV:et om man kör på ESSEC.
Programmet på ESSEC erbjuder:
-obligatoriskt två språk (skitbra)
- minst 9 månader av profestionel arbete, 16 totalt ifall man väljer apprenticeship track
- 3 månaders av socialt arbete
- möjlighet att ta antingen dubbel examen/apprenticeship track/international exchange
- plugga ett år i Singapore (erbjuds till alla studenter)
- VÄLDIGT bra rankat inom management/finance
- Många extra extra curricular activities

Dock är det värt att poängtera att resterande skolor är bra, men ESSEC är bättre.

Inget av det du skriver är unikt för Essec utan finns på många andra B-schools inkl. WBS, ESSEC är en bra skola, men skulle inte rekommendera att göra en ugrad där, skulle väl ifs även inte förespråka att läsa business som ugrad, bättre att läsa filosofi, politik, ekonomi eller liknande och sen läsa en MiM isf.
Skulle heller inte läst en ugrad i ett icke-engelskt språkigt land, om du inte hade tänkt lära dig språket flytande ganska snabbt, du blir lätt lite avskärmad socialt annars.
Citera
2018-04-27, 09:49
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HIFACE
Inget av det du skriver är unikt för Essec utan finns på många andra B-schools inkl. WBS, ESSEC är en bra skola, men skulle inte rekommendera att göra en ugrad där, skulle väl ifs även inte förespråka att läsa business som ugrad, bättre att läsa filosofi, politik, ekonomi eller liknande och sen läsa en MiM isf.
Skulle heller inte läst en ugrad i ett icke-engelskt språkigt land, om du inte hade tänkt lära dig språket flytande ganska snabbt, du blir lätt lite avskärmad socialt annars.

Jag skulle gå så långt att säga; vill du jobba i Frankrike/Paris specifikt, välj ESSEC definitivt. Resten tror jag WBS etc är bättre.
Citera
2018-04-27, 18:48
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HIFACE
Inget av det du skriver är unikt för Essec utan finns på många andra B-schools inkl. WBS, ESSEC är en bra skola, men skulle inte rekommendera att göra en ugrad där, skulle väl ifs även inte förespråka att läsa business som ugrad, bättre att läsa filosofi, politik, ekonomi eller liknande och sen läsa en MiM isf.
Skulle heller inte läst en ugrad i ett icke-engelskt språkigt land, om du inte hade tänkt lära dig språket flytande ganska snabbt, du blir lätt lite avskärmad socialt annars.

Tycker det är väldigt anmärkningsvärt att du rekommenderar att man ska läsa filosofi/politik hellre än business ifall man vill plugga MiM. Tror inte det spelar så stor roll vad man läser men att rekommendera filosofi/poltik då är man halvt ute och cyklar. Sen att rekommendera att man inte ska läsa på icke-engelskt språkigt land håller jag inte heller med om och då skolan har väldigt många elever så spelare det inte så stor roll.
Tror för övrigt att det inte är så stor skillnad mellan skolorna, borde inte spela så stor roll egentligen
Citera
2018-04-27, 20:49
  #10
Medlem
Bucketshops avatar
Känns som var och varannan kotte som börjar jobba med finans i London kommer från Warwick, så dom verkar ju göra någonting rätt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback