Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-09, 21:40
  #1
Medlem
Madagascars avatar
Korruption, läckor om vem som fått nobelpriset, sexuella trakasserier... akademien själva tycks oförmögen att städa i sin egen klubb. Då är det lika bra att lägga ner. En institution har inget egenvärde bara för att den är gammal eller kunglig!

Eventuellt gott arbete som ordböcker och nobelprisutnämning får någon annan kompetent och hederlig institution ta över. Kanske skapa en eller två nya institutioner... Akademiens tillgångar kan vi expropriera.
__________________
Senast redigerad av Madagascar 2018-04-09 kl. 22:34.
Citera
2018-04-09, 21:54
  #2
Medlem
vem ger ut nobelpriset då du.Stadgarna lär väl nobel gett ut.
Citera
2018-04-09, 21:58
  #3
Medlem
Flanderiuss avatar
En rensning hade varit mer på sin plats. Akademin är i dag en sjuklig sammansättning av kulturvänsterns värsta tänkbara vidunder.
Citera
2018-04-09, 22:00
  #4
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triglycerider
vem ger ut nobelpriset då du.Stadgarna lär väl nobel gett ut.
Vi får hitta en lösning på det. Men jag tror varken Nobel ville eller Nobelstiftelsen vill att en korrupt institution ska utnämna nobelpristagare.
__________________
Senast redigerad av Madagascar 2018-04-09 kl. 22:23.
Citera
2018-04-09, 22:02
  #5
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flanderius
En rensning hade varit mer på sin plats. Akademin är i dag en sjuklig sammansättning av kulturvänsterns värsta tänkbara vidunder.

Ehh... exakt vilka ledamöter företräder något slags "vänster" inom akademien? Och på vilket sätt?
Citera
2018-04-09, 22:05
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Vi får hitta en lösning på det. Men jag tror varken Nobel ville eller Nobelstiftelsen vill att en korrupt institution ska utnämna en nobelpristagare.
Ekonomi priset är hitta på nobelsminne.
Citera
2018-04-09, 22:07
  #7
Medlem
Ska man lägga ned något är det Svenska Akademien, inte Svenska Akademin. Den senare har jag aldrig hört talas om.
Citera
2018-04-09, 22:08
  #8
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flanderius
En rensning hade varit mer på sin plats. Akademin är i dag en sjuklig sammansättning av kulturvänsterns värsta tänkbara vidunder.

Om ordet "kulturvänster" skall användas på ett meningsfullt sätt, och inte bara som skällsord, så finns det nog inte många inom Akademien som förtjänar den benämningen.
Men du utgår kanske från att alla intellektuella är marxister
Citera
2018-04-09, 22:12
  #9
Medlem
Espmark,englund,westerberg, är väl dom enda i församlingen som kan försörja sig på egen hand i grunden.Kristina lugns inkomster måste väl vara klart begränsade.
Citera
2018-04-09, 22:20
  #10
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flanderius
En rensning hade varit mer på sin plats. Akademin är i dag en sjuklig sammansättning av kulturvänsterns värsta tänkbara vidunder.
Jag är inte emot en städning av Akademien men den tycks svår och jag tror inte den kan bli bättre än att de sopar lite under mattan.

Vad är det som är så viktigt i Svenska Akademien som du eventuellt tycker gör den oersättlig? Är det att de delar ut Nobelpriset?
Citera
2018-04-10, 00:00
  #11
Medlem
dooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Vi får hitta en lösning på det. Men jag tror varken Nobel ville eller Nobelstiftelsen vill att en korrupt institution ska utnämna nobelpristagare.

Varför inte låta pristagarna själva göra det, smartare och mer klarsynta får man ju leta efter.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Snil...ar?wprov=sfla1
Citera
2018-04-10, 00:10
  #12
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triglycerider
Espmark,englund,westerberg, är väl dom enda i församlingen som kan försörja sig på egen hand i grunden.Kristina lugns inkomster måste väl vara klart begränsade.

Ett ledamotskap i akademien är inget man försörjer sig på, om man inte är ständig sekreterare.
Espmark/Malmqvist/Allén/Ralph/Wästberg och ett par andra är pensionärer med god marginal. Andra (Riad/Svennungsson) har fasta tjänster på annat håll. Men man blir inte rik på att sitta i Akademien.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback