Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-09, 21:11
  #1
Medlem
spoilers avatar
"I oktober 2017 kunde tidningen rapportera om att antalet hushåll som lever på försörjningsstöd i Avesta kommun hade ökat, från 333 i snitt per månad år 2016 till 366 i snitt år 2017. Sedan dess har siffran stigit ännu mer.

– Det är ytterligare 22 hushåll i genomsnitt per månad som sökt försörjningsstöd, jämfört med 2017 års resultat. Ökningen, är mycket oroande, men ändå förväntad, säger omsorgsförvaltningens chef, Carina Johansson.

Den främsta anledningen till den drastiska ökningen är att nyanlända inte etablerat sig inom arbetslivet. Arbetsförmedlingen har rapporterat till omsorgsförvaltningen och angett hur många nyanlända som kommer att lämna etableringsfasen och kan komma att bli aktuella för försörjningsstöd. Siffrorna är negativa.

/.../

Enligt Avesta kommuns egen årsredovisning har Avesta den relativt högsta risken för ekonomiskt bistånd jämfört snittet för hela landets kommuner. Denna slutsats har dragits när man analyserat nyckeltalet socioekonomisk status.

– Vi är ju, tillsammans med Hedemora, Borlänge och Ludvika, den kommun som haft mest inflyttning av nyanlända. Avesta kommun sticker ut i det avseendet att många nyanlända som kommer hit väljer att stanna kvar här när de fått besked om asyl."

https://www.dalademokraten.se/logga-...mycket-oroande

(Betalartikel)

Är det när högkonjunkturen når Dalarna som allt vänder? Kan det vara extratjänster som är lösningen? Någon som vet mer om Avesta?
Citera
2018-04-11, 06:03
  #2
Medlem
udons avatar
Jag är uppvuxen i Avestatrakten. Kommunen består av, förutom centralorten ett mindre antal bruksorter samt rätt vacker landsbygd. När jag växte upp fanns det få invandrare där förutom tillfälliga vågor av asylsökanden vid större konflikter som balkankriget. Så länge nivån var ganska låg måste jag säga att integrationen funkade rätt bra. Kurder, juggar och kanske några kazakstanryssar gick i vanliga klasser och lever så vitt jag vet vanliga svenssonliv idag. Dock sögs väl en del grabbar in i brukssamhällets lägre intelligensklubb och började med småbrott.

När jag var hemma på besök härom året kände jag knappt igen mig. Avesta måste ha tagit emot en enorm andel asylsökande i proportion till kommunstorleken. Det här är alltså en kommun som är extremt beroende av ett fåtal arbetsgivare och det finns redan gott om svenska ungdomar som är arbetsodugliga. Hade det varit 70-tal hade även dessa förmodligen fått jobb på bruken, men så fungerar det inte längre.
Citera
2018-07-03, 00:40
  #3
Medlem
ekkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Jag är uppvuxen i Avestatrakten. Kommunen består av, förutom centralorten ett mindre antal bruksorter samt rätt vacker landsbygd. När jag växte upp fanns det få invandrare där förutom tillfälliga vågor av asylsökanden vid större konflikter som balkankriget. Så länge nivån var ganska låg måste jag säga att integrationen funkade rätt bra. Kurder, juggar och kanske några kazakstanryssar gick i vanliga klasser och lever så vitt jag vet vanliga svenssonliv idag. Dock sögs väl en del grabbar in i brukssamhällets lägre intelligensklubb och började med småbrott.

När jag var hemma på besök härom året kände jag knappt igen mig. Avesta måste ha tagit emot en enorm andel asylsökande i proportion till kommunstorleken. Det här är alltså en kommun som är extremt beroende av ett fåtal arbetsgivare och det finns redan gott om svenska ungdomar som är arbetsodugliga. Hade det varit 70-tal hade även dessa förmodligen fått jobb på bruken, men så fungerar det inte längre.

Helt rätt! Ta dig en glass eller en öl på uteserveringen och bara observera omgivningen en stund i sköna gröna Avesta, så inser du att det spårat ur för längesen!

Iof är jag ett jävla socialfall just nu också, Men jag vill ju bättra mig. Om det nu hjälper.. Hah. #arbetsvilligMenFeg
Citera
2018-07-03, 08:35
  #4
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekker
Helt rätt! Ta dig en glass eller en öl på uteserveringen och bara observera omgivningen en stund i sköna gröna Avesta, så inser du att det spårat ur för längesen!

Iof är jag ett jävla socialfall just nu också, Men jag vill ju bättra mig. Om det nu hjälper.. Hah. #arbetsvilligMenFeg

Nej det hjälper inte direkt att du vill. Du måste göra något. Är du ung och frisk är det oansvarigt att låta andra försörja dig.
Citera
2018-07-06, 23:23
  #5
Medlem
ekkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Nej det hjälper inte direkt att du vill. Du måste göra något. Är du ung och frisk är det oansvarigt att låta andra försörja dig.

Jag vill. Frisk fysiskt men inte psykiskt.. Du är mer än välkommen att hjälpa mig.
Citera
2019-10-21, 09:59
  #6
Medlem
spoilers avatar
Betalvägg

"Försörjningsstödet fortsätter att öka i Avesta – utrikesfödda främsta orsaken till ökningen"

https://www.dt.se/logga-in/forsorjni...-till-okningen
Citera
2020-10-05, 08:43
  #7
Medlem
spoilers avatar
"Avesta kommun var en av de kommuner i Sverige som tog emot flest flyktingar 2015. Nu, fem år senare, är den stora utmaningen att få fler i arbete.

– När de kommer så många på kort tid till en kommun av Avestas storlek, då blir det ansträngt, säger Marie Hjelm, chef för integrationsenheten i kommunen.

Bland annat blev det under de första åren högt tryck på SFI, Svenska för invandrare. Som mest hade kommunen strax över 500 elever jämfört med 150 i vanliga fall."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/da...flyktingkrisen
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback