Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-09, 21:09
  #1
Medlem
Jahaudus avatar
Så jag har fått chansen att fotografera med röntgen

Jag vill veta vad det är för kontrastmedel man använder för att kunna se kärl, tex om jag röntgar en blomma. Går detta medel att få tag i?

Jag är nyfiken på om någon har erfarenhet och kunskaper inom röntgenfotografi och kan ge tips.

Något som kan försvåra saken är att jag kommer att använda en tandläkar-röntgen. Detta får mig att undra om mitt objekt bör vara i "munstorlek" eller vad skulle hända om man röntgar ut i luften? Kan jag få med större grejer eller bara det typiska tandläkarformatet gäler?

Sen har det med volt att göra också tror jag. Alla röntgen kan inte foto mjukväv, så som en blomma och jag har ingen aning om vad tandläkaren har...

Inser att detta är ngt mellan fotografi och medicin, lägger dock tråden här.
Citera
2018-04-09, 21:24
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Filmen är inte speciellt stor, du vet den där brickan du har i munnen, tandläkarröntgen ska gå igenom tänder, vilket är hårda saker.
En blomma, nä den är jämntjock, du kommer inte se ett skit.
Urbandsur kanske?
Citera
2018-04-09, 21:29
  #3
Medlem
Jahaudus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Filmen är inte speciellt stor, du vet den där brickan du har i munnen, tandläkarröntgen ska gå igenom tänder, vilket är hårda saker.
En blomma, nä den är jämntjock, du kommer inte se ett skit.
Urbandsur kanske?

Är rädd för det ja, att bilden blir svart.... Har en röntgenbild på en ros, men den är tagen med en vanlig släteröntgen, efter att rosen druckit kontrast en förmiddag. Man ser allt!
Citera
2018-04-09, 21:36
  #4
Medlem
Jahaudus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Urbandsur kanske?
Japp, det finns mycket annat man kan ta. Så du menar att formatet blir den typiska fyrkanten? Bör inte bilden sparas digitalt, så att man i efterhand kan förstora den?
Citera
2018-04-09, 22:22
  #5
Medlem
WGASs avatar
Man använder BariumJod som kontrast. Hopas du inte tänker röntga ut i luften hur som helst. Även om det inte finns nånting radioaktivt i en tandläkarkamera är det inte så ofarligt som du verkar tro.
Citera
2018-04-09, 22:45
  #6
Medlem
Jahaudus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WGAS
Man använder BariumJod som kontrast. Hopas du inte tänker röntga ut i luften hur som helst. Även om det inte finns nånting radioaktivt i en tandläkarkamera är det inte så ofarligt som du verkar tro.

Jag inser det, det var klumpigt uttyckt av mig. Jag tänker om man på något sätt kan vidga ytan för att kunna röntga lite större föremål...

Vad jag förstår använder tandläkare minst 60 KV och för att röntga tex en ros, behövs en maskin som tar mellan 10-40 KV. Därmed slopar jag idén om blommor och tänker mer som snäckor, armbandsur eller så.

Tack för ditt svar!
Citera
2018-04-09, 23:02
  #7
Medlem
Vargtasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WGAS
Man använder BariumJod som kontrast. Hopas du inte tänker röntga ut i luften hur som helst. Även om det inte finns nånting radioaktivt i en tandläkarkamera är det inte så ofarligt som du verkar tro.

Av ren nyfikenhet, vad är det som är farligt?
Citera
2018-04-09, 23:03
  #8
Medlem
WGASs avatar
Röntgenkameror med katodstrålerör har extremt kort skärpedjup. Normalt sett fotograferar man mikroskopiska sprickor i stål och liknande, och ganska bra för kaviteter i tänder men inte med nån större skärpa, mest bara för att hitta dem. Som du säger, klockor och liknande. Snäckor består av samma material som tänder så varför inte. Passa dig jävligt noga för att utsätta dig för själva strålen om du inte vet vad du gör. Den är absolut inget att leka med
Citera
2018-04-09, 23:05
  #9
Medlem
WGASs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vargtask
Av ren nyfikenhet, vad är det som är farligt?
Joniserande strålning slår bort elektronerna runt atomerna i dina celler och därmed ditt DNA. Leder ofelbart till cancer, strålningssjuka och annat trevligt.
Citera
2018-04-09, 23:23
  #10
Medlem
Jahaudus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WGAS
Joniserande strålning slår bort elektronerna runt atomerna i dina celler och därmed ditt DNA. Leder ofelbart till cancer, strålningssjuka och annat trevligt.

Jag har röntgats åtskilliga ggr pga tre diskbråck, reumatism mm. Jag ser det som en självklarhet att använda akyddskläder, gå ut ur rummet och använda kontrollen till självutlösaren, så som tandläkaren gör.

Du verkar insatt. Jag vill ju inte fördärva röntgenapparaten. Finns det ngt jag inte bör röntga, som skulle kunna fördärva maskinen?
Citera
2018-04-09, 23:30
  #11
Medlem
WGASs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaudu
Jag har röntgats åtskilliga ggr pga tre diskbråck, reumatism mm. Jag ser det som en självklarhet att använda akyddskläder, gå ut ur rummet och använda kontrollen till självutlösaren, så som tandläkaren gör.

Du verkar insatt. Jag vill ju inte fördärva röntgenapparaten. Finns det ngt jag inte bör röntga, som skulle kunna fördärva maskinen?
Jag har också röntgats ett otal gånger men det är inte det som är grejen. Det är som du sa förut, hur mycket patte och hur lång tid. Det finns gott om listor på nätet hur många millisieverts man kan ta per dag, månad, år och livstid. Du kan ta en livstidsdos på en dag förutsatt att du aldrig mer blir strålad. Fråga arbetarna i Tjernobyl, nä visst ja, det går visst inte.
Vad jag vet finns det inget objekt som kan sabba kameran men jag är inte säker
Citera
2018-04-10, 14:30
  #12
Medlem
NoseTicss avatar
Jag visste att en del tv apparater har förknippats med strålning, efter sökord med röntgen strålning och tv så hittade jag den här länken. http://www.antus.org/Xray.html

Tydligen behöver du ett vakuum rör som kan finnas i äldre tv apparater bland annat. Jag har för mig att dessa finns i äldre radio apparater också, vet dock inte om det funkar som på en tv.

Jag har själv varit intresserad av att försöka bygga egna strålnings apparater.
Dela med dig om du lyckats och överlever cancern.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback