Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-09, 17:05
  #1
Medlem
Har införskaffat mig en helt ny jordfräs, men den har helt låst sig nere vid knivarna och driver varken bakåt eller framåt! Nån kunnig på jordfräsar som har en susning?
Citera
2018-04-09, 17:25
  #2
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simme70
Har införskaffat mig en helt ny jordfräs, men den har helt låst sig nere vid knivarna och driver varken bakåt eller framåt! Nån kunnig på jordfräsar som har en susning?

Fyllde/kollade du oljan i motorn innan du startade? Brukar levereras torra, motorn skär fort om du startar då.
Citera
2018-04-09, 17:42
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kottie
Fyllde/kollade du oljan i motorn innan du startade? Brukar levereras torra, motorn skär fort om du startar då.
Hadde igång den typ 10 sekunder utan och fyllde sedan på!
Men om jag försöker rotera dom med handkraft så går det!
Citera
2018-04-09, 17:43
  #4
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simme70
Har införskaffat mig en helt ny jordfräs, men den har helt låst sig nere vid knivarna och driver varken bakåt eller framåt! Nån kunnig på jordfräsar som har en susning?

Jag fick inte fram några uppgifter när jag sökte på den. Motorn går som den ska men driver inte?
Citera
2018-04-09, 17:46
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simme70
Hadde igång den typ 10 sekunder utan och fyllde sedan på!
Men om jag försöker rotera dom med handkraft så går det!
Men motorn går ju bra men inte växellådan där nere som driver knivarna
Citera
2018-04-09, 18:35
  #6
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simme70
Men motorn går ju bra men inte växellådan där nere som driver knivarna

Vet inte hur din modell ser ut men borde ju finnas någon form av växelspak/backslag på den. Antingen en spak direkt från växellådan eller via en wire/stång. Kolla hur de rör sig.

Sen så passa dig för knivarna, koppla ur tändstiftet innan du pillar och vrider på dessa.
Citera
2018-04-09, 21:52
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kottie
Vet inte hur din modell ser ut men borde ju finnas någon form av växelspak/backslag på den. Antingen en spak direkt från växellådan eller via en wire/stång. Kolla hur de rör sig.

Sen så passa dig för knivarna, koppla ur tändstiftet innan du pillar och vrider på dessa.
De är av vajertyp med en typ kopplingsarm som går in in i motorn?
Citera
2018-04-09, 22:00
  #8
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simme70
Men motorn går ju bra men inte växellådan där nere som driver knivarna
Är det en spak för fram/back eller är det ett handtag för framåt på ena sidan av styret och bakåt handtag på andra sidan styret?
Citera
2018-04-10, 11:42
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Är det en spak för fram/back eller är det ett handtag för framåt på ena sidan av styret och bakåt handtag på andra sidan styret?
Det är bara ett handtag för att knivarna ska rotera framåt!
Citera
2018-04-10, 20:22
  #10
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simme70
Det är bara ett handtag för att knivarna ska rotera framåt!

Hur går det hitta du felet på den?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback