Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-09, 19:23
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiveaBodylotion
Män som kvinnor kan ha både och. Dvs manliga och kvinnliga egenskaper så dom har inte trasslat in sig.

Påståendet om en gemensam (till exempel hormonell) orsak till flera drag är oförenlig med tesen att det finns "syndrom" som ökar vissa av dessa drag och minskar andra samtidigt.
Citera
2018-04-09, 19:37
  #14
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankebrott
Påståendet om en gemensam (till exempel hormonell) orsak till flera drag är oförenlig med tesen att det finns "syndrom" som ökar vissa av dessa drag och minskar andra samtidigt.
Varför skulle orsaken inte minska manliga egenskaper och öka kvinnliga egenskaper eller vice versa? Kallar man inte det för autismspektrumet för att det inte är så svart/vitt som att alla autister är helt identiska?
Citera
2018-04-09, 19:42
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiveaBodylotion
Varför skulle orsaken inte minska manliga egenskaper och öka kvinnliga egenskaper eller vice versa? Kallar man inte det för autismspektrumet för att det inte är så svart/vitt som att alla autister är helt identiska?

Om något som kallas för Asperger gör vissa egenskaper "mer manliga" och andra egenskaper "mer kvinnliga" så bryts ju hela den (påstådda) negativa länken mellan "manliga" och "kvinnliga" egenskaper.
Citera
2018-04-10, 14:54
  #16
Avstängd
Skulle säga tvärtom, personer med aspergers är oftast mer manliga, manligare tankesätt etc.
__________________
Senast redigerad av Valpen_ 2018-04-10 kl. 15:18.
Citera
2018-04-10, 21:40
  #17
Medlem
Den som överhuvudtaget kan någonting om trådens ämne, vet att autism snarare är ytterligheten av - om någotdera - en manlig hjärna, och inte en kvinnlig. Märk väl: jag påstår inte att så är fallet, men om det väger över åt något håll, så är det definitivt starkt åt det manliga hållet.

Citat:
Ursprungligen postat av LsdGuru
Hmm det här var ju intressant men då är det ju ganska konstigt att aspisar har mer ångest än vanliga till exempel. Kan det bero på att aspisar generellt är mer manliga på vissa plan men inte på andra?
Varför är det konstigt? Finns det någonting inom "manligt respektive kvinnligt" som är svart eller vitt?
Citera
2018-04-10, 21:59
  #18
Medlem
FETochFULs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Skulle säga tvärtom, personer med aspergers är oftast mer manliga, manligare tankesätt etc.

Jag som tjej med diagnosen autismspektrumstörning Har sagt att jag är mer kille än tjej innan jag ens fick diagnosen.
Citera
2018-04-11, 10:47
  #19
Medlem
TobiasBeechers avatar
Folk med asperger/autism tenderar att leva sina egna liv. Kanske fastnar någon för att renovera amerikanska bilmotorer från 60-talet, medan någon annan lägger livet på att läsa filosofi eller spela piano.
Citera
2018-04-11, 13:51
  #20
Medlem
Folk med diagnoser avviker naturligtvis från både kvinnlig och manlig stereotyp.
Citera
2018-04-11, 16:21
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engeal-Seqo-Verae.
Den som överhuvudtaget kan någonting om trådens ämne, vet att autism snarare är ytterligheten av - om någotdera - en manlig hjärna, och inte en kvinnlig. Märk väl: jag påstår inte att så är fallet, men om det väger över åt något håll, så är det definitivt starkt åt det manliga hållet.

Varför är det konstigt? Finns det någonting inom "manligt respektive kvinnligt" som är svart eller vitt?

Att en "diagnos" återkommande skulle skapa en mosaik av vissa "manliga" drag i bestämda avseenden och andra "kvinnliga" drag i andra bestämda avseenden är något helt annat. Att säga att grått finns är ingen förklaring på återkommande nästan svarta delfält i övre högra hörnet på i övrigt nästan vita fält.
Citera
2018-04-11, 16:59
  #22
Medlem
storpungens avatar
Jag har autism. Är 196 cm lång. Bred över bröstet. Mycket muskler på låren och vaderna och armarna. Hårig som fan. Men har ett s.k "baby-face" men med tätt helskägg. Mörk röst. Min personlighet är en blandning mellan stereotypiskt kvinnliga och manliga drag. Men jag är definitivt inte macho.

Ja, jag är väl "halvhomo".
__________________
Senast redigerad av storpungen 2018-04-11 kl. 17:04.
Citera
2018-04-11, 17:47
  #23
Medlem
Mulla Krekars avatar
Jag kan ju svara för min del, fick diagnosen asperger när jag var 25 år, men har haft det hela livet. Har inga problem att bjuda på mig själv, såg rätt bra ut när jag var 15-22 år:
https://i.imgur.com/F37mi1g.jpg

Men jag var väldigt blyg, särskilt inför tjejer. Hade jag haft ett högre, eller ens ett normalt s.k. EQ, så hade jag nog fått till det fler gånger än de som kan räknas på en hand. Jag är mer av nördtypen, gillar vetenskap o sånt. Sen har jag ätit halva N-delen av FASS, o medicinerna gjorde så jag blev överviktig, så jag ser ut idag (är 37 år nu):
https://i.imgur.com/ai4Ehgg.jpg

Nu har dock blygheten inför tjejer försvunnit. Faktum är att jag på min fritid umgås bara med mina väninnor, 5-6 st. Men det är nog bara en slump att jag är närmaste vän med tjejerna. Jag hade ett förhållande i ca 7 månader, men sånt klarar inte jag av, men vi är fortfarande goda vänner o umgås.

Social fobin och ångesten är helt borta, men måste medicinera bort ångesten, om jag inte växt ifrån den. Är sån där medicin som man inte bara kan sluta med.

Men det här med manligheten, jag kan vara (eller möjligen spelar jag) en machotyp... T.ex. när en babbe började hålla på med min cykel som jag låst fast utanför ICA. Såg det genom fönstret, gick snabbt ut o nästan skrek 20-30 meter ifrån honom, mitt på Storgatan bland massa folk; -VAD I HELVETE HÅLLER DU PÅ MED!!! Drog in magen o gick snabbt emot honom med ilska i blicken, då blev han rädd o försökte förklara bort sig.

Jag tror inte man blir feminin bara för att man umgås mest tjejer. Jag är helt heterosexuell, o ibland har jag skägg:
https://i.imgur.com/apbgHGh.jpg

Jag tror inte testosteron har någon koppling till autism, eller ni får gärna komma med källa på motsatsen. Det är bara vad jag tror... Har jämngamla barndomsvänner utan autism som knappt kan få skägg. Jag följer ibland med tjejerna o rider, ridsport är dominerad av kvinnor, men jag ser det inte som feminint, bara för att man som man rider:
https://i.imgur.com/ltUt6df.jpg

EDIT 1: Min röst är väl lite märklig, man kan inte avgöra sånt själv. Nån har sagt att jag har skön röst, nån har sagt fjantig. O jag är skåning. När jag skällde ut babben, mörkade jag ju givetvis till rösten. Finns samtal o intervjuer på nätet, kan bjuda på en sen.

EDIT 2: Jag är i.o.f. ganska kort, endast 170 cm, det är ju lite trist...
__________________
Senast redigerad av Mulla Krekar 2018-04-11 kl. 18:01.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback