Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-09, 19:39
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carola666
Exakt. Som jag har förstått det så beskattas man inte i USA om man har ett bolag i Delaware, men är bosatt och har driftställe i t.ex. Sverige samt ej gör några transaktioner inom USA. Det skulle alltså bli Sverige som jag skattar i om jag skulle föra över pengarna som jag får in till mitt PayPal-/Paxum-konto till mitt svenska bolagskonto. Vilket skulle vara helt okej för mig.

Så frågan blir väl kanske mer om det är möjligt/lagligt att officiellt bedriva verksamhet under ett offshore-bolag utan bankkonto och att via PayPal/Paxum styra in alla intäkter i ett svenskt bolagskonto istället (och skatta för här i Sverige). Att helt enkelt ha offshore-bolaget som täckmantel, typ.

Nej, om ditt driftställe huvudsakligen är i Sverige så spelar det ingen roll om pengarna du fått in ligger i en väska i Afrika. Du ska betala svensk skatt på det.
Citera
2018-04-10, 14:41
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FactOrFiction
Nej, om ditt driftställe huvudsakligen är i Sverige så spelar det ingen roll om pengarna du fått in ligger i en väska i Afrika. Du ska betala svensk skatt på det.

Det är jag fullt medveten om och det är heller inte min fråga. Känns som jag antingen ställde en dålig fråga eller så missuppfattades den. Jag försöker igen med att presentera alla detaljer (förlåt för att jag upprepar mig):

Jag ska starta en webbplats som kommer promota olika saker och jag kommer få pengar utbetalade av olika seriösa företag till ett PayPal- eller Paxum-konto (inget som helst olagligt). Eftersom jag helst inte vill att morsan eller min kusins heta halvsyrra ska kunna få upp mina bolagsengangemang på AllaBolag och via en enkel sökning på bolagsnamnet se vilken sajt som bolaget driver (ja, bolagsnamnet kommer av juridiska skäl behöva finnas med i texten på sajten, på sidan Terms and Conditions), så funderar jag på att starta ett offshore-bolag med eller utan bankkonto i t.ex. BVI, Florida eller Delaware där inga publika ägarregister verkar finnas. Och eftersom att jag inte tänker försöka skatteplanera så hade jag tänkt föra över pengarna som sätts in på mitt PayPal-/Paxum-konto till mitt svenska bolagskonto direkt och skatta för varenda krona här. Vill använda offshore-bolaget som täckmantel endast.

Så, finns det någonting i det här upplägget som inte är möjligt eller rent av olagligt? Kommer jag i Terms and Conditions kunna uppge att sajten drivs av mitt bolag i t.ex. Florida och att amerikanska lagar gäller vid eventuell tvist utan att det för den skull räknas som fast driftställe? Om jag skriver så, blir det helt plötsligt i USA jag måste skatta/bo i då för att allt ska fungera?
Citera
2018-04-11, 09:40
  #15
Medlem
Nödvändigtvis inget olagligt om man gör det rätt, dock stora risker du får bråka med SKV och rent administrativt kommer det bli helvete.

Tanke både blir ett CFC bolag, fast driftställe i Sverige sedan om du bedriver något som kräver momsregistrering i Sverige blir det med fel.

Dock flera av dom sakerna kan du komma ifrån om du använder externa VD som står på bolaget och bolaget bara blir ett bolag som äger rättigheter / namn / betalningsmottagare.
Citera
2019-04-24, 00:01
  #16
Medlem
dandylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carola666
Jag ska starta en verksamhet som endast kommer ta emot utbetalningar från olika utländska seriösa bolag, men jag vill inte att mitt namn ska kunna associeras med verksamheten. Därför tänkte jag starta ett offshore-bolag någonstans där man inte finns med i publika register — exempelvis British Virgin Islands (BVI), Florida, Delaware, etc.

Nu till min fråga eftersom jag är ny inför allt sådant här:

Är det möjligt (lagligt) att ha ett bolag registrerat i typ BVI — vars namn verksamheten officiellt bedrivs under — utan att ha ett bankkonto kopplat till det, ta emot utbetalningar via PayPal/Paxum och sedan överföra pengarna till ett svenskt bolagskonto och givetvis skatta för dem här? Jag är alltså inte direkt ute efter att skatteplanera, även om det såklart skulle vara kul vid senare tillfälle.

Missar jag någon väsentlig del i mitt tänk kring upplägget? Är som sagt inte så hemma vid bolagsregler etc.


Hur gick det tillslut? Körde du med offshore?
Citera
2019-04-26, 13:12
  #17
Medlem
DenAndraGrannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carola666
Jag ska starta en verksamhet som endast kommer ta emot utbetalningar från olika utländska seriösa bolag, men jag vill inte att mitt namn ska kunna associeras med verksamheten. Därför tänkte jag starta ett offshore-bolag någonstans där man inte finns med i publika register — exempelvis British Virgin Islands (BVI), Florida, Delaware, etc.

Nu till min fråga eftersom jag är ny inför allt sådant här:

Är det möjligt (lagligt) att ha ett bolag registrerat i typ BVI — vars namn verksamheten officiellt bedrivs under — utan att ha ett bankkonto kopplat till det, ta emot utbetalningar via PayPal/Paxum och sedan överföra pengarna till ett svenskt bolagskonto och givetvis skatta för dem här? Jag är alltså inte direkt ute efter att skatteplanera, även om det såklart skulle vara kul vid senare tillfälle.

Missar jag någon väsentlig del i mitt tänk kring upplägget? Är som sagt inte så hemma vid bolagsregler etc.

Att ha anonyma bolag är inte svårt. Att ha anonym bankkonto är svårare. Är UBO inte dig så äger du inte bolaget. Kommer du att överföra pengar till dig själv, ja då är du sannolikt UBO. Är du UBO ska du rapporteras till SKV av PayPal och andra.

Det finns vägar kring detta, men i princip är pengaflödet ditt problem, inte ägande av bolag.
Citera
2019-04-30, 19:21
  #18
Medlem
Jag har läst inledningen ett antal gånger nu och kan bara känna att det är en omständlig väg att gå för anonymitet i det här fallet.

Dessutom blir bokföringen intressant - tjänst utförs av A men debiteras av (x) för att sedan bokföras av B, i ett annat land.

Vem har utfört tjänsten? : A, ett "utomstående bolag" utan synlig relation.

Vem har debiterat tjänsten? : x, ett konto ägt av A.

Vem bokför transaktionen? : A, i egenskap av tillhandahållare av tjänsten.

Vem skattar vinsten? : B, en verksamhet i Sverige...

Nej, det här blir syntax error. Det måste till en fakturering mellan A och B, för utförd tjänst, vilket naturligtvis visar kopplingen, samt drar sksttemyndighetens intresse till sig utan anledning.

Det är lagligt, onödigt dyrt och syftet nås inte.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback