Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-09, 13:28
  #1
Medlem
Hej,

För en tid sedan såg jag någon form av centrifug/matberedare på Elgiganten, eventuellt var den av Philips eller Bosch (minns inte helt säkert) där det stod på framsidan av kartongen något i stil med "liquify the whole fruit content!". Man skulle alltså kunna, utifrån vad jag förstod, göra hela frukter till flytande juice.
Jag blev lite nyfiken på detta och skulle vilja testa att göra juice av hela apelsiner om det nu går, men skulle vilja fråga om någon har någon erfarenhet av en sådan maskin? Jag undrar följande:

* Gör maskinen verkligen hela frukten (förutom skalet då) inklusive all fruktmembran till flytande juice? Eller har jag misstolkat det och i själva verket betyder det att man kan slänga i hela frukten i maskinen, och sedan så trycker den ur saften ur frukten men separerar allt fruktkött i en liten behållare?

* Om den gör allt fruktinnehåll till juice (inkl. fruktmembranet), hur blir konsistensen på juicen? Blir det ändå stora slamsor av fruktköttet, eller fördelas det jättefint nästan som en smoothie?

Jag har sökt på YouTube efter olika juicemaskiner i hopp om att hitta en recension av den jag såg på Elgiganten, men alla maskiner som visas upp fördelar bort fruktmembranet från saften.
Tanken med det hela var att få i sig hela frukten (i dricksform) utan att behöva äta den då jag inte gillar att äta frukt men tycker mycket om juice.
Citera
2018-04-09, 13:49
  #2
Medlem
En råsaftcentrifug tar bort den torra massan så att du får en drickbar juice, en matberedare eller liknande kommer göra mer av en puré. Lite beroende på vilket frukt du använder. En banan kommer du inte kunna dricka men hallon är inga problem.
Citera
2018-04-09, 17:34
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svitjof
En råsaftcentrifug tar bort den torra massan så att du får en drickbar juice, en matberedare eller liknande kommer göra mer av en puré. Lite beroende på vilket frukt du använder. En banan kommer du inte kunna dricka men hallon är inga problem.

Skulle det funka med apelsiner tror du? Syftet för mig skulle som sagt vara att göra hela frukten drickbar (förutom skalet), så då är det alltså någon form av matberedare jag ska köpa och inte en råsaftscentrifug (är det samma som en s.k. "slow presser") då den sorterar bort köttet.
Har du något tips om vilken typ av maskin som du tror skulle fungera för mig?

Obs, jag har redan följande två maskiner och de klarar inte att göra det jag vill. Det blir som stora slamsor med fruktmembran i juicen, jag vill att det ska finfördelas (liquify) och bli som drickbar juice alltihopa. Fruktkött som i köpt juice är okej eller tjockare konsistens som smoothie, men inte stora slamsor av kött.
Philips Mixer HR2094 https://www.philips.se/c-p/HR2094_00...llection-mixer
Braun Multiquick 5 Vario MQ 5137 Sauce+ https://www2.braunhousehold.com/en-g...sku=0X22111151
__________________
Senast redigerad av heep80 2018-04-09 kl. 17:41.
Citera
2018-04-09, 18:02
  #4
Medlem
en råsaftscentrifug gör det till extremt finmalt... det blir en väldigt mjuk känsla att dricka... om du kollar på konstruktionen så har den små små hål, det är genom dessa juicen kommer ut

en dyrare apparat är tyngre och får bättre rotation och funkar på allt
Citera
2018-04-09, 18:19
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handke
en råsaftscentrifug gör det till extremt finmalt... det blir en väldigt mjuk känsla att dricka... om du kollar på konstruktionen så har den små små hål, det är genom dessa juicen kommer ut

en dyrare apparat är tyngre och får bättre rotation och funkar på allt

Jo men i en råsaftscentrifug får man väl inte med all fruktmembran? Den kramar väl typ ur all fruktsaft och lämnar allt "kött"? Jag skulle vilja att allt blir till juice så jag får i mig fibrerna osv som finns i fruktens "kött" i dricksform, men att "köttet" blir så finmalt att man inte känner av det som stora slamsor när man dricker.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback