Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2018-04-16, 14:43
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Det stämmer inte riktigt. Det finns båtregister men det beror på storleken på båten.

Om jag inte minns helt fel så finns det ett obligatoriskt båtregister för båtar/fartyg som är större än 24 meter. Det finns register för mindre båtar också men det är inte obligatoriska register utan mer för båtägare som självmant vill registrera sin båt och kan då lägga ut egen information om märkning. bilder osv.

Sen har ju försäkringsbolag information om båten och märkning på motorer och om båten har någon stöldmärkning

Jo men jag tror du förstod att jag menade för fritidsbåtar. Där finns det inget register utom som du säger register där man själv lägger upp osv. Jag jämförde med Mc bilar osv där är det ett helt annat system som ger lite mer skydd mot stöld och häleri eftersom du har ett ägarbevis. Köper man en beg fritidsbåt så är det ganska svårt att veta hur ärlig den är det går som du säger att kolla om den varit försäkrad i försäljarens namn men det är inget som hindrar dig från att ringa in och försäkra vilken båt som helst i princip.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback