Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-09, 11:01
  #1
Medlem
Hej.

Söker efter ett täckglas/kåpa till en ugnslampa, då den som satt i min spis hade spruckit i gängorna och trillade ner. Bor i hyresrätt och har en svingammal electrolux-spis men hade helst velat lösa detta själv om det ens går, det känns som att hyresvärden annars kommer tvinga mig att betala för en ny spis eller något annat dumt.

Vet någon om det går att få tag på ett sånt täckglas någonstans? Kan täckglasen för nyare spisar passa den som jag har?

Tacksam för svar
Citera
2018-04-09, 11:13
  #2
Medlem
AkeTheSnakes avatar
Kolla här. Finns ett par olika. Du bör nog kolla numret på spisen så du får rätt. Lycka till.
https://shop.electrolux.se/Matlagnin...ar/Lampor/c/30
Citera
2018-04-09, 11:27
  #3
Medlem
Tack så mycket!

Min spis verkar vara för gammal för att ha ett sånt nummer, men det verkar som att ett av glasen ersätter de äldre reservdelarna så jag testar med det och hoppas det funkar.
Citera
2018-04-09, 11:51
  #4
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Jag skulle inte bekosta detta själv. Säg till hyresvärden att glaset är trasigt. De kommer antingen att fixa det från något i deras lager eller sätta in en ny spis till dig. Allt utan kostnad.
Citera
2018-04-09, 12:07
  #5
Medlem
eromasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hetsa
Hej.

Söker efter ett täckglas/kåpa till en ugnslampa, då den som satt i min spis hade spruckit i gängorna och trillade ner. Bor i hyresrätt och har en svingammal electrolux-spis men hade helst velat lösa detta själv om det ens går, det känns som att hyresvärden annars kommer tvinga mig att betala för en ny spis eller något annat dumt.

Vet någon om det går att få tag på ett sånt täckglas någonstans? Kan täckglasen för nyare spisar passa den som jag har?

Tacksam för svar

Undrar varför du skulle tvingas betala ett glas som har blivit gammalt o trasigt i din svingamla spis? I hyran som du betalar så ingår det att hyresvärden underhåller lägenhet o dess maskinpark som ingår i hyran.
Alltså bara påtala felet så löser värden problemet.
Vill du kan även styra det så värden löser det på det sätt du vill ha de ibland. Gillar du spisen visa vart reservdelar finns, vill du ha en ny föreslå den du vill ha kanske ordna ett bra pris
Vill du betala o fixa själv köp hus eller lägenhet.
En fördel med att hyra är just att man slipper sådana kostnader.
Citera
2018-04-10, 22:27
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eromaster
Undrar varför du skulle tvingas betala ett glas som har blivit gammalt o trasigt i din svingamla spis? I hyran som du betalar så ingår det att hyresvärden underhåller lägenhet o dess maskinpark som ingår i hyran.
Alltså bara påtala felet så löser värden problemet.
Vill du kan även styra det så värden löser det på det sätt du vill ha de ibland. Gillar du spisen visa vart reservdelar finns, vill du ha en ny föreslå den du vill ha kanske ordna ett bra pris
Vill du betala o fixa själv köp hus eller lägenhet.
En fördel med att hyra är just att man slipper sådana kostnader.

Jag har sagt upp lägenheten i månadsskiftet så jag är påväg att flytta ut, ska bara bo kvar i 3 månader till.

Ponera att jag helt enkelt struntar i att byta täckglaset och visar på slutbesiktningen att den har gått sönder. Jag kan sätta pengar på att det då blir en faktura på 5-600kr, för glasets kostnad och en gubbe som ska byta det.

Byte av ugnslampor och lysrör m.m. ska jag bekosta själv, så det känns som att de lätt kan påstå att jag själv förvållat skadan. (Även om jag själv tycker det är tydligt att det beror på spisens ålder)

Då känns det ju smartare att byta det själv
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback