Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-16, 01:20
  #13
Medlem
Hitta epoxy smote on och bambu/hickory. Blir en flatbåge.
Citera
2022-03-11, 20:04
  #14
Medlem
Jag gjorde en enkel pilbåge av hassel, cirka 140cm långt och likt en rundstav, vid handtaget ca 2 tum tjock, sedan jämt avsmalnande. Bågen var rå, när jag skar till den, mellan jobben fick den torka på ett element.
När jag sköt med bågen så böjde den sig litegrann efteråt. För att motverka det så tog jag byggväv, glasfiberarmerad till badrum etc, billigt.
Jag lindade bågen med väven och hade på trälim, när det torkat slipade jag bort det vassa. Sedan ett handtag av konstläder, plast.
Nu fick jag en stummare hårdare båge som verkar svår att bryta av.
Fäste en garagedomkraft 12 kg, i strängen, och lät tyngden spänna bågen, med en pil på, det var mkt kvar tills fullt drag ca 25 tum, tror bågen har minst ca 20kg eller omkring 40 pounds dragkraft.
Felet jag gjorde ifrån början var att inte låta den torka ordentligt.

Hade en stör c:a 160 cm av förmodligen rönn i trådgården, hängde fågelmat i den. Den har bra kraft.
Gjorde en pilbåge av den, den var ordentlig långsam torkad, den blev en bra båge med spänst, böjer sig inte efter påfrestningar, återgår till ursprungligt läge.

Hoppas jag inte har tråkat ut Er, ville bara dela mina nybörjar bågar, ett kul hantverk, att göra ett kraftfullt vapen av "ingenting".
Våra förfäder gjorde bra pilbågar, de kunde sina träslag och sin teknik.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback