Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-08, 21:46
  #1
Medlem
Tjena!
Ska flytta till växjö till sommaren och har möjlighet att få en lägenhet i araby. (Nydalavägen mer exakt)
Men har ju hört lite saker om araby som inte låter så lockande som oroligheter och sånt.

Som i alla städer finns ju ”rosengård junior” liksom, någonstans. Här i karlskrona är det kungsmarken, marieberg, gullaberg. Annebo och monsunen som är de ”farliga” områderna. Men inte på så hög nivå att polisen kallar det utsatt område som de gör/gjort med araby.
Men hur är det i araby nu egentligen?

Jag har även hört att allt om araby bara är bullshit och att teleborg (alltså runt studentboendena och så) är mycket värre, stämmer det?


(Med oroligheter menas att man känner sig allmänt otrygg i området, det händer mycket skit, rånrisk, misshandel... alltså det är inte att det är ett invandrartätt område som jag är orolig för utan oroligheter)
Citera
2018-04-08, 21:50
  #2
Medlem
politiker.ljugers avatar
Ooohhh , välkommen till ArabBy. Om du har några som helst pengar väljer du någon annanstans att bo på.
Väljer du att bo i lägenhet så föreslår jag typ söder eller norr av de centrala delarna.
Citera
2018-04-08, 21:55
  #3
Medlem
Det finns ingen anledning att tro något annat än att det är perfekt att bo i Araby.
Citera
2018-04-08, 21:56
  #4
Medlem
skalman1973s avatar
Tja är du flerspråkig samt har ett hudfärgshandikapp och vet hur du håller låg profil som nykomling så kan det fungera . Är du blekvit och pratar dialektalt annorlunda samt har en avvikande klädsel eller dyrare kläder så kommer du att sticka ut ( förutsatt att du är man / är du kvinna riskerar du allt från fräcka bemötandet till värre ) I folkmun kallas området Arapaby / Dock finns det värre områden och orter i nära anknytning .
Citera
2018-04-08, 22:02
  #5
Medlem
Overklighetss avatar
Du får räkna med allehanda bränder och annat djävulstyg i grannskapet. Men är du inte ute och ränner efter 21.00 så borde du kunna slippa kroppsliga skador iallafall. Undvik centrum och arenan.
__________________
Senast redigerad av Overklighets 2018-04-08 kl. 22:04.
Citera
2018-04-08, 22:09
  #6
Medlem
tarsiers avatar
Dom gör bra musik!

https://www.youtube.com/watch?v=7kvFdf-gbiI
Citera
2018-04-08, 22:37
  #7
Medlem
S.O.Stolps avatar
Det är krig i Araby. Babianerna mot polisen. Araby är utpekat som ”No go”-zon, dvs. ett riskområde där allmänheten i flera fall uppfattar det som att det är de kriminella som styr i områdena och där polisen inte har kunnat fullgöra sin uppgift.

http://www.informationskriget.se/201...s-no-go-zoner/

Ungdomsgäng krigar mot polisen i Växjö med stulna fyrverkerier för sexsiffrigt belopp.

http://nyheteridag.se/ungdomsgang-kr...ffrigt-belopp/

Mer läsning:

(FB) Våldsamt upplopp, Araby, Växjö
(FB) Sprängdåd i Araby - Flera bilar brann (2016-02-19)
(FB) Svenskar vågar inte längre gå ut i muslimska Araby i Växjö

(FB) Flytta till Araby Växjö
Citera
2018-04-09, 07:42
  #8
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=deBM8p3NNFY

Har en vän som bor i utkanten av Araby och han har inga större problem vad jag vet.
Citera
2018-04-10, 01:02
  #9
Moderator
Oddballs avatar
Den här tråden är varken Politik - Inrikes eller Integration och Invandring, så diskussioner som rör det får ni hålla där. Dock delar jag inte ut några varningar än så länge, men jag har raderat ett gäng inlägg som var OT.

Oddball
Moderator
Citera
2018-04-10, 01:11
  #10
Medlem
Haha, undrar hur mycket namnet bidragit till att det blivit ett problemområde?
Citera
2018-04-17, 21:58
  #11
Medlem
Växjö är verkligen inte Stockholm (har flera vänner som bor i staden, och har spenderat en hel del tid där), men är det ett område som är stökigt så är det Araby. Skulle väl inte riktigt gå jättemycket längre än att kalla det stökigt om man jämför med vissa andra områden runtom i landet. Mycket brottslighet, mycket invandrare och generellt sett är det väl ganska låg standard på kåkarna på Nydalavägen. Läget är inte heller något att skryta om. Det hela beror väl på vad du själv värderar.

Min personliga rekommendation är att du letar vidare.
Citera
2018-04-17, 22:29
  #12
Medlem
Incendios avatar
Dont är allt jag har att säga. Jag som kvinna rör mig inte ens där dagtid längre.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback