Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-04-17, 10:35
  #25
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imright
Hur kan du rekommendera ett ÖKAT kcal-intag till en person som legat viktstabil i 8 månader? Hon har uppenbarligen inte legat på ett underskott och du rekommenderar henne till att istället gå till ett överskott?... 1600kcal för en kvinna med låg fettprocent är absolut inget litet intag och troligen där hon i dagsläget ligger kring balans. Mer energi kommer hon få, ökad vikt likaså.
- Lyssna på din Pt och sänk intaget.
Om du läser tidigare inlägg så skrev jag att hon skulle öka kalorierna, måttligt, en kortare tidsperiod för att sedan justera kaloriintaget nedåt igen. Dessutom, stämmer siffran på 14% så behöver hon definitivt inte gå ned mer i vikt.
Citera
2018-04-17, 13:25
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Om du läser tidigare inlägg så skrev jag att hon skulle öka kalorierna, måttligt, en kortare tidsperiod för att sedan justera kaloriintaget nedåt igen. Dessutom, stämmer siffran på 14% så behöver hon definitivt inte gå ned mer i vikt.
siffran 14% vet vi båda med största sannolikhet inte stämmer på den vikten/längden - hon skulle vara tävlingshård. Men troligtvis är hon ändå relativt deffad. Frågan återstår dock, vad skulle en ökning av kaloriintaget ge henne för fördelar? Fylla glykogen i all ära, men det behöver man inte göra när man ligger på balans (om målet är viktnedgång) vilket hon uppenbarligen gör. Anser fortfarande ditt råd vara kontraproduktivt och dumt.
Citera
2018-04-17, 13:37
  #27
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imright
siffran 14% vet vi båda med största sannolikhet inte stämmer på den vikten/längden - hon skulle vara tävlingshård. Men troligtvis är hon ändå relativt deffad. Frågan återstår dock, vad skulle en ökning av kaloriintaget ge henne för fördelar? Fylla glykogen i all ära, men det behöver man inte göra när man ligger på balans (om målet är viktnedgång) vilket hon uppenbarligen gör. Anser fortfarande ditt råd vara kontraproduktivt och dumt.
Du får anse att mitt råd är dåligt om du vill, inte mig emot. Hon nämnde att hon kände sig konstant trött, sliten, ingen ork i träningen, så att öka kaloriintaget något kan vara en bra idé, vilket hon gjorde och märkte skillnaden i träningen och vardagen relativt snabbt. Nu har hon inte återkopplat i tråden sedan dess så vet inte hur det går för henne, givetvis får kalorierna justeras nedåt om hon vill gå ned i vikt.
Citera
2018-04-17, 14:55
  #28
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imright
Hur kan du rekommendera ett ÖKAT kcal-intag till en person som legat viktstabil i 8 månader? Hon har uppenbarligen inte legat på ett underskott och du rekommenderar henne till att istället gå till ett överskott?... 1600kcal för en kvinna med låg fettprocent är absolut inget litet intag och troligen där hon i dagsläget ligger kring balans. Mer energi kommer hon få, ökad vikt likaså.
- Lyssna på din Pt och sänk intaget.

Mår man som hon gör så är det tveksamt att ett ännu lägre intag kalorier är rätt melodi.
Det är ju bättre att hon mår bra än att vara rippad men må skit.
Beroende lite på vart man befinner sig i livet osv, så kan ett kaloriunderskott göra mer skada än nytta.
I värsta fall kan det gå illa om man inte sköter kosten.

Vore jag ts så skulle jag ta kontakt med en dietist.
Citera
2018-04-17, 16:21
  #29
Medlem
Nemjungs avatar
https://www.youtube.com/watch?v=aGtwMA5_mUo

detta har funkat bra för mig, droppat 20-25kg.
Citera
2018-04-23, 17:43
  #30
Medlem
Jag ökade kcal till 1800kcal och nu börjar jag tappa vikt =D och är enormt mycket piggare och starkare. Så det går åt rätt håll.
Citera
2018-04-23, 20:14
  #31
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superduper81
Jag ökade kcal till 1800kcal och nu börjar jag tappa vikt =D och är enormt mycket piggare och starkare. Så det går åt rätt håll.
Vad roligt att höra.
Citera
2018-04-23, 20:16
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superduper81
Jag ökade kcal till 1800kcal och nu börjar jag tappa vikt =D och är enormt mycket piggare och starkare. Så det går åt rätt håll.

Mycket bra!
Citera
2018-04-30, 12:54
  #33
Medlem
De flesta kroppar mår inte särskilt bra av att i längden gå runt på så lågt bf%, särskilt inte som kvinna. Du uppskattar att du ligger på 14% och vill nu ner ännu mer? Där kan du ha svaret på din fråga. Nu såg jag visserligen att den viktnedgång kommit igång igen, men bli inte förvånad om det är kortvarigt.

Hetsen om att gå runt och ha "tävlingsform" eller i närheten av det året om som sprids i och med Instagram är verkligen inte hälsosam i längden.

Jag är ganska aktiv på instagram och ser mängder med människor som skriver "slät som en säl" eller "fluggig form" eller "Hoppas att det finns en del muskler under fluffet!" dagligen. Detta är alltså kvinnor som har ganska synliga magrutor, men som på allvar tycker att de är "fluffiga". Nej, man är inte fluffig om man är kvinna och har synliga magmuskler.
Citera
2018-05-03, 19:49
  #34
Medlem
Tebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imright
siffran 14% vet vi båda med största sannolikhet inte stämmer på den vikten/längden - hon skulle vara tävlingshård. Men troligtvis är hon ändå relativt deffad. Frågan återstår dock, vad skulle en ökning av kaloriintaget ge henne för fördelar? Fylla glykogen i all ära, men det behöver man inte göra när man ligger på balans (om målet är viktnedgång) vilket hon uppenbarligen gör. Anser fortfarande ditt råd vara kontraproduktivt och dumt.
Något förenklat.

Ligger man på ett större kaloriunderskott över en längre period börjar kroppen stänga av icke-essentiella funktioner för att spara på energi. Detta syns tydligast hos hårt tränande kvinnor som inte längre får sin mens, men gäller även för män. Genom att öka kaloriintaget kan några av dessa funktioner gå igång igen vilket leder till en ökad energiförbrukning.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback