Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-08, 18:48
  #1
Medlem
http://webcache.googleusercontent.co...sin-fru-anmals

Citat:
En anställd på Försäkringskassan i Gävle gjorde totalt 246 otillåtna slagningar i myndighetens datasystem. Nu anmäls han till personalansvarsnämnden.

Vid en kontroll upptäcktes att medarbetaren under en period på två år hade slagit på sig själv och sin fru över 200 gånger.

Mannen själv har i utredningen uppgivit att han på grund av språkförbistringar inte förstått att det han gjort var otillåtet. I efterhand var han ångerfull och hävdar att syftet med slagningarna var att se hur handläggningssystemet ser ut, inte att använda dem på ett felaktigt sätt.

Vet någon mer om detta? Vad ville mannen veta om sin fru?

Hur vanligt är det med språkproblem bland försäkringskassans anställda? Ursäktar det hans otillåtna sökningar rent juridiskt?
Citera
2018-04-08, 18:53
  #2
Medlem
han tappar jobbet i alla fall.

PAN brukar inte se mellan fingrarna .. och 200 slagningar är ofantligt mycket. Tyder möjligtvis på att han inte fattat att man inte får söka på närstående. Men det ursäktar ju inte.
Citera
2018-04-08, 19:01
  #3
Medlem
arakas avatar
Anställd på försäkringskassan och skyller på språket.
Är det så svårt att hitta kandidater till jobben att man anställer folk som inte behärskar svenska språket?
sanslöst.
Citera
2018-04-08, 19:15
  #4
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av araka
Anställd på försäkringskassan och skyller på språket.
Är det så svårt att hitta kandidater till jobben att man anställer folk som inte behärskar svenska språket?
sanslöst.

Så går det när man använder sig av nepotism.
Man kanske borde fundera på att anställa folk utifrån ibland?
Citera
2018-04-08, 19:15
  #5
Medlem
CommonSenses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av araka
Anställd på försäkringskassan och skyller på språket.
Är det så svårt att hitta kandidater till jobben att man anställer folk som inte behärskar svenska språket?
sanslöst.

En farlig utvecklling, nästa gång är det en läkare som kanske ger fel diagnos och nån dör pga språkbrister

Borde väl va ett krav att behärska det svenska språket bra innan man får ett jobb där det handlar om människor och liv
Citera
2018-04-08, 19:17
  #6
Medlem
I det nya Sverige är det en merit att inte kunna svenska. Det innebär också att man kvoteras in på statliga och kommunala jobb.
Kompetens verkar inte längre vara ett krav. Ej heller verkar det räknas att som etnisk svensk ha varit långtidsarbetslös. Våra ungdomar får se sej omkörda av de nyanlända när det gäller jobb trots att de är utbildade. Allt i mångkulturens otäcka framfart.
I Sandviken (20 km väster om Gävle) har vi avancerat så långt att vi anställer afrikaner som trygghetsvärdar i centrum. Arbetsförmedligen har också antällt ett par afrikaner som arbetsförmedlare.
Att det i Gävle sitter en ickesvensk och missköter sej är inte konstigt då detta område är ett av den sittande regimens stakrkaste fästen. Hoppss det som skrivs stämmer - att personen blir arbetsbefriad, men även dömd och utvisad.
Citera
2018-04-08, 22:14
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekirkim
I det nya Sverige är det en merit att inte kunna svenska. Det innebär också att man kvoteras in på statliga och kommunala jobb.
Kompetens verkar inte längre vara ett krav. Ej heller verkar det räknas att som etnisk svensk ha varit långtidsarbetslös. Våra ungdomar får se sej omkörda av de nyanlända när det gäller jobb trots att de är utbildade. Allt i mångkulturens otäcka framfart.
I Sandviken (20 km väster om Gävle) har vi avancerat så långt att vi anställer afrikaner som trygghetsvärdar i centrum. Arbetsförmedligen har också antällt ett par afrikaner som arbetsförmedlare.
Att det i Gävle sitter en ickesvensk och missköter sej är inte konstigt då detta område är ett av den sittande regimens stakrkaste fästen. Hoppss det som skrivs stämmer - att personen blir arbetsbefriad, men även dömd och utvisad.

Jag tror i och för sig att du överdriver lite när du skriver att det är "en merit att inte kunna svenska", men i stort sett har du förstås rätt i det du skriver. Det handlar, menar jag, om följande orsaker:

1. Statliga myndigheter som t.ex. Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen vill ha personal som behärskar de dominerande invandrarspråken (arabiska, dari, somaliska etc.) eftersom det anses "rasistiskt" att kräva att invandrare ska lära sig svenska (trots skattefinansierad SFI-undervisning). Anställda med invandrarbakgrund förväntas också ha "kulturell kompetens" genom vilken de kan bemöta invandrare på det sätt som invandrarna är vana vid från sina hemländer (eftersom det anses "rasistiskt" att förvänta sig att invandrare ska anpassa sig till svensk kultur).

2. Många verksamheter - både offentliga och privata - vill gärna visa upp "mångfald" bland sina anställda, eftersom det ger pk-poäng och anses se bra ut när man t.ex. visar upp sig i media.

3. Våra styrande politiker (dvs. sjuklöverpartierna) är desperata efter att få ner arbetslöshetssiffrorna bland asylinvandrare och anhöriga/barn till asylinvandrare. Därför prioriteras dessa grupper för vissa jobb inom offentlig sektor.

Resultaten av ovanstående är naturligtvis - precis som du skriver - att etniska svenskar diskrimineras till förmån för invandrare, samt att kompetenser som borde vara självklara för tjänstemän på ett statligt verk - t.ex. att behärska svenska språket - inte längre är självklara.
Citera
2018-04-09, 04:58
  #8
Medlem
PappasNyaKilles avatar
Både GM och de(n) som anställde honom ska givetvis få sparken. Oerhört allvarligt att ha en anställd som inte förstår svenska!
Citera
2018-04-09, 08:17
  #9
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PappasNyaKille
Både GM och de(n) som anställde honom ska givetvis få sparken. Oerhört allvarligt att ha en anställd som inte förstår svenska!

Undrar när SAS anställer piloter som inte kan engelska? Klart mohammed skall bli pilot, allt annat torde vara rasistiskt.
Citera
2018-04-09, 10:03
  #10
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekirkim
I det nya Sverige är det en merit att inte kunna svenska. Det innebär också att man kvoteras in på statliga och kommunala jobb.
Kompetens verkar inte längre vara ett krav. Ej heller verkar det räknas att som etnisk svensk ha varit långtidsarbetslös. Våra ungdomar får se sej omkörda av de nyanlända när det gäller jobb trots att de är utbildade. Allt i mångkulturens otäcka framfart.
I Sandviken (20 km väster om Gävle) har vi avancerat så långt att vi anställer afrikaner som trygghetsvärdar i centrum. Arbetsförmedligen har också antällt ett par afrikaner som arbetsförmedlare.

Men det är ju bullshit. Det krävs nästan alltid högskoleexamen och goda språkkunskaper för att få ett sådant här jobb. Jag skulle tro att det handlar om en så kallad beredskapsarbetare som arbetar med lönesubvention och som inte har behörighet att handlägga ärenden i sin helhet eller fatta beslut.
Det är iofs ingen ursäkt. Alla anställda ska ha gått en webutbildning om informationssäkerhet redan de första veckorna på anställningen. Där framgår att du INTE får kolla varken dig själv eller dina anhöriga i systemen.
Citera
2018-04-09, 11:45
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Men det är ju bullshit. Det krävs nästan alltid högskoleexamen och goda språkkunskaper för att få ett sådant här jobb. Jag skulle tro att det handlar om en så kallad beredskapsarbetare som arbetar med lönesubvention och som inte har behörighet att handlägga ärenden i sin helhet eller fatta beslut.
Det är iofs ingen ursäkt. Alla anställda ska ha gått en webutbildning om informationssäkerhet redan de första veckorna på anställningen. Där framgår att du INTE får kolla varken dig själv eller dina anhöriga i systemen.
Jag håller inte med dig, det konstigaste som hänt mig på länge var när jag ringde försäkringskassan för att få upplysning om en sak, slog numret, knappade in mitt p-nr, fick sitta och vänta på min tur. När man kopplas fram brukar de svara med:"Försäkringskassan, mitt namn är: xxx xxx, vad kan jag hjälpa dig med?"
När jag kopplades fram sa en röst: "Vem ä do?" ingen försäkringskassan eller namnpresentation före, jag blev helt perplex och därför tyst, trodde jag kommit fel, hahaha.. Jag klarade hursom inte av att prata med en sån människa som knappt kunde mitt språk svenska, Sverige, landet hon arbetar i! Så jag sa att detta går inte så bra jag måste lägga på./
Försökte senare klaga på detta, vet inte hur det gick med det, om de tar till sig även negativa åsikter.. antagligtvis inte.
Citera
2018-04-09, 12:06
  #12
Medlem
byegones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Men det är ju bullshit. Det krävs nästan alltid högskoleexamen och goda språkkunskaper för att få ett sådant här jobb. Jag skulle tro att det handlar om en så kallad beredskapsarbetare som arbetar med lönesubvention och som inte har behörighet att handlägga ärenden i sin helhet eller fatta beslut.
Det är iofs ingen ursäkt. Alla anställda ska ha gått en webutbildning om informationssäkerhet redan de första veckorna på anställningen. Där framgår att du INTE får kolla varken dig själv eller dina anhöriga i systemen.
Har under senaste 9 månaderna haft 3 olika handläggare hos försäkringskassan, de 2 första klarade knapphändigt svenska språket, de förstod knappt vad man sa (ren svenska, inga krångliga läkartermer osv) och jag förstod dem inte alls. Första fick jag bytt efter att klagat andra för dens attityd också var jäkligt dålig (eey bruschan osv) men språket var undermålgt i övrigt.
Har nu en svensk handläggare som det i alla fall går kommunicera med.
Denne är dock lite som att jaga Fantomen, okontaktbar och hör av sig lite när denne tycker det behövs, inte när jag ringt oh lämnat meddelande 15 ggr på en vecka för något inte fungerat
Till de 2 ikke svenskarnas + kan läggas att de ringde alltid till aka ganska omgående.
Så nä, glöm det där med högskoleutbildningar och språkkrav
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback