Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-08, 17:27
  #1
Medlem
Ola Schuberts avatar
Kina har varit dåligt representerad här på flashbacks utrikespolitiska debatt. Jag tycker därför att det är dags att starta två samlingstrådar om landet, inrikespolitiska förhållanden i Kina och utrikespolitiska förhållanden vad gäller Kina.

Jag startar med denna tråd om utrikespolitiska förhållanden:

Varför investerar nu Kina allt mer i de relativt fattiga Balkanländerna?

Svaret finns kanske i detta klipp, (producerat av nyliberala schweizare, men ändå väldigt intressant):

https://www.youtube.com/watch?v=eCe2fTCBpkc

Kineserna tänker som bekant lååååångsiktligt. Här ett klipp om den nya sidenvägen:

https://www.youtube.com/watch?v=u-ybBZgN154

Observera att sträckningen in till EU skiljer sig i dessa två klipp. Kan det vara så att kineserna vill undvika en dragning genom Ryssland?

Detta var bara en litet smakprov vad som kan diskuteras i denna stora tråd. Hur kommer förhållandet mellan Ryssland och Kina utvecklas. Förhållandet mellan USA och Kina eller varför inte förhållandet mellan EU och Kina?

Känn er fria att ta upp vilket ämne ni önskar, bara det rör kinas utrikspolitiska förhållande.
__________________
Senast redigerad av Ola Schubert 2018-04-08 kl. 17:30.
Citera
2018-04-08, 17:31
  #2
Medlem
Glajjans avatar
Jag vill tipsa om en bra artikel som handlar om detta fenomen av vår tid.
Citat:
Ursprungligen postat av Skandinavisk Frihet
Det pågår nu i denna stund inget mindre än en ekonomisk och politisk kolonisering av Afrika orkestrerad av Kina. Det är den direkta konsekvensen av att Europa lämnar Afrika åt sitt öde. Istället för det utlovade oberoendet för de afrikanska staterna, att de i frihet och välstånd skulle finna ett eget unikt uttryck skilda från väst sker nu en mycket snabb och metodisk kinesisk expansion.

När Europa lämnar tar Kina över (SkandinaviskFrihet.se)
__________________
Senast redigerad av Glajjan 2018-04-08 kl. 17:34.
Citera
2018-04-08, 17:41
  #3
Avstängd
VaTeFaireFoutres avatar
Kina kommer på lång sikt anfalla och ta över Ryssland. Landet har så mycket att erbjuda, som Kina behöver. Enorma landytor och naturtillgångar för att nämna 2.
Citera
2018-04-08, 18:53
  #4
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glajjan
Jag vill tipsa om en bra artikel som handlar om detta fenomen av vår tid.


När Europa lämnar tar Kina över (SkandinaviskFrihet.se)

Intressant. Jag råkade kolla SCB:s siffror för Sverige upp upptäcker att den svenska exporten till Kina har ökat med hela 72% medan importen därifrån, under samma period ökade med bara 7 procent. Efter som jag vet att vi 2016 bara hade ett ytterst litet handelsunderskott med Kina så måste vi nu ha ett rejält handelsöverskott istället! Vad är det vi säljer som kineserna så gärna vill ha? G5 stationer och massor av småmaster, eller?

https://www.scb.se/hitta-statistik/s...ade-pa-lander/

Åter till Afrika. Kineserna verkar tänka långsiktigt: Tänk inte bara lägre löner än i Kina, tänk en enorm marknad för kinesiska varor när antalet afrikaner nära fyrdubblas!
Citera
2018-04-08, 19:16
  #5
Medlem
Glajjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Vad är det vi säljer som kineserna så gärna vill ha? G5 stationer och massor av småmaster, eller?
Volvo
Citera
2018-04-08, 19:22
  #6
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VaTeFaireFoutre
Kina kommer på lång sikt anfalla och ta över Ryssland. Landet har så mycket att erbjuda, som Kina behöver. Enorma landytor och naturtillgångar för att nämna 2.

Nej, Kina kommer inte att anfalla Ryssland förrän det rysk imperiet faller samman. Och då behöver inte kineserna anfalla: De kommer att bli inbjuden till de medelstora och små länder som kommer att skapas, för kineserna har pengarna.

Däremot så kan det bli spänningar mellan Ryssland och Kina som gör att Ryssland känner sig tvingat att tokrusta ännu mera. En kapprustning som kineserna, med undantag av kärnvapen och luftvärnsrobotar, skulle vinna, lätt. Detta skulle också medverka till att söderfallet av det ryska imperiet accelererar, något som kineserna, definitivt, skulle tjäna på. Ryssland, å andra sidan kan, genom sin subversiva krigföring, ställa till med ett muslimskt uppror i västra Kina, vilket, allvarligt, skulle störa handeln på den nya sidenvägen, (vilken inte alls, nödvändigtvis, behöver gå genom Ryssland någon längre sträcka när den når Kazakstans västgräns, den kan fortsätta genom Ukraina, men då måste Kina fixa en lösning på den ryska de facto ockupationen av sydöstra Ukraina. Hur som helst så har Ryssland inga pengar till det enorma infrastrukturprojekt som gör att den nya sidenvägen skulle kunna ta en mer nordlig bana). Å andra sidan så kan Kineserna understödja islamistiska uppror i södra Ryssland. Själv är jag, helt, emot sådan subversiv verksamhet. Det slår bara tillbaka mot den som startar den, inklusive väst.
Citera
2018-04-08, 19:24
  #7
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glajjan
Volvo

Tja, det måste vara en massa Volvobilar och Volvolastbilar i så fall. Vad gäller volvo personbilar så kan ju kineserna bygga ut sin egen kapacitet i hemlandet.

25,8 procents ökning för Volvo personbilarna till Kina. Överraskande.

Obs! Kinesiska Geely köper in sig i Volvo lastvagnar också! Den kinesiska lastbilsmarkanden är större än den europeiska och USA marknaden tillsammans! Så det blir nog bra det här!
__________________
Senast redigerad av Ola Schubert 2018-04-08 kl. 19:42.
Citera
2018-04-08, 20:01
  #8
Medlem
Arons avatar
Kod:
[quote=Ola Schubert|63727559]Kina har varit dåligt representerad här på flashbacks utrikespolitiska debatt. Jag tycker därför att det är dags att starta två samlingstrådar om landet, inrikespolitiska förhållanden i Kina och utrikespolitiska förhållanden vad gäller Kina.

Jag startar med denna tråd om utrikespolitiska förhållanden:

Varför investerar nu Kina allt mer i de relativt fattiga Balkanländerna?

Svaret finns kanske i detta klipp, (producerat av nyliberala schweizare, men ändå väldigt intressant):

https://www.youtube.com/watch?v=eCe2fTCBpkc

inte manga ratt hade han som presenterade videon enligt kommentarerna
Citera
2018-04-09, 12:53
  #9
Medlem
Ola Schuberts avatar
[quote=Aron|63729125]
Kod:
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Kina har varit dåligt representerad här på flashbacks utrikespolitiska debatt. Jag tycker därför att det är dags att starta två samlingstrådar om landet, inrikespolitiska förhållanden i Kina och utrikespolitiska förhållanden vad gäller Kina. Jag startar med denna tråd om utrikespolitiska förhållanden: Varför investerar nu Kina allt mer i de relativt fattiga Balkanländerna? Svaret finns kanske i detta klipp, (producerat av nyliberala schweizare, men ändå väldigt intressant): https://www.youtube.com/watch?v=eCe2fTCBpkc
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert

inte manga ratt hade han som presenterade videon enligt kommentarerna

Detaljer, det viktiga är att en väg för den nya sidenvägen blir Balkan.
Citera
2018-05-03, 12:09
  #10
Medlem
flaggvakts avatar
Kineserna lever ju starkt på sin exportindustri som är produktbaserad och råvaruberoende. Så deras "kunder" ligger ofta i västerländska länder och deras leverantörer i övriga/inhemska. Att de bygger infrastruktur för sin export är ganska logiskt. Landet beter sig som ett stort Amazon.com.

Problemet är ju att det är så ofantligt stort, så det är svårt att säga "Kina" generelllt. Kusten, inlandet, norra/södra, det skiljer sig så mycket däremellan.
Citera
2018-05-03, 17:59
  #11
Medlem
Flairrs avatar
Fler och fler länder som böjer gummirygg inför diktator Xi, samtidigt som folk i allmänhet tror att Ryssland och Trump är större hot mot Sverige
Citera
2018-05-04, 22:06
  #12
Medlem
PUBG2018s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flairr
Fler och fler länder som böjer gummirygg inför diktator Xi, samtidigt som folk i allmänhet tror att Ryssland och Trump är större hot mot Sverige

Ja, det blir så när vita Européer kan inte enas under samma flagga! Europa är splittrad. Europa behöver en ny vägledare.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback