Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-08, 17:07
  #1
Medlem
sweden_lands avatar
Hej!

Jag har köpt en sådan diskborste som man häller diskmedlet i, och så rinner det ut i disksvampen. Jag hade tänkt fylla den med färg istället och sen sätta en stencil framför disksvampen. Då kan man enkelt "dutta" fast ett märke på elskåp eller liknande.

Men vilken färg tror ni funkar till detta? Kan man köpa vanlig målarfärg och spä ut den med lacknafta eller behöver man något speciellt från t.ex. https://hlstore.com/ ?
Citera
2018-04-08, 17:26
  #2
Medlem
samverkans avatar
Inte för lös färg är nog att föredra om du vill att det ska hålla sig innanför ditt "tryck", så spä ut egen färg och pröva dig fram till önskad konsistens.
Citera
2018-04-08, 17:33
  #3
Medlem
AX64s avatar
Vanlig akrylfärg från Panduro eller Clas Ohlsons lär funka fint. Kostar en femtilapp tuben. Är den för tjock så blandar du bara med vatten.
Citera
2018-04-08, 17:40
  #4
Medlem
samverkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Vanlig akrylfärg från Panduro eller Clas Ohlsons lär funka fint. Kostar en femtilapp tuben. Är den för tjock så blandar du bara med vatten.

Dessvärre inte så permanent
Citera
2018-04-08, 17:42
  #5
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samverkan
Dessvärre inte så permanent

Jo då, det håller jättefint faktiskt, såvida du inte ska dit och skrapa eller gnugga som en idiot. Har målat mången blomkruka som står utomhus sedan år och dar som exempel.
Citera
2018-04-08, 19:54
  #6
Medlem
samverkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Jo då, det håller jättefint faktiskt, såvida du inte ska dit och skrapa eller gnugga som en idiot. Har målat mången blomkruka som står utomhus sedan år och dar som exempel.

Jo, men om man som TS vill använda det på elskåp så kan man nog räkna med att nån kommer dit och skrapar. Akryl är även dyrt om du jämför med vanlig målarfärg från biltema.
Citera
2018-04-09, 17:57
  #7
Medlem
sweden_lands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samverkan
Inte för lös färg är nog att föredra om du vill att det ska hålla sig innanför ditt "tryck", så spä ut egen färg och pröva dig fram till önskad konsistens.
Nu har jag köpt akrylfärg. Men det var för att jag inte visste bättre.

Jag tittade på färgburkarna på Clas Ohlsson men tyckte allting blev väldigt rörigt. Det fanns så mycket olika färger till så många olika grejer att det fick bli akryl. Vilken färg tycker du att jag ska köpa?
Citera
2018-04-09, 18:16
  #8
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweden_land
Nu har jag köpt akrylfärg. Men det var för att jag inte visste bättre.

Jag tittade på färgburkarna på Clas Ohlsson men tyckte allting blev väldigt rörigt. Det fanns så mycket olika färger till så många olika grejer att det fick bli akryl. Vilken färg tycker du att jag ska köpa?

Funkade inte akrylen?
Citera
2018-04-09, 19:20
  #9
Medlem
caecos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweden_land
Nu har jag köpt akrylfärg. Men det var för att jag inte visste bättre.

Jag tittade på färgburkarna på Clas Ohlsson men tyckte allting blev väldigt rörigt. Det fanns så mycket olika färger till så många olika grejer att det fick bli akryl. Vilken färg tycker du att jag ska köpa?

Alltid "köpa" lack... Hammarlack silverpaint med förtunningsmedel t.ex..

Nu köpte du akryl som är antagligen väldigt tjock? Även hammarlack måste spädas ut t.ex. för att funka i ens en squeezer. Men för att göra det bästa av situationen så glöm diskborsten. Köp en tom squeezer och späd ut akrylen som FAN...

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-o...ng-2000028259/

Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Funkade inte akrylen?

Vad gör du ens i det här forumet om du inte har koll?
Citera
2018-04-09, 19:26
  #10
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caeco
Vad gör du ens i det här forumet om du inte har koll?

Vad dillar du om? Klart som fan man kan måla motiv på diverse saker med akryl, elskåp (antar proppskåp) ej exkluderat. Det är bara att späda med vatten tills det är så tunt man behöver ha det.
Citera
2018-04-09, 19:32
  #11
Medlem
caecos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Vad dillar du om? Klart som fan man kan måla motiv på diverse saker med akryl, elskåp (antar proppskåp) ej exkluderat. Det är bara att späda med vatten tills det är så tunt man behöver ha det.

Men då läste du uppenbarligen inte trådstart.

TS ville ha färgen till att ha i en diskborste. Vanlig akryl är tjockfärgad tubfärg, hur tror du det funkar i en diskborste som är till för vanliga såpa?

Nu har TS gått och köpt grisen i säcken ovetandes och du dillar om att måla motiv....

Akrylfärg är en ovanlig dyr färg och värdelös därmed för utspädning. Hur vattenlöslig färgen i fråga är vet jag inte men brukar sällan bli bra resultat av att blanda med vatten.
Citera
2018-04-09, 19:50
  #12
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caeco
Men då läste du uppenbarligen inte trådstart.

TS ville ha färgen till att ha i en diskborste. Vanlig akryl är tjockfärgad tubfärg, hur tror du det funkar i en diskborste som är till för vanliga såpa?

Nu har TS gått och köpt grisen i säcken ovetandes och du dillar om att måla motiv....

Akrylfärg är en ovanlig dyr färg och värdelös därmed för utspädning. Hur vattenlöslig färgen i fråga är vet jag inte men brukar sällan bli bra resultat av att blanda med vatten.

Vad säger dig att jag inte läst trådstarten?

Akrylfärg är hobbyfärg. Jag har runt 75 tuber hemma och de går fint att späda ut med vatten, eller alkohol, beroende på vad man vill göra. Dessa används bland annat för målning med paintbrush som också kräver extremt tunn färg av rätt uppenbara skäl.

En dyr färg är dålig för utspädning? Nej. En dyr färg har fler färgpigment, därför är den dyrare, och därmed kan den spädas bättre.

Så vad är problemet tycker du? Är du tapetserare eller något?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback