Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-08, 23:29
  #25
Medlem
Då var livet Bollibompa för hela slanten.
Citera
2018-04-09, 06:35
  #26
Medlem
RonnyRasks avatar
Det känns som att 00-talet erbjöd ett större utbud av olika subkulturer bland ungdomar än 10-talet.

Förr fanns det "Gangsters" som gick runt med häng och kepsen på sniskan, eller emos som stod vid någon gatuhörn, rökte och såg malplacerade ut. Utöver dessa fanns det även fjortisar och så kallades "PJ'S", vilket var en förkortning på Partille-Johnny och de såg ut såhär -

http://kissies.se/wp-content/uploads...4474781711.jpg

http://4.bp.blogspot.com/_bKzNYxHFIc...lle-johnny.jpg

Att folk kunde gå runt sådär helt ickeironiskt känns idag väldigt märkligt.
Citera
2018-04-09, 14:55
  #27
Medlem
Stridshingstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyRask
Det känns som att 00-talet erbjöd ett större utbud av olika subkulturer bland ungdomar än 10-talet.

Förr fanns det "Gangsters" som gick runt med häng och kepsen på sniskan, eller emos som stod vid någon gatuhörn, rökte och såg malplacerade ut. Utöver dessa fanns det även fjortisar och så kallades "PJ'S".

Tror nog inte att det är mindre subkulturella uttryck och livstilar idag.

Många som var Tokio Hotel-lyssnande Emo’s med mangafrisyrer, palestinasjal och svarta naglar blev ju plötsligt hipsters i början av 2010-talet.

”Gangsters” har ju inte heller försvunnit på riktigt utan de har bara bytt klädesmärke och har inte lika mycket häng längre eller några plånböcker med långa metallkedjor. ”Swagger” är väl det nya namnet på dessa människor och det är Defend Paris som gäller istället för G-Star.

Fjortistjejer har väl egentligen inte heller försvunnit. Duckface selfies, svarta skinnjackor istället för fjällräven, och mycket tighta och tunna mjukisbyxor som framhäver stjärten. Överlag är kläderna inte lika färgglada, utan det är mest neutrala färger som vit, beige, grå och svart. Som tidigare nämnts i tråden så är alla svenska vloggare och ”Influencer”-tjejer på YouTube ett bra exempel på moderna fjortisar.
Citera
2018-04-09, 15:33
  #28
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyRask
Det känns som att 00-talet erbjöd ett större utbud av olika subkulturer bland ungdomar än 10-talet.

Förr fanns det "Gangsters" som gick runt med häng och kepsen på sniskan, eller emos som stod vid någon gatuhörn, rökte och såg malplacerade ut. Utöver dessa fanns det även fjortisar och så kallades "PJ'S", vilket var en förkortning på Partille-Johnny och de såg ut såhär -

http://kissies.se/wp-content/uploads...4474781711.jpg

http://4.bp.blogspot.com/_bKzNYxHFIc...lle-johnny.jpg

Att folk kunde gå runt sådär helt ickeironiskt känns idag väldigt märkligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Stridshingsten
Tror nog inte att det är mindre subkulturella uttryck och livstilar idag.

Många som var Tokio Hotel-lyssnande Emo’s med mangafrisyrer, palestinasjal och svarta naglar blev ju plötsligt hipsters i början av 2010-talet.

”Gangsters” har ju inte heller försvunnit på riktigt utan de har bara bytt klädesmärke och har inte lika mycket häng längre eller några plånböcker med långa metallkedjor. ”Swagger” är väl det nya namnet på dessa människor och det är Defend Paris som gäller istället för G-Star.

Fjortistjejer har väl egentligen inte heller försvunnit. Duckface selfies, svarta skinnjackor istället för fjällräven, och mycket tighta och tunna mjukisbyxor som framhäver stjärten. Överlag är kläderna inte lika färgglada, utan det är mest neutrala färger som vit, beige, grå och svart. Som tidigare nämnts i tråden så är alla svenska vloggare och ”Influencer”-tjejer på YouTube ett bra exempel på moderna fjortisar.
Den stora skillnaden är väl att kidsen hänger på internet istället för "nere på stan" idag och det kan jag tycka är lite tråkigt. När jag var till parken och skulle ta mig ett bloss så hängde det faktiskt lite kids vid gungorna och det var faktiskt... uppiggande att se att det fortfarande finns kids som hänger "på riktigt".
Citera
2018-04-10, 06:35
  #29
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Den stora skillnaden är väl att kidsen hänger på internet istället för "nere på stan" idag och det kan jag tycka är lite tråkigt. När jag var till parken och skulle ta mig ett bloss så hängde det faktiskt lite kids vid gungorna och det var faktiskt... uppiggande att se att det fortfarande finns kids som hänger "på riktigt".

Ojojoj, det där lät illa; en gubbe i 40-årsåldern som brukar dödsknark och fluktar på ungar i lekparken.

För mig var 00-talet att ladda ned serien 'The Shield' på TPB och att E85-konvertera ett flertal motorfordon.
Citera
2018-04-10, 06:52
  #30
Medlem
Tycker den här tråden behandlar mycket av 00-talets subkulturella uttryck bland ungdomar.

Min spontana spaning, är inte att subkulturer försvunnit idag men att det visuella uttrycket inte är intressant längre, kanske p.g.a. det BigFatCone skriver - att ungdomar tillsynes inte hänger lika mkt "IRL" längre. På 00-talet var det självklart, om du t.ex. gillade Iron Maiden, att du som kille sparade ut håret och köpte en svart Iron Maiden-tshirt, för att stå på Ullevi och skrika tillsammans med 50.000 karbonkopior av dig själv.

Idag är det inte lika uppdelat, "alla lyssnar på allt", modet är mer enhetligt (alla ser lika Svensson ut) osv. Tror inte att Iron Maiden har färre lyssningar idag än för 10-15 år sedan, men det tar sig ett annat uttryck.

EDIT/Tillägg:
Skulle vilja påstå att ungdomskulturen är mer "vuxen/lillgammal" idag, än på 00-talet. Då var tonåringar fortfarande "barn" och det var inget konstigt med en tonårsrevolt typ emo. Idag är kidsen mer städade, festar mindre (kan även här finnas ett samband med det alltmer uppkopplade samhället) och mer benägna att "stay in school". Tycker dagens 19-åringar liknar mer 00-talets 25-åringar, om man ska dra en parallell.
__________________
Senast redigerad av vraalaak 2018-04-10 kl. 07:03.
Citera
2018-04-29, 21:43
  #31
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Tycker den här tråden behandlar mycket av 00-talets subkulturella uttryck bland ungdomar.

Min spontana spaning, är inte att subkulturer försvunnit idag men att det visuella uttrycket inte är intressant längre, kanske p.g.a. det BigFatCone skriver - att ungdomar tillsynes inte hänger lika mkt "IRL" längre. På 00-talet var det självklart, om du t.ex. gillade Iron Maiden, att du som kille sparade ut håret och köpte en svart Iron Maiden-tshirt, för att stå på Ullevi och skrika tillsammans med 50.000 karbonkopior av dig själv.

Idag är det inte lika uppdelat, "alla lyssnar på allt", modet är mer enhetligt (alla ser lika Svensson ut) osv. Tror inte att Iron Maiden har färre lyssningar idag än för 10-15 år sedan, men det tar sig ett annat uttryck.

EDIT/Tillägg:
Skulle vilja påstå att ungdomskulturen är mer "vuxen/lillgammal" idag, än på 00-talet. Då var tonåringar fortfarande "barn" och det var inget konstigt med en tonårsrevolt typ emo. Idag är kidsen mer städade, festar mindre (kan även här finnas ett samband med det alltmer uppkopplade samhället) och mer benägna att "stay in school". Tycker dagens 19-åringar liknar mer 00-talets 25-åringar, om man ska dra en parallell.
När jag var i tonåren så såg tonårstjejer ut som tonårstjejer. Idag ser dom ut som små vuxna. Samma typ av kläder, samma typ av accessoarer och så vidare. Håller uppenbarligen med dig om att (unga) människor på sätt och vis aldrig finner någon riktig identitet.
Citera
2018-04-30, 08:34
  #32
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Hur minns jag 00-talet?

Mycket droger, mycket våld, många jobbiga poliser, många utlandsresor, många falska människor som kom och gick, mycket fula kläder med allehanda patetiska budskap skrivna på i synnerhet ärmarna.

Utöver det minns jag även snacket om åtskilliga undergångsprofetior.
Citera
2018-05-06, 17:34
  #33
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Michael Schumachers dominans, 11 september, Ericssons problem, telefonen T-28, Irak-kriget, Allians-segern som jag välkomnade, finanskrisen 2008, OS i Kina 2008.

Efter 2010 började jag dock betrakta hela Alliansen som korrumperade landsförrädare i maskopi med de andra landsförrädarna inom S och MP. Jag hade blivit bitter. Jag hade mognat och vaknat.
__________________
Senast redigerad av MagnusBengtsen 2018-05-06 kl. 17:41.
Citera
2018-05-08, 23:44
  #34
Medlem
sebastian_s avatar
MSN istället för facebooks chatt, och som jag minns det så förändrades det 2009, dvs precis innan 00-talet tog slut. Jag minns även att somrarna var mycket bättre vädermässigt, med 02,03,06,09 och 2010 som riktiga pangsomrar. Och det var ingen sommar som klappade igenom totalt likt 4/5 senaste somrarna. Jag minns också att väldigt få saker rebootades(eller vad fan heter det) eller fick uppföljare. Det var väl bara Beverlly hills 90210 som fick en ny version och rocky 6. Vilket kan ses som märkligt för mycket av det som har kommit nu har egentligen 10 år för gamla skådisar: Dum och Dummare 2, twin peaks, cobra kai osv.
Citera
2018-05-08, 23:48
  #35
Medlem
Charlemanges avatar
Kaaza ladda ladda
Citera
2018-05-09, 00:12
  #36
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
MSN istället för facebooks chatt, och som jag minns det så förändrades det 2009, dvs precis innan 00-talet tog slut. Jag minns även att somrarna var mycket bättre vädermässigt, med 02,03,06,09 och 2010 som riktiga pangsomrar. Och det var ingen sommar som klappade igenom totalt likt 4/5 senaste somrarna. Jag minns också att väldigt få saker rebootades(eller vad fan heter det) eller fick uppföljare. Det var väl bara Beverlly hills 90210 som fick en ny version och rocky 6. Vilket kan ses som märkligt för mycket av det som har kommit nu har egentligen 10 år för gamla skådisar: Dum och Dummare 2, twin peaks, cobra kai osv.

Har också en bild av att 00-talet hade jäkligt bra somrar för det mesta.

Repriser av Sunset Beach, Melrose Place och Beverly Hills 90210 gick varje eftermiddag tillsammans med Dr Phil. Folk umgicks mer, idag verkar smartphones och skit tagit över allt. Sverige var ett trevligare land där man kände sig hemma på de flesta ställen. Surrealistisk upplevelse att åka på Österlen idag och se invandrare dominera stadsbilden på vissa ställen.

Minns också subkulturerna som verkade mer relevanta då. Brats, emos och PJ-Johnnys (ofattbart att det blev en grej med gummiband på jeansbenen och dylikt trams).
__________________
Senast redigerad av snillet_1 2018-05-09 kl. 00:14.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback