Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-08, 13:38
  #1
Medlem
För ungefär ett år sedan så smorde jag på Dermovat salva (extra stark steroid) på ett litet område, det är en lång historia till varför och orkar inte gå in på det...

Hur som helst... det som hände var att kortisonsalvan tunnade ut huden och typ "åt upp" en bit hud... när jag säger "åt upp" så menar jag typ att den frätte upp huden så den inte finns kvar... det är ungefär en halv centimeter som har "ätits upp"

Den tunna huden har återhämtat sig men inte den "uppätna huden"...

Kan den "uppätna huden" också återhämta sig? motivera järna svaret tack!

Ni som vart med om detta, hur gick det för er?

Tack!
__________________
Senast redigerad av VintageGermany 2018-04-08 kl. 13:43.
Citera
2018-04-08, 13:46
  #2
Medlem
BewilderedHulders avatar
Absolut. Huden kan läka men blir inte lika fin igen. Såklart. Tusen gånger bättre dock än öppna vätskande sår 😊
Citera
2018-04-08, 14:01
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Absolut. Huden kan läka men blir inte lika fin igen. Såklart. Tusen gånger bättre dock än öppna vätskande sår 😊
Glömde säga att det var för ungefär ett år sedan jag smorde på salvan... finns det fortfarande hopp tro?
Citera
2018-04-08, 14:07
  #4
Medlem
BewilderedHulders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VintageGermany
Glömde säga att det var för ungefär ett år sedan jag smorde på salvan... finns det fortfarande hopp tro?

Oj. Jag vet faktiskt inte. Ledsen!
Citera
2018-04-08, 14:09
  #5
Avstängd
VaTeFaireFoutres avatar
Varför frågar du inte en hudläkare?
Citera
2018-04-08, 14:12
  #6
Medlem
Vid kortisonanvändning så kommer du få pigmentförändringar, tunnare hud, benskörhet och en massa annat skit.
Läkare kommer att vifta bort dessa påståenden att det inte är sant, men så är det.
Din hud kommer troligen vara som den är nu. Sluta använd kortison.
Citera
2018-04-08, 14:15
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Vid kortisonanvändning så kommer du få pigmentförändringar, tunnare hud, benskörhet och en massa annat skit.
Läkare kommer att vifta bort dessa påståenden att det inte är sant, men så är det.
Din hud kommer troligen vara som den är nu. Sluta använd kortison.
Jag vet, just därför vänder jag mig till flashback... läkare kan dra åt skogen...

Jag smorde på ett litet område endast två gånger... tunna huden har återhämtat sig men inte den "uppätna huden"...

Borde inte kroppen kunna hantera det här "lilla"?
Citera
2018-04-08, 18:02
  #8
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VintageGermany
Jag vet, just därför vänder jag mig till flashback... läkare kan dra åt skogen...

Jag smorde på ett litet område endast två gånger... tunna huden har återhämtat sig men inte den "uppätna huden"...

Borde inte kroppen kunna hantera det här "lilla"?
Att två strykningar med kortisonsalva skulle skadat din hud är ju helt befängt.
Du kanske har ätit upp huden?
Citera
2018-04-08, 18:43
  #9
Medlem
Jag använder dermovat några gånger i veckan, hela vinterhalvåret, på hela underkroppen. och har gjort det i massor med år och inte märkt nåt bekymmer. Så det kanske beror på nåt annat?
Citera
2018-04-09, 12:18
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortiskogen
Jag använder dermovat några gånger i veckan, hela vinterhalvåret, på hela underkroppen. och har gjort det i massor med år och inte märkt nåt bekymmer. Så det kanske beror på nåt annat?
Jag smorde den på hud som absorberar ungefär 30% av salvan då resten av kroppen absorberar ungefär 3%...
Citera
2018-04-18, 04:49
  #11
Medlem
Känns helt absurt att en kortisonsalva ska kunna sluka upp hud permanent...
Citera
2018-04-18, 08:42
  #12
Medlem
ChocolateWatchbands avatar
Hade problem med eksem och använde kortisonkräm en period. Det syns direkt att huden inte mår bra.
Fick rådet på kronans att använda A-Derma Exomega. Dyr men mycket bra.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback