Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-08, 12:21
  #1
Medlem
Atomvinterkylas avatar
Ofta hör man att rattfylleri är väldigt vanligt, såväl här i Sverige som i utlandet. Tittar man på nyheterna, läser tidningarna, läser i körkortsböckerna, ser på Transportstyrelsens statistik, lyssnar till polisens uttalande i sociala medier och så vidare, står det klart att rattfylleri förekommer mycket ofta både på helgerna och till vardags.

Jag är intresserad av berättelser från er som har åkt fast. För egen del är jag ytterst rädd för att hamna i en situation där jag blåser positivt inför polisen, vilket föranleder till att jag är försiktig med att köra dagen efter och därutöver alltid ser till att dels dricka rimliga mängder, dels upphöra med att dricka i god tid. Att köra under direkt berusning har aldrig någonsin och kommer aldrig någonsin att falla mig in. Av andra orsaker än rattfylleri var jag under en period av med mitt körkort och det vill jag aldrig tvingas att genomleva igen.

Så frågeställningarna skulle kunna delas in i subjektiva och allmänna:

Till dig som har åkt fast:

a) Blev du stoppad under ett pågående rus? Vad fick dig att sätta dig bakom ratten trots att du hade druckit? Hur grov rattfylla handlade det om?
b) Blev du stoppad dagen efter? Hur mycket hade du druckit? När började du och när slutade du dricka? Vad hamnade din promillehalt på?

De allmänna diskussionsunderlagen kan vara till exempel:

- Är det ena värre än det andra? Det vill säga: direkt rattfylleri kontra dagen-efter-rattfylleri? (Det ena med uppsåt och det andra utan, möjligen?)
- Är Sveriges promillenivå för lågt satt? För högt?
- Har någon härinne någon annan anekdot som kan vara av intresse i diskussionen om rattfylleri? (Exempelvis situationer där du absolut trodde att du skulle blåsa positivt, men klarade dig likväl)

Ha en fortsatt trevlig dag och kör försiktigt!
Citera
2018-04-08, 12:37
  #2
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atomvinterkyla
- Är Sveriges promillenivå för lågt satt? För högt?
Nej, alkohol och bilkörning hör inte ihop. Likaså trötta och halvsovande bilförare och SMS-ande bilförare... listan kan bli lång på personer som inte har ute på vägarna att göra.
Citera
2018-04-08, 14:05
  #3
Avstängd
0,2 promille är en galet lågt gräns. Som ovanstående skriver finns det så mycket mer som kan göra dig till dålig bilförare.

Alkohol är dessutom en drog vars användare ökar acceptansen gentemot. Någon som dricker för första gången kan mycket väl vara dyngrak vid 0,2promille medans en härdad alkoholist är nykter vid 2promille.

Nu anser jag inte att man ska acceptera alkohol och andra droger i trafiken, utan jag tänker mest dagenefterfyllor...

Känns lite som att bedömningen bör ligga på hur fordonet framförs, en trött förare är i de flesta fall farligare än en dagen efter förare men trötthet går inte att mäta och därför anses det okej.

Tycker gott att gränsen kunde höjas och att fokus istället skulle ligga på hur fordonet framförs.
Citera
2018-04-08, 14:45
  #4
Medlem
56ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
0,2 promille är en galet lågt gräns. Som ovanstående skriver finns det så mycket mer som kan göra dig till dålig bilförare.

Alkohol är dessutom en drog vars användare ökar acceptansen gentemot. Någon som dricker för första gången kan mycket väl vara dyngrak vid 0,2promille medans en härdad alkoholist är nykter vid 2promille.

Nu anser jag inte att man ska acceptera alkohol och andra droger i trafiken, utan jag tänker mest dagenefterfyllor...

Känns lite som att bedömningen bör ligga på hur fordonet framförs, en trött förare är i de flesta fall farligare än en dagen efter förare men trötthet går inte att mäta och därför anses det okej.

Tycker gott att gränsen kunde höjas och att fokus istället skulle ligga på hur fordonet framförs.

Jag skulle nog våga påstå att det är fler som kommer undan än åker fast vem har inte kört dagen efter ovetandes om promille halten.
Att höja gränsen kommer inte förändra något till det bättre tvärtom att folk tänjer på gränsen ännu mer.
Citera
2018-04-08, 14:53
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atomvinterkyla
- Är Sveriges promillenivå för lågt satt?
Tycker nog att den var bättre satt tidigare vid 0,5 promille.
Citera
2018-04-12, 23:28
  #6
Medlem
Petflaskas avatar
Åkte dit på grov rattfylla efter krogen 0.52 i utandningsluften 1.04 i blodet.

En väldigt destruktiv period i livet så sket i allting. Va på krogen med 4 polare. Hade parkerat på handikapp så polisen hade koll på bilen.

Polisen kom efter mig efter ca 200 meter från parkeringen, försökte köra i från dem men dom prejade mig i sidan.

Så jävla dumt. Ångrar mig som fan men gjort är gjort. Spärrtiden går ut nu i maj.
Citera
2018-04-13, 22:34
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
0,2 promille är en galet lågt gräns. Som ovanstående skriver finns det så mycket mer som kan göra dig till dålig bilförare.

Alkohol är dessutom en drog vars användare ökar acceptansen gentemot. Någon som dricker för första gången kan mycket väl vara dyngrak vid 0,2promille medans en härdad alkoholist är nykter vid 2promille.

Nu anser jag inte att man ska acceptera alkohol och andra droger i trafiken, utan jag tänker mest dagenefterfyllor...

Känns lite som att bedömningen bör ligga på hur fordonet framförs, en trött förare är i de flesta fall farligare än en dagen efter förare men trötthet går inte att mäta och därför anses det okej.

Tycker gott att gränsen kunde höjas och att fokus istället skulle ligga på hur fordonet framförs.
Den svenska gränsen 0,2 är galet låg därför att den är anpassad till svensk alkoholkultur, gränsen är inte satt för att sätta dit de som druckit ett glas vin till maten utan för att fånga in de som svepte ett helrör dagen innan.
Citera
2018-04-14, 04:58
  #8
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petflaska
Åkte dit på grov rattfylla efter krogen 0.52 i utandningsluften 1.04 i blodet.

En väldigt destruktiv period i livet så sket i allting. Va på krogen med 4 polare. Hade parkerat på handikapp så polisen hade koll på bilen.

Polisen kom efter mig efter ca 200 meter från parkeringen, försökte köra i från dem men dom prejade mig i sidan.

Så jävla dumt. Ångrar mig som fan men gjort är gjort. Spärrtiden går ut nu i maj.
Gissar att du får ta om kortet inklusive leverprover mm?
Citera
2018-04-14, 05:02
  #9
Medlem
pantywankers avatar
Åkte dit för grov rattfylla när jag var 18 på moped.
1,8 promille.
Var full som helvete och rökte på den tiden.
Skulle bara till kiosken och köpa cigg.
Blev stoppad av snuten med hjälmen på armen.
10000 i böter och lämpet väck i två år
Citera
2018-04-14, 05:16
  #10
Medlem
Atomvinterkylas avatar
Tusen tack för era svar! Såväl ni som delar erfarenheter som ni andra.

Till Petflaska och pantywanker har jag en gemensam fråga:

Hur betedde sig poliserna när de konfronterade er? Var de lugna och sansade eller hektiska och förbannade?

Försök gärna förklara just hur det upplevdes från det att du insåg att du var körd till dess att du lämnade polishuset. Det behöver inte vara någon roman. Skriv så mycket ni orkar, om ni överhuvudtaget vill och känner att ni klarar det. Jag är väldigt intresserad av dessa scenarion, eftersom jag är så rädd för att hamna i dem och (tror jag att jag själv skulle uppleva det) behöva skämmas ögonen ur mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Petflaska
Åkte dit på grov rattfylla efter krogen 0.52 i utandningsluften 1.04 i blodet.

En väldigt destruktiv period i livet så sket i allting. Va på krogen med 4 polare. Hade parkerat på handikapp så polisen hade koll på bilen.

Polisen kom efter mig efter ca 200 meter från parkeringen, försökte köra i från dem men dom prejade mig i sidan.

Så jävla dumt. Ångrar mig som fan men gjort är gjort. Spärrtiden går ut nu i maj.

Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Åkte dit för grov rattfylla när jag var 18 på moped.
1,8 promille.
Var full som helvete och rökte på den tiden.
Skulle bara till kiosken och köpa cigg.
Blev stoppad av snuten med hjälmen på armen.
10000 i böter och lämpet väck i två år
Citera
2018-04-15, 20:21
  #11
Medlem
Petflaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atomvinterkyla
Tusen tack för era svar! Såväl ni som delar erfarenheter som ni andra.

Till Petflaska och pantywanker har jag en gemensam fråga:

Hur betedde sig poliserna när de konfronterade er? Var de lugna och sansade eller hektiska och förbannade?

Försök gärna förklara just hur det upplevdes från det att du insåg att du var körd till dess att du lämnade polishuset. Det behöver inte vara någon roman. Skriv så mycket ni orkar, om ni överhuvudtaget vill och känner att ni klarar det. Jag är väldigt intresserad av dessa scenarion, eftersom jag är så rädd för att hamna i dem och (tror jag att jag själv skulle uppleva det) behöva skämmas ögonen ur mig.



Dem drog vapen och skrev att jag skulle gå ur bilen och lägga mig på marke, är väl de jag minns. Var inga glada miner. Ena polisen blev utskickad från rummet av inre befäl när jag var på stationen för förhör.

Just då var det väl ingen höjdarkänsla. Dagen efter kom det mera. Förlorade inte bara b-kort utan lastbilskort, jobb och allting i princip. Nä bättre att köra nykter
__________________
Senast redigerad av Petflaska 2018-04-15 kl. 20:23.
Citera
2023-02-11, 08:20
  #12
Medlem
Atomvinterkylas avatar
Nu var det länge sedan det skrevs i den här tråden men jag är fortfarande intresserad av att höra fler historier från er som har blivit stoppade och blåst positivt, och vilka följderna blev.

Blev ni stoppade under pågående berusning (exempelvis i samband med att ha lämnat krogen och polisen fått tips om er) och ni därmed blåste över gränsen vid kontroll, eller blev ni stoppade och ertappade dagen efter en berusning av alkohol, fick blåsa och instrumenten påvisade fortfarande en nivå över lagens promillegräns?

Jag uppskattar alla erfarenheter och historier för detta ämne. Dela gärna med er om ni känner för det!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback