Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-07-05, 10:06
  #49
Medlem
Fader Jacks avatar
Jag är kommunist, det är min orsak.
Citera
2018-07-06, 10:16
  #50
Medlem
Bättre djurhållning här, mindre antibiotika och skit. Trodde detta var allmänkunskap.

Man får ju vad man betalar för. Men skiter man fullständigt i både hälsa och moral så spelar det ju ingen roll. Köp det billigaste du kan hitta! Kanske lite segare bitar och konstig bismak men du sparade några kronor som du kan lägga på billig burköl från tyskland!
__________________
Senast redigerad av Kepler-22b 2018-07-06 kl. 10:18.
Citera
2018-07-06, 10:33
  #51
Avstängd
Arbetsskyggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gameday
Vi har blivit hjärntvättade att tro att den är så himla mycket bättre.
Ja, helt klart. Och så är det i varje land. Alla tror att deras eget kött är det allra bästa, "för här har man bättre koll". Normalkonsumenten har ingen jävla koll alls.

Jag lurar inte mig själv genom att betala femtio kronor extra per kilo för illusionen av att vara "hälsosam". För faktum är att jag inte vet om köttet i paketet med den svenska flaggan på bara är ommärkt irländsk biff. Då kan jag lika gärna köpa den irländska biffen direkt.

Citat:
Ursprungligen postat av klopa
Argumentet med antibiotika borde dock vara tillräckligt för att folk inte ska välja danskt och irländskt.
Äsch. Lite antibiotika har ingen dött av. Tvärtom håller det halsflussen borta.

Citat:
Ursprungligen postat av Kepler-22b
Man får ju vad man betalar för. Men skiter man fullständigt i både hälsa och moral så spelar det ju ingen roll. Köp det billigaste du kan hitta! Kanske lite segare bitar och konstig bismak men du sparade några kronor som du kan lägga på billig burköl från tyskland!
Det låter som en bra plan. Både mätt och full för samma pengar.
Citera
2018-07-06, 10:58
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Äsch. Lite antibiotika har ingen dött av. Tvärtom håller det halsflussen borta.

Men inte multirestistenta bakterier

Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Det låter som en bra plan. Både mätt och full för samma pengar.

Prisskillnaden får djuren och miljön betala istället. Men så länge MIN plånbok är tjockare....
Citera
2018-07-06, 11:16
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kepler-22b
Men inte multirestistenta bakterier



Prisskillnaden får djuren och miljön betala istället. Men så länge MIN plånbok är tjockare....
Sedan EU inträde är 70% av det kött som ligger i diskar i Sveriges dagligvaruhandel från självdöda djur.
Det är inte alltid det är kött från nöt eller kalv. Det är vårt nya Sverige som börjar ge effekt på vår hälsa och vårt immunförsvar. Under 20 år har marknaden dränkts av oseriösa kötthandlare.

Skillnaden är att de handlar med människor idag. Oavsett blir de rika på den skit som kommer hit och serveras till den Svenska mannen. Exempelvis en Jimmy Durmaz svensk!
Citera
2018-07-06, 13:24
  #54
Medlem
elektronikfreaks avatar
När vi ändå är inne på svenskt kött tänkte jag informera om dagsläget som torkan orsakat.

Vanligtvis tar bara slakterierna emot lika mycket djur som de får omsättning av. Men på grund av den extrema torkan i södra Sverige så har betet tagit slut (vatten finns än så länge hyfsat trots att så gott som alla bönder har egna brunnar och dammar) och bönderna har börjat nödslakta. Böndernas önskemål i dagsläget är att slakterierna även ska kunna ta emot djur för slakt och FRYSA köttet. Alt är att vi ÄTER MYCKET MER KÖTT.

Det är den bistra verkligheten idag fredag 6 juli - TORKANS ÅR!

Enligt kommunistledaren Jonas Sjöstedt den varmaste och torraste våren sedan 1756 när Carl Michael Bellman var tonåring.
Citera
2018-07-06, 21:32
  #55
Medlem
zepofans avatar
Ja, nu börjar det bli dåligt på riktigt! Problemet är ju inte bara på kort sikt, många bönder kommer att drabbas hårt av detta och tvingas avveckla. Nästa år, och åren därefter, kommer det att visa sig i butikerna när det inte finns svenskt kött att tillgå.

"Det kvittar väl? Irländskt och brasilianskt kött är lika gott! " Jo, det kan så tyckas, men det är inte bara köttproduktionen som är hotad. Mjölkkorna saknar foder och måste slaktas, vilket innebär brist på mjölk, som ger brist på grädde, smör, ost, yoghurt, fil, kvarg osv. Vissa bönder tar till den lilla spannmålsskörden som finns för att utfodra djuren, vilket då innebär brist på mjöl som i sin tur ger brist på bröd. Tänk dig morgondagens frukost, utan mjölk- eller spannmålsprodukter. Vad får du kvar då? Ett ägg och en kopp kaffe?

Riksdagen och regeringen, med svetsministern i spetsen, borde inse allvaret av detta och vidta åtgärder NU! Imorgon är det försent! En konkret åtgärd, som går snabbt att införa, är att radikalt sänka alt. ta bort momsen på svenskt kött för att hålla uppe försäljningen och minska förlusterna för Sveriges bönder.

Tyvärr "hinner" de inte med detta, nu är det glassning i Almedalen och debatt om vinster i välfärden och muslimbarnens integration som är viktigt!
Citera
2018-07-09, 15:50
  #56
Medlem
https://www.worldatlas.com/articles/...l-welfare.html

Här är svart på vitt att vi inte är bättre än varken tyskland, holland, danmark eller GB.
Citera
2018-07-09, 15:52
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skumtoppaz
https://www.worldatlas.com/articles/...l-welfare.html

Här är svart på vitt att vi inte är bättre än varken tyskland, holland, danmark eller GB.

https://www.djurensratt.se/sites/def...-the-world.pdf
Citera
2020-11-30, 21:58
  #58
Medlem
28-120s avatar
Jag inbillar mig inte att svenskt kött är godare, mörare, nyttigare osv. Jag köper ändå ALDRIG annat än svenskt kött därför att:

* Jag vill gynna svenska bönder. Det är bättre för Sverige att mina pengar går till företagare inom landet.

* Svenska bönder har hårdare regler att följa än vad bönderna har i många andra länder. De konkurrerar alltså inte på lika villkor och har inte en chans att sälja köttet till samma pris. Jag tycker att det är bra med hårda krav när det gäller djurhållning och betalar gärna lite extra för det.

* Bondgårdarna läggs ner en efter en. Landsbygden avfolkas och åkrarna planteras igen med skog. Handlar vi av svenska bönder så kan vi i alla fall delvis bromsa denna utveckling (även om andra åtgärder också behövs)

* Mindre antibiotikaanvändning i svensk djuruppfödning än i många andra länder. Jag vill inte bidra till fler antibiotikaresistenta bakterier.

* Långa transporter är inte bra för miljön. Med importerat kött blir det längre transporter.

* Jag har råd att köpa svenskt kött, så varför inte?
__________________
Senast redigerad av 28-120 2020-11-30 kl. 22:04.
Citera
2020-12-04, 02:09
  #59
Medlem
CarlXIIs avatar
Bra svar i tråden, saknar bara en sak.. när kriget kommer så är det bra om vårt lantbruk har bra kapacitet. Eller vilken slags kris som helst.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback