Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-09, 00:15
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snavid97
Tackar för alla svar. Känns som om de borde gå på någon typ av provition eftersom dom tillomed lappar bilar som är helt gröna.

Efter den tredje boten igår la jag båda avtalen om p-platserna innanför respektive bils vindruta. Men dom lär dom säkert skita blankt i.

Är det någon som har fått någon typ av kompensation pga felskrivna böter? För jag menar det kan ju förstöra hela ens dag med en bot, och speciellt om den är åt helvete felaktig. Sen ska man lägga ned massa tid på att överklaga osv osv...

Du har ju i trådstarten framhållit att bakgrunden är bristande information från fastighetsägaren, det innebär ju att från parkeringsbolagets sida så var dessa bilar inte "gröna". Din slutsats håller sålunda dåligt. Det uppdrag bolaget har är givetvis att rapportera bilar som olovligen är uppställda inom området, så ser inte att de på något sätt förfarit felaktigt.

Då din kontakt med föreningen snabbt renderat i ett svar som innebar att betalningsansvaret undanröjts så kan det heller inte vara "en massa tid" som åtgått till överklagning.
Citera
2018-04-09, 11:25
  #14
Medlem
Hur vida de enskilda parkeringsvakterna blir avlönade törs jag inte svara på, men att fastighetsföreningar anlitar P-bolag som tar hela "vinsten" för varje bot är inget ovanligt!
Så på sätt och vis så har P-bolaget provision för varje bot dom sätter på din bil... så länge du betalar den.
Citera
2018-04-09, 12:34
  #15
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Tur att det är gratis parkering där jag bor (samt att jag har garage) då jag undrar hur det skulle fungera för mig då det händer flera gånger i månaden att jag har andra bilar hem än den som platsen skulle stå på. Skulle vara ett jävla böka att hålla på att säga till hela tidnen.

Felet är att Qpark lappar bilar som står på parkeringsplatser som inte ingår i deras normala bevakningsuppdrag. På förhyrda platser gäller i regel att innehavaren måste kontakta parkeringsbolaget om det står en bil utan innehavarens tillstånd på platsen. Innehavaren kan parkera valfri bil på sin plats och bestämmer själv vem som får stå där.

På många bostadsrättsföreningar har man ingen egen plats utan bara ett parkeringkort som anger att man får stå på platser som är märkta hyrd parkering och det är en sådan parkering som qpark antagligen tagit fel på och lappat fel bilar.
Citera
2018-04-09, 21:32
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Felet är att Qpark lappar bilar som står på parkeringsplatser som inte ingår i deras normala bevakningsuppdrag. På förhyrda platser gäller i regel att innehavaren måste kontakta parkeringsbolaget om det står en bil utan innehavarens tillstånd på platsen. Innehavaren kan parkera valfri bil på sin plats och bestämmer själv vem som får stå där.


Nej så är det inte alls alltid. Det beror helt på hur avtalet ser ut, i vissa avtal så ska dem kolla varje plats och endast det fordon/reg nr som finns registrerat på just den p-platsen får stå där.
Citera
2018-04-09, 23:08
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av s.brixton
Nej så är det inte alls alltid. Det beror helt på hur avtalet ser ut, i vissa avtal så ska dem kolla varje plats och endast det fordon/reg nr som finns registrerat på just den p-platsen får stå där.

Fullt möjligt, men har inte stött på den konstellationen på de senaste tio åren i alla fall. Däremot är det troligt av trådstarten att döma att parkeringsbolaget erhållit listor över ej uthyrda platser, där skall givetvis vara tomt. Att sedan dessa listor varit inaktuella är troligen fastighetsägarens fel.
Citera
2018-04-09, 23:12
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Felet är att Qpark lappar bilar som står på parkeringsplatser som inte ingår i deras normala bevakningsuppdrag. På förhyrda platser gäller i regel att innehavaren måste kontakta parkeringsbolaget om det står en bil utan innehavarens tillstånd på platsen. Innehavaren kan parkera valfri bil på sin plats och bestämmer själv vem som får stå där.

På många bostadsrättsföreningar har man ingen egen plats utan bara ett parkeringkort som anger att man får stå på platser som är märkta hyrd parkering och det är en sådan parkering som qpark antagligen tagit fel på och lappat fel bilar.

Kravet på tillstånd i bilen är rätt vanligt, men så verkar det inte ha varit i detta fall, enbart en konventionell skyltning med "förhyrda platser". Troligen har bilarna rapporterats för att det förelegat uppgift om att de ifrågavarande platserna var outhyrda. Att det sedan blev fel berodde ju på brister i uppdateringen av de listor som bolaget erhållit från fastighetsägaren.
Citera
2018-04-10, 00:24
  #19
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Kravet på tillstånd i bilen är rätt vanligt, men så verkar det inte ha varit i detta fall, enbart en konventionell skyltning med "förhyrda platser". Troligen har bilarna rapporterats för att det förelegat uppgift om att de ifrågavarande platserna var outhyrda. Att det sedan blev fel berodde ju på brister i uppdateringen av de listor som bolaget erhållit från fastighetsägaren.

Antagligen. Ibland kan det vara fel på kartorna också eller att p-vakten tagit fel på parkeringplats. Det har t.ex. hänt på jobbet där det finns tre olika p-bolag som bevakar olika parkeringplatser i området, där det finns parkerringsområden som omgärdas av ett annat zon-område. Om P-vakten missar skylten som anger gränsen för zonområde så kan det bli fel..
Citera
2018-04-10, 01:08
  #20
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Förefaller att vara olika uppfattningar om det:
"Att vakterna har provision förnekas kraftfullt.

- Nej, det där är bara en skröna. De har varken provision eller hög individuell lön för att de sätter många anmärkningar."

Klart de förnekar det, men vad gör det när vakterna själva medger att lönen är prestationsbaserad via antal lappade bilar...

Finns ett särskilt ställe i helvetet för p-vakter och politiker.
Citera
2018-04-10, 04:56
  #21
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snavid97
Har någon något tips på hur man kan gå tillväga? För det enda jag vill just nu är att dom inte ska lappa bilarna ännu mer... Funderar nästan på att demontera torkararmarna eller nått haha!
Betala INTE utan bestrid så är det upp till dom att släppa det eller gå vidare, qpark måste bevisa att du gjort fel men har du förhyrd plats och följer reglerna så blir det svårt för qpark att göra nåt, med lite tur kan du istället skapa lite problem för dom

Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Finns ett särskilt ställe i helvetet för p-vakter och politiker.
P-nissar
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback