Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-08, 01:41
  #13
Medlem
Jag rekommenderar vare sig ena eller andra sättet att agera, men jag kan påpeka att det är väldigt tydligt för en erfaren tekniker när elektronik har utsatts för vatten. Jag har jobbat i fyra år med konsumentelektronik, och har sett min beskärda del av vattenskadade grejer, och det är i stort sett alltid lika tydligt. Om det dessutom är så att det är läsk som är spillt på prylen så blir det inte bara små spår, utan ganska stora spår kvar, när vattnet torkat bort.
Citera
2018-04-08, 01:42
  #14
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NotBad
Det där avtalet tänkte jag inte ett dugg på!


Mycket viktiga detaljer för institutioner som vill använda delar av skolpengen för att finansiera lånedatorer till hundratals elever på en gång.


Vilken nät-nattsuddare har inte tömt en öl, en drink eller ett glas treo i sitt tangentbord av misstag, liksom? I Mitt fall har det till och med lett till att jag nu använder tangentbord som TÅL sådant.


Vi skall dock inte ropa hej förrän TS återkommer till tråden och BEKRÄFTAR att avtalet faktiskt innehåller skötselanvisningar. Har han tur så kan ju skolan faktiskt ha glömt bort att lägga till det. Sån't händer.
Citera
2018-04-08, 02:42
  #15
Medlem
kalkryggars avatar
Säg att du satt på ett bibliotek och så kom det en babbe förbi och bråkade. Babben så "yalla din shunne ska du gitta så jag kan sitta på din plats din svennefitta". Sen hällde han cola över din dator och sprang därifrån med två kvinnor i burka som hade 3 små barn i händerna.

Eller nåt liknande...

Då borde du komma undan. För colan kommer dom se eftersom du måste ha spillt rätt mycket då tangentbordet har en korg under för att fånga upp vätska som spills. Jag har själv spillt ett stort glas Fanta i en dator och den klarade sig. Jag satt helt paralyserad och en polare sprang fram och sa rör inte datorn. Sen stängde han av den och lyfte upp den. I en sving så vände han den upp-å-ner och ut kom ca 50 cl Fanta. Sen fick den stå upp-å-ner i ett par timmar och rinna av sig. I flera månader så klibbade vissa tangenter lite halvjobbigt efteråt.
Citera
2018-04-08, 06:52
  #16
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ipadda
Det är en dyr dator som kostade runt 10k för skolan, kommer jag få betala hela själv eller har de försäkring?
Olika kommuner och friskolor har olika avtal för utlåning.
Det är därför omöjligt att svara på din fråga om du inte berättar om din kommun/skola.
Citera
2018-04-08, 17:56
  #17
Medlem
ipaddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Olika kommuner och friskolor har olika avtal för utlåning.
Det är därför omöjligt att svara på din fråga om du inte berättar om din kommun/skola.
Jag har ingen aning vart det där avtalet är för någonstans, men det är karlskrona kommun 😂
Citera
2018-04-12, 18:21
  #18
Moderator
memymos avatar
Hårdvara: PC --> Juridik
/Moderator
Citera
2018-04-15, 13:10
  #19
Medlem
zixls avatar
Eller så säger du att avtalet är ogiltligt och hävdar att skolan ska vara avgiftsfri och om undervisningen kräver datorer så ska skolan tillhandahålla verktyg utan kostnader.
Citera
2018-04-15, 13:17
  #20
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Olika kommuner och friskolor har olika avtal för utlåning.
Det är därför omöjligt att svara på din fråga om du inte berättar om din kommun/skola.

Karnskrona är extra hårda och har spöstraff för de elever som pajar sina skoldatorer..

Skämt åsido, man skall dock tänka på att vissa kommuner har flera olika avtal eftersom det kan vara olika för högstadiet och gymnasiet samt att avtalsperioderna ibland kan överlappa varandra om lånet är på fyra år.
Citera
2018-04-15, 13:28
  #21
Medlem
Min son går på gymnasiet, har en svindyr dator från skolan, har för mig att de sa att den kostar 12000 kr. Han fick skriva på ett avtal om denna, vill minnas att det stod att han blir fullständigt betalningsskyldig om något händer den. Han har en hemförsäkring hos länsförsäkringar som vi betalar 650 kr. om året för, "skitbra" sa säljaren, ingen självrisk.. så pajade hans mobil för några månader sedan, inte ett år ens, han fick ut 750 kr för den!( den kostade ca 8000 kr som ny) Så då undrar jag stillsamt om den hemförsäkringen verkligen täcker kostnaden om något hemskt skulle hända med datorn, antagligen inte, så mitt tips till er ungdomar är: var rädda om datorn! OCH att den inte blir stulen.
Citera
2018-04-15, 16:40
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KIBy
så pajade hans mobil för några månader sedan, inte ett år ens, han fick ut 750 kr för den!( den kostade ca 8000 kr som ny) .

Pajar en mobil inom ett år så är det garanti. Eftersom inte garanti verkar ha använts så är det troligt att skadan är gjord av sonen. Tyvärr skriver inte du vad som hänt eller vad skadan är.
Citera
2018-04-15, 18:10
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zerblatt67
Pajar en mobil inom ett år så är det garanti. Eftersom inte garanti verkar ha använts så är det troligt att skadan är gjord av sonen. Tyvärr skriver inte du vad som hänt eller vad skadan är.
Garantin hade gått ut 1 1/2 vecka tidigare så, ja, ok, den var DRYGT ett år gammal. Displayen var helt kass pga av att han hade den i fickan,låg på marken och mekade med bilen och på nåt vis "krossades" displayen, det gick inte att ladda mobilen sista tiden, något fel på där man stoppar i kontakten som vi tror är ett allmänt fel bland dessa telefoner. Spela roll, jag vill bara påvisa att man inte ska ha så stor tilltro till försäkringar, tro att man ska få ut "hela" summan av vad något är värt så gör som lärarn sa när ni fick datorn i handen: var rädd om den!
Citera
2018-04-26, 18:18
  #24
Medlem
ipaddas avatar
UPDATE

Det blev en summa på hela 2000kr för den där helsikes skoldatorn... HELVETE
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback