Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-23, 02:51
  #13
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Citerar mig själv, man ska inte blåsa direkt på fläktarna.
vem har pratat om att blåsa med lungorna?, jag har bara pratat om att rengöra med trasa, du har sedan talat om luft på burk...direkt på fläktarna säger jag, var ska man annars blåsa ut den luften om inte i lufttrumman?, för det är väl dammet bakom vi ska få bort intessant

går det att knalla in på vilken datorbutik om helst och kräva luft på burk?
https://www.kjell.com/se/sortiment/d...SABEgIeIPD_BwE
__________________
Senast redigerad av Enmansdemo 2018-04-23 kl. 02:54.
Citera
2018-04-23, 03:06
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo
vem har pratat om att blåsa med lungorna?, jag har bara pratat om att rengöra med trasa, du har sedan talat om luft på burk...direkt på fläktarna säger jag, var ska man annars blåsa ut den luften om inte i lufttrumman?, för det är väl dammet bakom vi ska få bort intessant

går det att knalla in på vilken datorbutik om helst och kräva luft på burk?
https://www.kjell.com/se/sortiment/d...SABEgIeIPD_BwE

Läste det du skrev som att det knäppte om någon kylfläns, är det processorkylaren du pratar om eller? Vad har du för fläkttrumma på moderkortet?
Citera
2018-04-23, 10:10
  #15
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Läste det du skrev som att det knäppte om någon kylfläns, är det processorkylaren du pratar om eller? Vad har du för fläkttrumma på moderkortet?
Eller mest tickande däremellan knarrande

Antingen ifrån takfläkt (att banka hjälpte återigen inte)
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=778817

eller en fläkttrumma av AMD som åtm liknar denna, det är damm-ansamlingar bakom
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kylfl%...nk_and_fan.jpg

Det går inte att avgöra genom att lyssna, vilken utav dom, eller
så är det nåt helt annat, kanske trasigt grafikkort
__________________
Senast redigerad av Enmansdemo 2018-04-23 kl. 10:26.
Citera
2018-04-23, 10:33
  #16
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Citerar mig själv, man ska inte blåsa direkt på fläktarna.
Går alldeles utmärkt att blåsa direkt på fläktarna.
Förutsättningen är att du inte låter luftströmmen spinna igång fläkten.
Enklast gör man detta genom att hålla ett finger på fläktbladet,
medans man blåser rent.
Gör man inte detta, och fläkten spinner igång,
alstrar den ström likt en generator och kan bränna komponenter på moderkortet,
eller sabba fläkten.
__________________
Senast redigerad av dobbelina 2018-04-23 kl. 10:37.
Citera
2018-04-23, 13:05
  #17
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Går alldeles utmärkt att blåsa direkt på fläktarna.
Förutsättningen är att du inte låter luftströmmen spinna igång fläkten.
Enklast gör man detta genom att hålla ett finger på fläktbladet,
medans man blåser rent.
Gör man inte detta, och fläkten spinner igång,
alstrar den ström likt en generator och kan bränna komponenter på moderkortet,
eller sabba fläkten.
Jag har nyss innan jag läste ditt blåst på moderkortsflänsen utan att sätta ditt ett finger, jag känner mig inte bränd iaf, det hjälpte inte, vad som däremot verkar ha hjälpt är att jag drog i takfläkten utåt så den inte ska nudda taket
Citera
2018-04-25, 10:40
  #18
Medlem
Enmansdemos avatar
Det enda som är fortfarande är fläkten, och dess ljud går fortfarande inte att godkänna, jag får alltså lämna in burken på service och tipsa om att byta hela fläktbladet
__________________
Senast redigerad av Enmansdemo 2018-04-25 kl. 11:14.
Citera
2018-04-28, 10:05
  #19
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
En av mina chassifläktar hamnar i obalans ibland och börjar låta, det brukar jag lösa genom att "slå" på chassit. Vibrationerna måste få fläkten att hamna i balans igen.
Nu fick jag nog och slog så hårt att primära takfläkten stannade, och jag funderar på att inte starta om den, hur länge klarar sig en dator utan takfläkt utan att komponenterna ska överhettas?, eller går det att överleva utan?
Citera
2018-05-03, 14:28
  #20
Medlem
Enmansdemos avatar
Hur länge klarar man sig utan takfläkt? sa jag
Citera
2018-05-03, 19:32
  #21
Medlem
TinFoilHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo
Hur länge klarar man sig utan takfläkt? sa jag

Hur långt är ett snöre?

Det beror på vilka temperaturer din låda och komponenter får/har vilket är omöjligt för oss på andra sidan tangentbordet att svara på.

Du får helt enkelt ta ned något program och kolla temperaturerna med, ett gratis alternativ är ex CAM. De flesta anser att tempen ska ligga under 70 grader under full load men jag är lite tuffare och skriver att allt under 100 grader funkar
Citera
2018-05-04, 21:28
  #22
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilHat
Hur långt är ett snöre?

Det beror på vilka temperaturer din låda och komponenter får/har vilket är omöjligt för oss på andra sidan tangentbordet att svara på.

Du får helt enkelt ta ned något program och kolla temperaturerna med, ett gratis alternativ är ex CAM. De flesta anser att tempen ska ligga under 70 grader under full load men jag är lite tuffare och skriver att allt under 100 grader funkar
Vet du hur mycket PC-resurser det där mest avancerade PC motoriserings softare på marknaden kommer sluka, förmodligen över 100 grader hi hi.

Jag ladda ner en fånigare freeware variant och där finns load på enskilda komponenter enbart, ingen är över 100, men ändå, för avancerat för mig!....HJÄLP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!..nä jag skoja, jag tänker lugnt avvakta tills jag får pengar att lämna in dumdatorn
__________________
Senast redigerad av Enmansdemo 2018-05-04 kl. 21:38.
Citera
2018-05-06, 05:25
  #23
Medlem
annanmedlems avatar
Jag köpte Biltemas fotpump, sådan till liggmadrasser typ istället för luft på burk att blåsa med.

Luft på burk: 70 spänn.
Fotpump: 80 spänn.

För ungefär samma pengar får man dock cylinderfotpumpen i stål så känns som man får mer material / teknik för pengarna där, ingen aning om den blåser med samma tryck dock. Den med två cylindrar kostar lite mer.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback