Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-07, 21:07
  #1
Medlem
Jag fann ingen sådan tråd och skapar därför en. Ironiska eller i värsta fall allvarliga förslag på Marstrand, Dalarö och Torekov undanbedes.

För mig personligen är det en match mellan Blekinge och Blekinge. Där får du lika tidiga vårar och sena vintrar som i Skåne men till mycket billigare penning. Du kan välja om du vill ha insjöar och ett landskap som påminner om Dalarna/Hälsingland(Olofströmstrakten), sandstränder(Sölvesborgstrakten) eller skärgård(övriga kuststräckan) och landskapet är tillräckligt litet för att allt detta ska var nåbart för en utflykt över dagen som omväxling till det alternativet du valde som fritidsbostadsort.

Jag nominerar Torhamnslandet i den ostligaste delen av Karlskrona kommun i allmänhet och legendariska Kristianopel i synnerhet som Sveriges mest prisvärda sommarbostadsort. Idylliskt och solsäkert som få platser i Sverige. Riktigt härlig bykänsla under sommarhalvåret.
Citera
2018-04-07, 21:24
  #2
Medlem
I fallet Blekinge skulle jag lägga till sommarhus inne i själva sta'n som alternativ ("staun" som kan vara Sölvesborg, Karlshamn, Ronneby eller Karlskrona ). Även om det revs kring 1960-1980 som i övriga landet finns det en hel del trevliga gatehus kvar i alla fyra städerna (båtsmanshus i Karlskrona och Bergslagen i Ronneby som exempel). Jag menar, du har både närheten till Systembolaget (vi talar ändå om sommarhalvåret i Sverige här...) de stora matbutikerna och stränderna som finns nära som sagt var med eller utan bil på alla håll. Inifrån städerna kan man dessutom ta tåget till grannstaden om man så vill.
Citera
2018-04-07, 21:43
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurrit
I fallet Blekinge skulle jag lägga till sommarhus inne i själva sta'n som alternativ ("staun" som kan vara Sölvesborg, Karlshamn, Ronneby eller Karlskrona ). Även om det revs kring 1960-1980 som i övriga landet finns det en hel del trevliga gatehus kvar i alla fyra städerna (båtsmanshus i Karlskrona och Bergslagen i Ronneby som exempel). Jag menar, du har både närheten till Systembolaget (vi talar ändå om sommarhalvåret i Sverige här...) de stora matbutikerna och stränderna som finns nära som sagt var med eller utan bil på alla håll. Inifrån städerna kan man dessutom ta tåget till grannstaden om man så vill.

Två av de tre "nöjdaste" människorna jag tror jag har träffat bodde i ärvda villor i Karlskrona och Karlshamns flottaste områden(armarna i kors och "håhåjaja" tolv månader om året, eventuellt en vecka i Schweiz eller Österrike för att åka skidor). Beträffande Karlshamn vet jag inte vad husen vid Vägga kostar. Jag tror aldrig att jag sett något vara till salu...
Citera
2018-04-07, 21:47
  #4
Medlem
kodsnickrarns avatar
Sturkö alla gånger i veckan om vi snackar Blekinge!!
Citera
2018-04-17, 23:07
  #5
Medlem
idiamindadas avatar
Norra Östegötland eller den del av Närke som ligger väster om. Då just Sörmland är hett i Stockholm. Nära till Stockholm, otroligt fin natur med bra jakt och lätt att komma med i jaktlag. Och billigt. Kolla efter orter som Regna, Bo, Brevens Bruk osv.
Citera
2018-05-05, 19:11
  #6
Medlem
Inlängan! Inga jobbiga grannar. Och kommer ryssen så tar den mer kända Utlängan smällen först.

http://w4.objektdata.se/pregen/976/O...6899976/wp.htm
Citera
2018-05-05, 19:18
  #7
Medlem
Vill man bara ha ett fritidshus sommartid, så absolut, åk söderut. Men vill man åka skidor, pulka, långfärdsskridskor osv så är Roslagen perfekt. Varma somrar och riktiga vintrar. Dyrt vid kusten, men några kilometer inåt så faller priserna en hel del och ytterligare ett gäng kilometer till så är det riktigt billigt. Sjöar finns överallt.
Citera
2020-06-20, 14:50
  #8
Medlem
Jävla flugor!
Vad fan är grejen med sommar om man ska behöva stå ut med alla jävla insekter och flygfän? En härlig promenad i parken och så ser man en sådan där svärm med knott och då vet man vad som väntar, och så är promenaden(eller joggingturen förstörd). Sitta på uteplatsen med en bra(eller dålig) bok och så dröjer det en sekund tills dess att en härlig spyfluga cirkulerar runt huvudet, detta trots en för tillfället emellanåt ganska påtaglig vind!
Karlskrona är den orten i Sverige jag har bott på som har varit klart mest befriad från kryp av olika slag.
De borde inkludera det i sin marknadsföring!
Inga flugor, inga kryp - Mitt i Skärgården!

Det är sannolikt kombinationen hårdgjord yta plus kust plus vind som är hemligheten. Det ska gärna kunna blåsa från flera olika håll samtidigt. Man vill heller inte ha någon å med park mitt i staden, eller någon slottspark eller liknande. Då kommer det också en jävla massa flugor och kryp. Parkingenjör med något biodlingsprojekt eller liknande, "damm". *ryser*.
Bara hårdgjord yta och kulturhistoriskt intressanta byggnader ska det vara!

https://vaguiden.se/2015/07/scb-rakn...-yta-i-stader/

Citat:
I Karlskrona saknar nio procent av befolkningen tillgång till grönytor inom 300 meter, det var den högsta andelen som uppmättes. Å andra sidan har över 50% av befolkningen i Karlskrona tillgång till blåområden (alltså vatten av något slag) inom 300 meter.
__________________
Senast redigerad av heavenorlasvegas 2020-06-20 kl. 15:16.
Citera
2020-06-20, 15:56
  #9
Medlem
Har sett fritidshus i Ödeshög/Vadstena, nära i det idylliska området vid Omberg/Tåkern för 300 tkr i utrop. Visst renoveringsbehov dock.

Men trakten är fin slättmark, små enfiliga asfaltsvägar, böljande rågfält och Vättern inom krypavstånd. Prisvärt för den som gillar hemester.

Finns liknande i Dalsland nära Värnen.

Nu syftar jag på naturvärden/prislapp för fritidshus. För åretruntboende gäller andra premisser.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback