Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-07, 17:05
  #1
Medlem
Jag satt hemma och tänkte på diverse nonsens som jag ofta gör och då kom jag på tanken att mäta mängden kolsyra i en flaska.

Så låt oss säga att du har en flaska coca cola hemma, och du vill mäta mängden kolsyra. Hur gör man då?

Du får inte använda några flashiga maskiner som gör mätningen åt dig, utan ren och skär gammaldags kemi och lite finurlighet.
Citera
2018-04-07, 17:19
  #2
Medlem
Flaskhalsats avatar
Tryckmätare från garaget -> Skaka flaskan i 10 minuter -> Mät övertrycket -> tryck = NRT/V
Citera
2018-04-07, 17:40
  #3
Medlem
Syrabastitrering
Citera
2018-04-07, 17:40
  #4
Moderator
Arne.Ankas avatar
Ballong över öppningen och mäta hur mycket ballongen ökar i volym när kolsyran går ur vätskan?
Citera
2018-04-07, 20:30
  #5
Medlem
Rebelxs avatar
Kan man inte bara väga flaskan och sedan låta den stå öppen ett dygn för att väga igen?
Fast då kanske man bör ha koll på hur mycket kolan syresätts under tiden och vad luft/co2 väger..

Annars kanske man kan ringa till tillverkaren och fråga hur mycket co2 som tillsätts vid tillverkningen.
Citera
2018-04-07, 21:38
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Ballong över öppningen och mäta hur mycket ballongen ökar i volym när kolsyran går ur vätskan?

Jag tänkte också på den. MEN, vätskan/vattnet i burken avdunstar ju också, så volymen du mäter kommer fortfarande vara en blandning.
Citera
2018-04-07, 22:10
  #7
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Tryckmätare från garaget -> Skaka flaskan i 10 minuter -> Mät övertrycket -> tryck = NRT/V
Det funkar inte då man inte vet hur mycket av den lösta gasen som avgår till följd av skakningen. Det är ju några bar övertryck i flaskan redan innan man skakat den.

Citat:
Ursprungligen postat av GoodLord
Syrabastitrering
Den metoden visas i alla fall i den här laborationen: http://web.comhem.se/prelan/coke.htm

0,77 g/l kom de fram till där. Jag vägde 0,5 l kranvatten vid 9 ºC i en Sodastreamflaska och kolsyrade det sedan tills övertrycksventilen på läskmaskinen knorrade. Flaskan vägde 2,5 g mer efter kolsyrning så 5 g per liter skulle jag säga går i max vid den temperaturen.

Sen påverkas ju lösligheten mycket av tryck, temperatur och andra ämnen i vattnet.

Citat:
Ursprungligen postat av Rebelx
Kan man inte bara väga flaskan och sedan låta den stå öppen ett dygn för att väga igen?
Fast då kanske man bör ha koll på hur mycket kolan syresätts under tiden och vad luft/co2 väger..

Annars kanske man kan ringa till tillverkaren och fråga hur mycket co2 som tillsätts vid tillverkningen.
Jo det kan nog ge en ganska bra mätning. Skaka den då och då är säkert bra för att få bort så mycket kolsyra som möjligt eller vispa skiten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback