Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-07, 12:58
  #1
Medlem
Ultrasmisks avatar
https://www.cnbc.com/2018/04/05/face...hospitals.html

Facebook har så sent som förra månaden(innan datainsamlingskandalen) kontaktat olika ledande sjukhus i USA för att få information om vilka sjukdomar de har.
Facebook har även försökt få reda på vilken ekonomisk status patienterna har och hur deras sociala liv har funkat i samband med sjukdomen.

Projektet har nu i samband med Facebook skandalen ko-vänt, och Facebook säger nu att de har mer viktiga projekt att fokusera på som att göra ett bättre jobb med att skydda användares data.
Syftet med datainsamlingen enligt Facebook var för att bedriva forskning.

(1) Kan det vara möjligt att Facebook lyckats samla in data om patienter från andra länder ?

(2) Kan Sverige ha blivit drabbat ? de flesta datasystem inom sjukhusen i Sverige har ju "digitaliserats", där det går att se sin journal i helhet med bara ett par klick.

(3) Var det gamla journal-systemet säkrare i Sverige ? någon form av Intranet ?
Citera
2018-04-07, 14:19
  #2
Medlem
Varje landsting har sitt[eget journalsystem. Vissa har samma system men helt skilt från varandra. Dessa ligger inte ute på internet. Journal över nätet är en nationell tjänst som hämtar data genom en integration från varje landstings journalsystem. Det kräver Bank ID för komma åt. Så nej, det är inte sannolikt att de kommer åt svenska journaler.
Citera
2018-04-07, 16:38
  #3
Medlem
Nog för att både FB och Google samla diverse data från dess användare, men jag har extremt svårt att tro att de kommer åt PMO (som är sjukhusens system i Sverige) då det är rätt skyddat/känsligt material.
Citera
2018-04-07, 17:15
  #4
Medlem
Ultrasmisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man42Sthlm
Nog för att både FB och Google samla diverse data från dess användare, men jag har extremt svårt att tro att de kommer åt PMO (som är sjukhusens system i Sverige) då det är rätt skyddat/känsligt material.

Fast folk hade ju svårt att tro att främmande makter skulle ha tillgång till känslig information så som det avslöjades i Transport-styrelse skandalen.
Det var ju en annan skandal ganska nyligen gällande Sveriges rikes säkerhet.

Förstår inte varför denna material skulle vara bättre skyddat än uppgifter om Sveriges rikes säkerhet.
Det är ju ganska många beslut och oansvarighet hos beslutsfattare på senare tid.

Transportstyrelse-skandalen kostade direktören ifråga endast 70000 kr i böter. Hur mycket hade inte beslutsfattare inom vården kunnat tjäna genom att sälja information om deras hälsa till försäkringsbolag t.ex ? "Oj det vart ett tekniskt fel.."
Citera
2018-04-17, 09:48
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ultrasmisk
Transportstyrelse-skandalen kostade direktören ifråga endast 70000 kr i böter. Hur mycket hade inte beslutsfattare inom vården kunnat tjäna genom att sälja information om deras hälsa till försäkringsbolag t.ex ? "Oj det vart ett tekniskt fel.."

Exakt, detta. Konsekvenserna för ett "intrång" är inte tillräckligt stora. Vi har inget tjänstemannaansvar som kan leda till fängelse pga oaktsamhet, och det är så många som hanterar de komplexa systemen. Räcker att någon i kedjan är korrupt, IT-personalen, ansvariga chefer... det kommer vara kört och informationen ute för allmän beskådan.

Inget förvånar mig längre. Jag förutsätter sedan flera år att sjukjournaler är som en öppen bok för allmänheten, kommer bara rycka på axlarna vid en eventuell bekräftad jätteläcka.
Citera
2018-04-23, 09:33
  #6
Medlem
Ultrasmisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Exakt, detta. Konsekvenserna för ett "intrång" är inte tillräckligt stora. Vi har inget tjänstemannaansvar som kan leda till fängelse pga oaktsamhet, och det är så många som hanterar de komplexa systemen. Räcker att någon i kedjan är korrupt, IT-personalen, ansvariga chefer... det kommer vara kört och informationen ute för allmän beskådan.

Inget förvånar mig längre. Jag förutsätter sedan flera år att sjukjournaler är som en öppen bok för allmänheten, kommer bara rycka på axlarna vid en eventuell bekräftad jätteläcka.

Jag kan bekräfta att all personal har tillgång till det, och inte bara läkare. Och då menar jag undersköterskor, sjuksköterskor, sjukgymnaster, rehab, chefen/kontoret m.m.

Är ingen IT-expert dock, men för mig verkar det inte var ett svårknäckt system.Särskilt inte om anfallet kommer från högre nivåer som andra stater.

Tror det stora problemet är att det inte finns några intelligenta i maktposition, eller att de få som finns helt enkelt inte bryr sig då de själva vill tjäna på det.
Citera
2018-04-24, 23:18
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ultrasmisk
Tror det stora problemet är att det inte finns några intelligenta i maktposition, eller att de få som finns helt enkelt inte bryr sig då de själva vill tjäna på det.

Intelligenta eller inte vet jag ej. Dock är det helt klart att det finns stora möjligheter att göra sig en karriär av att vara oförsiktig med data om man kan bortförklara eller skuffa undan ansvaret för spridningen.
Citera
2018-04-26, 09:27
  #8
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ultrasmisk
Jag kan bekräfta att all personal har tillgång till det, och inte bara läkare. Och då menar jag undersköterskor, sjuksköterskor, sjukgymnaster, rehab, chefen/kontoret m.m.

Är ingen IT-expert dock, men för mig verkar det inte var ett svårknäckt system.Särskilt inte om anfallet kommer från högre nivåer som andra stater.

Tror det stora problemet är att det inte finns några intelligenta i maktposition, eller att de få som finns helt enkelt inte bryr sig då de själva vill tjäna på det.

Hur blir man typ undersköterska? Jag vill spionera på Sverige åt utlandet, helst USA men kanske även typ Putin eftersom han är den som svenska staten hatar mest. (Tvivlar dock på att han är engagerad i vilka svenskar som är friska och inte,
men man vet aldrig) Kan man göra något script som kollar alla sjukjournaler eller har de nåt larm som går om en undersköterska slår upp misstänkt många patienter? Loggas det vem som gör slagningarna?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback