Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-07, 18:53
  #13
Medlem
Necrobutchers avatar
Torrfoder till en liten valp? Lägg av!
Citera
2018-04-07, 19:42
  #14
Medlem
snowdusts avatar
Min golden vägde runt 6-8 kg om jag minns rätt, när han var 8 veckor.

2kg låter väldigt lite för den rasen i den åldern...
Citera
2018-04-07, 20:05
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bankjobbeagle
Jo chip märkt var hon men av vem har vi ingen anning. Säljaren ville absolut ha kontanter. Vi var naiva.

Om hon är chippsad så borde ägaren (den vid registreringen) finnas hos Jordbruksverket.
Kontakta dom.

Från Jordbruksverket:

Hundregistret är ett offentligt register och enligt offentlighetsprincipen måste Jordbruksverket som myndighet lämna ut uppgifter som någon begär ut, om inte uppgifterna skyddas av sekretess. Om de som begär ut uppgifterna har ett utgivningsbevis så har de rätt att publicera uppgifterna på webben och Jordbruksverket kan inte hindra detta.

Alla hundar som bor i Sverige ska märkas med ett unikt id-nummer och registreras i Jordbruksverkets centrala hundregister. I registret ska det finnas uppgifter om varje hund och om dess ägare.
__________________
Senast redigerad av trez77 2018-04-07 kl. 20:09.
Citera
2018-04-08, 00:55
  #16
Medlem
bankjobbeagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trez77
Om hon är chippsad så borde ägaren (den vid registreringen) finnas hos Jordbruksverket.
Kontakta dom.

Från Jordbruksverket:

Hundregistret är ett offentligt register och enligt offentlighetsprincipen måste Jordbruksverket som myndighet lämna ut uppgifter som någon begär ut, om inte uppgifterna skyddas av sekretess. Om de som begär ut uppgifterna har ett utgivningsbevis så har de rätt att publicera uppgifterna på webben och Jordbruksverket kan inte hindra detta.



Alla hundar som bor i Sverige ska märkas med ett unikt id-nummer och registreras i Jordbruksverkets centrala hundregister. I registret ska det finnas uppgifter om varje hund och om dess ägare.

Hon var chipad men inte registrerad. Vi har registrerat henne nu.
Citera
2018-04-08, 11:56
  #17
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bankjobbeagle
Hon var chipad men inte registrerad. Vi har registrerat henne nu.
Veterinären som chipat är spårbar genom chippet då de är förprogrammerade vid leverans.
Vad gäller vikten så födde jag upp Flattar. Det är länge sedan. Men nog vägde de runt 8 kilo vid leverans.

Nu kan du inte göra spec mkt mer än att ta hand om din valp. Exakt vad du bör ge en sådan liten, vet i fan. Men någon form av mjölkersättning bör du köra med i några veckor. Även ren köttfärs är att rekomendera. Här får du använda Google.
Har inte läst fullt ut i tråden. Men vaccination samt avmaskning SKA du göra.

Viktigast av allt.
Jag rekomenderade aldrig någon valpköpare att träffa andra hundar före fullvaccinering som sker vid 12 veckor. Om du ser din valp som 4 veckor gammal så tror jag att du ligger rätt.
Använd återigen Google o följ de rekomendationer du hittar.
Detta är för jävligt.
Men se fördelarna.
Du har nu lärt dig att köpa hund. Du har lärt dig att besöka valpen i sin uppväxtmiljö o helst träffat mamman med. Du har antagligen lärt dig att köpa rasrent med stamtavla med.
Vad du nu kan lära dig är uppfödarens arbete vilket kanske gör att du själv om några år står där som en erkänt duktig uppfödare.
Citera
2018-04-17, 13:49
  #18
Medlem
bankjobbeagles avatar
Har lärt mig en läxa. Hunden kommer kosta med alla vetrinärbesök. Hon var ca 3-4 veckor när vi fick henne enligt vetrinären. Nu är hon 5-6. Så vi har också mycket jobb framför oss.
Citera
2018-04-19, 22:41
  #19
Medlem
Äppelkäcks avatar
Det är inte bara labrador och golden i den där valpen. Det är någon annan mindre ras/blandras i den också och det förklarar nog varför den är så liten. Vikten/storleken beror knapoast enbart pga att den är för ung för leverans - det syns tydligt att det är mer än enbart två retrieverraser i den.
Citera
2018-04-20, 11:21
  #20
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Äppelkäck
Det är inte bara labrador och golden i den där valpen. Det är någon annan mindre ras/blandras i den också och det förklarar nog varför den är så liten. Vikten/storleken beror knapoast enbart pga att den är för ung för leverans - det syns tydligt att det är mer än enbart två retrieverraser i den.
Hur kan du se det?
Själv födde jag upp renrasiga Flatcoated retriever o skulle lätt tro att det där är en renrasig flatvalp om någon påstod det.
Citera
2018-12-16, 03:45
  #21
Medlem
Varning För Fuskmakare!!

VARNING!
Jag vill bara varna alla som tänker köpa Labrador, eller Mops, håll er undan från denna person!
Har aldrig varit med om maken till människa.
Hon fuskar med allt som går att fuska med, till och med fodret, hon påstår
när hon annonserar ut valpar att dom växer upp på kvalitetsfoder t.ex Royal
Canin, men i själva verket är det något billigt skräpfoder som hon köper
i storförpackning.
(FB) Tre labradorer stulna på hundutställning i Ronneby
VARNING!!
__________________
Senast redigerad av Ottoholg 2018-12-16 kl. 03:59.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback