Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-07, 09:11
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marksyrah
Det verkar som att de bara valt ut min lägenhet och sedan trycker av hej vilt, som för att irritera. De kanske är mer sofistikerade än så. Allt träffar inte i ögonen, men tillräckligt för att jag upplever att det här tagit skada. Om det bara hade varit för irritations skull så skulle jag kunna ta det mer lätt, men problemet är ju skaderisken.

Om jag rullar ner så fortsätter de bara, plus att de verkligen verkar satsa på att leta igenom springor på persienner. De är ihärdiga terrorister.

Alltså, jag har svårt att avgöra om det här är en trolltråd för att hata på rädda människor eller om du är seriös.

Att dom skulle leta sig in i springorna på persienner på en lägenhet på andra våningen och stå långt bort, nja? Du hör själv va?

Psykos? Droger? Synen kan ju bli lite nedsatt om du varit vaken ett par dagar på någon substans.
Citera
2018-04-07, 09:15
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ultra24
Alltså, jag har svårt att avgöra om det här är en trolltråd för att hata på rädda människor eller om du är seriös.

Att dom skulle leta sig in i springorna på persienner på en lägenhet på andra våningen och stå långt bort, nja? Du hör själv va?

Psykos? Droger? Synen kan ju bli lite nedsatt om du varit vaken ett par dagar på någon substans.

Det är ingen trolltråd. Här även fått det konfirmerat som läser, genom granne.
Jag hör hur det låter...men jag skojar inte. Hur otroligt det än må låta.

Sovit lite dåligt kanske men inget extremt.
Citera
2018-04-07, 14:45
  #15
Medlem
bjornebarns avatar
Att det är störande förstår jag TS, och du bör självklart gå vidare med det här, men att du skulle få synnedsättning av det tror jag mest bara är inbillat, alternativt att du har någonting annat som ger dig en synnedsättning. För att kunna ta skada av vanliga laserpekare upp till 50 mW (typiska laserpekare av den "starkare" varianten brukar ligga på 30 mW) måste den riktas rakt mot ditt öga utan objekt i vägen (som fönster) och vara närmare än 100 meter. Även för ordentligt starka laserpekare uppåt 1 W så räcker det fortfarande med 150 meters avstånd för att vara säker. Exakta avstånd beror mycket på divergensen hos strålen, men det här gäller för typiska laserpekare för konsumenter.

Här har du en bra referens*: http://www.lasersafetyfacts.com/reso...or-LSF-v02.png

Jag skulle därmed inte vara orolig för någon laserinducerad skada, om det nu inte är så att dessa grannar står precis utanför ditt fönster.

* Vad de har fått sina skin burn hazard- och fire hazard-värden för laserpekarna med lägre effekt har jag ingen aning om, ty även på noll millimeters avstånd kan de inte orsaka något sådant. Jag antar att FAA har valt konservativa gränsvärden och därmed inte kan sätta 0 på något, ty då skulle de säga "det här är säkert oavsett omständigheter" och så skulle någon idiot skada sig och stämma dem...
__________________
Senast redigerad av bjornebarn 2018-04-07 kl. 15:41.
Citera
2018-04-07, 14:51
  #16
Avstängd
Godisglads avatar
I lagboken talas det om ofredande. Och jag kan förstå att det kan vara både skrämmande och irriterande.

Till att börja med skulle jag för sakens skull göra en polisanmälan. Folk säger att det inte är lönt, men det går in i statistiken åtminstone!

Ungdomar brukar tröttna om dom inte får någon reaktion, men du säger du blivit trakasserad under sex månader utan någon som helst anledning? Det låter inte troligt. Men jag kan så klart ha fel?

- - -


Citat:
Ursprungligen postat av marksyrah
Hej Jag var osäker på vår jag skulle lägga tråden, men här kommer frågeställningen:

Under kanske 6 månaders tid tror jag att jag blivit utsatt för strålning från någon slags laserpekare.
Detta har skett när jag suttit i min lägenhet på kvällar.

Första gången det hände förstod jag knappt vad som försiggick men har förstått i efterhand.

Sedan har det hänt till och från med regelbundenhet att blåa och röda "dimmor" kommit in genom fönstren. Alltså inte en stråle som sådan, utan som om den kom direkt in mot ögat. En fläck. Jag har inte fullständigt förstått vad detta har varit. Jag går liksom inte runt i tankarna att rikta en laserpekare mot någons ögon. Vissa tycker tydligen att detta är en roande sysselsättning.


Sedan igår hände det igen. Så klart och tydligt denna gång enligt mig vad det handlade om. Ett gäng uttråkade människor med sadistiska och helt störda sidor. Hur tänker en sådan person egentligen, kan man fråga sig? "Fredagskväll, då lyser vi in med laser i folks ögon där de sitter och utnyttjarlediga tid".


Jag såg denna gång var ifrån strålarna kom, och jag kan därmed också räkna ut vilka individer det troligtvis handlar om, men jag kan inte veta säkert. Mina ögon svider och jag har under det senaste halvåret också märkt av en synedsättning.

Jag är trött på det här och det en nog nu. Jagvänder mig därför till er på flashback om råd hur jag kan gå vidare med detta. Jag vill sätta dit dessa personer, men samtidigt är jag rädd att deras sadistiska sidor förstärks och de vill hämnas om jag anmäler dem.

Jag har funderat på en anonym anmälan, men vet inte hur jag ska tillväga då jag inte med säkerhet vet vilka de är. Kan jag kontakta polismyndigheten för att få hjälp med att utreda? Inser att detta är otroligt, men hur är det bästa sättet?

Vad jag vill är att de slutar upp med dessa duheter framförallt, ett straff kanske också vore Aktuellt. Brott mot strålskyddslagen?

Tack på förhand
Citera
2018-04-08, 18:36
  #17
Medlem
sinistrals avatar
Köp mörkläggningsgardiner. Kör med igendraget när du sitter där i ett par dagar och de kommer sannolikt att sluta om du inte gjort något som gör att de har personligt agg mot just dig.
Citera
2018-04-08, 19:06
  #18
Medlem
Nu är detta en tråd i juridik så Gordn Blixt kommer snart med sin egen ljussabel.
Rent juridiskt är det inte lagligt att rikta laser på folk, det regleras i ett antal lagar.
Så, nu är det klart.

I verkligheten måste TS dock vara väldigt psykotisk då en röd eller blå laser aldrig någonsin skulle kunna skada dig genom dina två-tre-glasfönster. Varje fönster skulle utgöra en brytning av strålen. Sedan skulle de kräva en enorm effekt för att få denna laser att nå dig från "långt borta". Alla dessa lasrar är begränsade och kräver licens. Om nu någon trots licenskravet leker med en sådan laser så skulle den ändå inte kunna nå dig och göra skada.
Citera
2018-04-08, 19:14
  #19
Medlem
Har du någon historik med psykisk sjukdom? Tycker det verkar väldigt skumt det du skriver.
Laser med olika färger, strålning. Har du upplevt några andra konstiga fenomen?
Citera
2018-04-14, 06:12
  #20
Medlem
När jag läser beskrivning samt TS tidigare trådar är jag övertygad att det här är paranoia. En potentiell sidoeffekt av att man röker hasch.
Citera
2018-05-09, 15:24
  #21
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marksyrah
Det verkar som att de bara valt ut min lägenhet och sedan trycker av hej vilt, som för att irritera. De kanske är mer sofistikerade än så. Allt träffar inte i ögonen, men tillräckligt för att jag upplever att det här tagit skada. Om det bara hade varit för irritations skull så skulle jag kunna ta det mer lätt, men problemet är ju skaderisken.

Om jag rullar ner så fortsätter de bara, plus att de verkligen verkar satsa på att leta igenom springor på persienner. De är ihärdiga terrorister.



Jag skulle också tycka att jag vore paranoid, men efter att det här gått tillräckligt långt så inser jag tragiskt nog att det är ett verkligt problem, som måste lösas. Jag vill inte sitta och vara orolig ögon skador hela tiden när jag är hemma. Sista bastionen av lugn måste skyddas.

Jag har också tagit beslutet att täcka mina fönster med mörkergardiner.
HHur går det? Har du hittat en lösning och en årsak?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback