Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-04-16, 09:40
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mein.Neger
Jag är en sådan som aldrig festat, dricker alkohol mindre än 4 gånger per år. Är snart klar med min universitetsutbildning och det har funnits linjefester och klassfester men har aldrig gått dit då jag inte varit så nära min klass.

Har heller inga vänner att festa med. Gick aldrig till någon studentskiva när man gick ut gymnasiet.

Det närmaste festtillställning man varit på är när man druckit lite öl och tärning runt köksbordet med korridorskamraterna.

Har jobbat på krogar och nattklubbar då mina föräldrar ägde en men har aldrig själv varit kund där.

Normalt brukar mina fredag- och lördagskvällar spenderas framför datorn där jag kanske kollar på någon dokumentär eller lyssnar på musik. Eventuellt med en burk cider. Om jag har studier så pluggar jag.

Hur skulle in se på mig?

Är jag konstig?


Nej, du är inte konstig. Om någon undrar säg bara att du jobbat hela livet på nattklubb eftersom din familj driver en och berätta vad du faktiskt är intresserad av. Du är inte trist, du är intressant!
Citera
2018-04-16, 13:40
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mein.Neger
Känner igen mig totalt. Vill också festa och får mycket självförtroende av att träffa människor men när jag väl ser massor med människor typ mingelträffar så skrämmer det mig och jag står på ett hörn och låtsas kolla i mobilen eller pratar med någon jag redan känner.

Rent spontant skulle jag tro att majoriteten skulle se dig som konstig om du sade att du aldrig har festat då människor är väldigt snabba med att döma andra människor, men i ditt fall handlar det om att lägga fokus på rätt saker.

Ditt problem grundar sig alltså i att du inte är bra på att knyta nya bekantskaper; du vet inte hur man gör/det saknas mod att ta kontakt med folk. Men.. kom ihåg att du inte är ensam om det när du är nere. Och det finns lösningar på det problem som du upplever.

Nyckeln är att lära sig hantera det hela. Det gör du bäst genom att träna på dina sociala färdigheter och det finns inga genvägar än att utsätta sig för sociala sammanhang. Det här är du säkerligen väl medveten om, men inte vågat göra.

Precis som fallet är med exempelvis träning gäller det att ta mindre steg för att förbereda för nästa nivå och det ökade självförtroendet är en belöning, men det måste göras med kontinuitet. Annars går du tillbaka i din utveckling.

Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Det är riktigt att det finns många andra aktiviteter som är roliga, somliga roligare än att festa.

Men att kategoriskt välja bort en central social aktivitet så är man förmodligen en tråkig person som tycker om att sitta på bakhasorna och gnälla. Det är samma med folk som är rädda för att prova nya maträtter, läsa om något som inte är deras huvudsakliga intresse eller delta i någon annan aktivitet de inte gjort. Människor som begränsar sig och väljer bort, och i synnerhet sådana som väljer bort sådant de aldrig ens testat, är i regel fega, timida och kommer sluta sina dagar med betydligt sämre förståelse för sig själva och världen de lever i.

Därmed inte sagt att detta är sant för just TS, om TS inte haft någon realistisk chans att festa handlar det ju inte om att det valts bort och kan därmed åtgärdas.

Ett bättre svar än så här kommer du knappast få om det hela stämmer. Var inte rädd för att prova nya saker. Framförallt de som ligger helt utanför din sfär och det som "definerar" dig bara för att du är rädd för att bli dömd av någon. Det är oftast de som dömer som inte har provat nya saker och utanför sin sfär. Självklart ska du behålla det som i grund och botten är du, men stanna inte där. Ta dig förbi stop-skylten som hjärnan satt upp av rädsla för att den tror att du kommer misslyckas eller att någon kommer döma dig. Omfamna utgången oavsett resultat. Det är oftast här som de flesta som försöker få till en förändring går fel, de slutar försöka. De är en del av inlärningsprocessen och den har du genomgått massvis med gånger i exempelvis plugget. Du blir rikare på erfarenheter och kan använda de till din egen fördel. Den som begränsar sig missar väldigt mycket. Öppna upp dig och utforska. Du har inget att förlora. Det värsta som kan hända är en tillfällig motgång, men när du väl införskaffat dig rätt verktyg kommer du att ta dig förbi dessa.

Och du behöver inte dricka eller knarka för att festa. Det finns massvis med sammanhang där man kan "festa" utan att göra det. Själv älskar jag festivaler och musik, men har aldrig druckit eller knarkat trots att de jag går på är fullproppade med sådant. Istället kan jag glädjas åt musiken som spelas på dessa och passa in i gemenskapen eftersom man delar ett intresse med de man umgås med.
__________________
Senast redigerad av Vituperio 2018-04-16 kl. 13:42.
Citera
2018-04-16, 13:42
  #51
Avstängd
Sektmedlems avatar
Dömer någon dig för denna oförrätten så slå dem på käften.

Men helt seriöst så tror jag bara att du har en konstig definition på "festa", annars om det stämmer att du aldrig har festat är du bra sjuk i huvudet.
Citera
2018-04-16, 16:22
  #52
Medlem
PhTDs avatar
Festa och festa. Det finns ju olika sorters fester.

Frågan är ju hur TS burit dig åt för att undvika att bli utkommenderad på personalfest. Det är i mitt tycke enbart plågsamma tillställningar och jag har försök undvika det om det varit möjligt. Ofta är det ju knutet till att man skall trycka i sig äcklig julmat också (avdragsgillt för arbetsgivaren).

Det är plågsamma evenemang. Ibland obligatorisk närvaro. "Trivs, era jävlar!" Bullernivån är sådan att samtal är omöjligt. Alla pratar emellertid för full hals. För min del har jag alltid känt mig totalt utanför och smitit därifrån så snart jag kunnat, d v s när folk har lämnat matbordet och försvinner till toaletten eller ut för att röka.

Däremot kan jag ju rekommendera, om TS eller någon t ex råkar vara i skogsbranchen, när man sitter några stycken i en jaktstuga och tar sig ett glas efter jakt eller annat evenemang i terränglådan. Då kan man samtala (inte bara prata i allmänna sorlet). Ingen musik, inga krav på elegant och obekväm klädsel.
Damer? Ja, en och annan kan ju följa med sin make så något flörtande och raggande blir det inte tal om. Annars är det, som sagt mysigt. Det finns ju numera en del kvinnor i branschen också så det kanske blir vanligare på stubbafester också, vem vet.

Det kanske inte överensstämmer med vad TS och de flesta andra menar med fest, förstås.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback