Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-07, 00:35
  #1
Medlem
MrSthlm213s avatar
Tjena. Jag är helt lost på forumet (admin får gärna flytta min tråd om det är så) och hittade ingen del i centralstimulantia om huruvida man kan blanda concerta och alkohol utan att bli helt skev? Jag har idag tagit 8mg rivotril som jag tänkte skulle hålla tills imorgon pga den långa halveringstiden. Så min fråga är väl egentligen om jag tar concerta på morgonen och börjar dricka senare på kvällen runt middagstid, hur tror ni man reagerar? Min tolerans till alkohol och concerta är för tillfället helt obefintlig och är därför lite fundersam. För övrigt kommer jag bara ta någon öl för att hålla mig lugn och inte göra bort mig.


Om någon skulle vilja upplysa mig om vad som kan hända så vore det guld värt för mig. Och möjligtvis vilken dos jag borde ta på morgonen i så fall.

Tack på förhand,
MrSthlm
Citera
2018-04-07, 01:00
  #2
Medlem
Hegamons avatar
Concerta och alkohol funkar. Du blir lung och bäng på samma gång. Finns säkert någon restriktion på concerta och alkohol, jag vet ej närmare varför. Jo, nu vet jag, alkohol och concerta ökar på ruset av alkohol. Drick inte så mycket så är det lugnt. Du blir fullare fortare.
Citera
2018-04-07, 01:12
  #3
Medlem
obnoXIuzzs avatar
Tycker att fyllorna blir suveräna på concerta! Tänk på att dricka lugnt bara, så kommer det gå kanoners!

Edit: Concertan brukar göra så att jag inte riktigt märker av hur full jag är/blir så se till att fokusera att vara medveten hur mycket du dricker etc. Men det är bara om man ''festar till det''. Om du bara ska ta några öl så är det inget du behöver tänka på.
__________________
Senast redigerad av obnoXIuzz 2018-04-07 kl. 01:15.
Citera
2018-04-07, 01:14
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSthlm213
Tjena. Jag är helt lost på forumet (admin får gärna flytta min tråd om det är så) och hittade ingen del i centralstimulantia om huruvida man kan blanda concerta och alkohol utan att bli helt skev? Jag har idag tagit 8mg rivotril som jag tänkte skulle hålla tills imorgon pga den långa halveringstiden. Så min fråga är väl egentligen om jag tar concerta på morgonen och börjar dricka senare på kvällen runt middagstid, hur tror ni man reagerar? Min tolerans till alkohol och concerta är för tillfället helt obefintlig och är därför lite fundersam. För övrigt kommer jag bara ta någon öl för att hålla mig lugn och inte göra bort mig.


Om någon skulle vilja upplysa mig om vad som kan hända så vore det guld värt för mig. Och möjligtvis vilken dos jag borde ta på morgonen i så fall.

Tack på förhand,
MrSthlm

Man skall inte blanda alkohol med något piller förutom vitaminpiller och sockerpiller om du frågar mig. Kan alltid uppstå biverkningar då.

Men det är ditt liv och ditt val. Och jag tycker inte att det är en fråga för forumet då du kommer få olika svar här. Olika människor reagerar olika. Om du verkligen har ett behov av att dricka i samband med att du äter pillret så tycker jag att du ska kontakta din ansvariga läkare alternativt vårdguiden.
Citera
2018-04-07, 01:34
  #5
Medlem
SophieNeveus avatar
Känner till att det är populärt bland studenter att ta concerta istället för kokain då det är mycket billigare och jag antar att vissa har en viss mån tillgång på concerta också då det används rätt friskt bland de som pluggar på universitet.
Citera
2018-04-07, 22:01
  #6
Medlem
DirtyNorths avatar
Inte vart ute på krogen och festa mycket men majoritet har jag tagit Concerta. Känt att jag har blivit mer pratglad och absolut inte dricker lika mycket, brukar ha en tendens till att dricka rätt mycket annars och få minnesluckor.
Har absolut inte samma sug efter att dricka likna mycket när jag tagit Concertan
Har absolut mer kontroll under mina handlingar.

Testa det första gången med ett par vänner och kanske inte då du ska ut på krogen och du blir orolig för hur du kommer känna dig.
__________________
Senast redigerad av DirtyNorth 2018-04-07 kl. 22:07.
Citera
2018-04-14, 15:18
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSthlm213
Tjena. Jag är helt lost på forumet (admin får gärna flytta min tråd om det är så) och hittade ingen del i centralstimulantia om huruvida man kan blanda concerta och alkohol utan att bli helt skev? Jag har idag tagit 8mg rivotril som jag tänkte skulle hålla tills imorgon pga den långa halveringstiden. Så min fråga är väl egentligen om jag tar concerta på morgonen och börjar dricka senare på kvällen runt middagstid, hur tror ni man reagerar? Min tolerans till alkohol och concerta är för tillfället helt obefintlig och är därför lite fundersam. För övrigt kommer jag bara ta någon öl för att hålla mig lugn och inte göra bort mig.


Om någon skulle vilja upplysa mig om vad som kan hända så vore det guld värt för mig. Och möjligtvis vilken dos jag borde ta på morgonen i så fall.

Tack på förhand,
MrSthlm

Hej!

Först och främst.... Är dina concerta i depotkapsel? Vilka mer exakt känslor relaterar du till när du skriver "helt skev"? Ett kraftigt dopamin påslag kan göra en liten vimsig om det är det du relaterar till men då krävs det att du har krossat din medicin och intagit den nasalt. Eller menar du alkohol berusad när du skriver helt skev, i så fall kommer det vara aningen svårare att uppnå det tillståndet med metylfenidat! Hur svårt det blir är samtidigt en dos fråga.

Samtidigt är metylfenidat en av de stimulanterna som Har egenskapen att metabolisera sig i levern vid blandning av alkohol. Det blir då till ett ämne som heter etylfenidat, det kan ha tendenser att öka den centralstimulerande känslan vilket borde göra att du känner dig mindre full. Kokainet har väl den effekten också? Någon som kan bekräfta?

Eftersom du inte nämner din dosering av din concerta så utgår jag från att du tar en depotkapsel på morgonen, (då den är vanligast i Sverige nu) och en normal dos på 54 mg och det kommer givetvis hjälpa mot effekterna av alkoholruset som är påverkade av ditt GABA- system. Med andra ord, du kommer känna dig mer kontrollbar än om du endast varit påverkad av alkohol. Samtidigt har du tryck i dig 8 mg Rivotril. Om man har
Klonazepam i blodet när man dricker alkohol så krävs det väldigt lite för att uppnå berusat tillstånd, också det är en dos fråga.
Nu är jag inte alls påläst om muskelavslappnande medikament men är inte 8 mg ganska långt över medicinsk dosering? Du kanske har koll? Men även om du bara tagit så mycket som 2mg Rivotril så hade jag varit du hade jag tagit det väldigt lungt med ölen alternativt skippat den ÄVEN om du hade tagit metylfenidat.

Nu utgick jag ifrån att du inte har någon tolerans på Klonazepam men det spelar ju också roll. Det är väldigt många faktorer som spelar in för att kunna svara på hur du kommer bli påverkad av substanserna. Men om nämner din dosering av concertan, vilket typ av tablett/intagningsätt och din tolerans av Klonazepamet så kan jag nog hjälpa dig lite mer.

Med vänlig hälsning,
Livinitup
Citera
2020-01-07, 20:50
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Concerta och alkohol funkar. Du blir lung och bäng på samma gång. Finns säkert någon restriktion på concerta och alkohol, jag vet ej närmare varför. Jo, nu vet jag, alkohol och concerta ökar på ruset av alkohol. Drick inte så mycket så är det lugnt. Du blir fullare fortare.
Jag blir då fan inte seg på concerta o alkohl, krävs små doser för att jag ska bli "påtänd", visserligrn har jag löjligt låg tolerans på alla substanser
Citera
2020-02-29, 11:16
  #9
Medlem
Concerta och alkohol

Jag har fått Concerta 18mg utskrivet och tog första tabletten idag runt kl 10.30, kan jag dricka alkohol senare på kvällen eller bör det undvikas? Bör tilläggas att jag är extremt lättpåverkad i vanliga fall
Citera
2020-02-29, 11:26
  #10
Medlem
AbsolutGregers avatar
Under den väldigt korta period jag prövade Concerta innan jag slängde iväg burkskrället så hade jag ett par riktiga snedfyllor. I min erfarenhet (och hört samma från bekanta) så är det en kombo som lätt kan gå fel.

Så jag skulle råda dig att ta det varsamt, särskilt om du är lättpåverkad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback