2018-04-07, 00:04
Medlem
insidelights avatar
Är det någon som har prövat att steka eller grilla ölkorv. Alltså sån som redan är lufttorkad och rökt för att det ska gå att äta som dom är. Fick höra från nån lirare i en charkdisk att det tydligen ska bli gott. För mig låter det väldigt skumt, den borde ju bli as torr och konstig. Men å andra sidan finns det väl en hel del talg i så det kanske blir saftigt och gott. Har ingen ölkorv just nu så jag kan inte prova, men någon annan kanske prövat?
Citera
2018-04-07, 00:13
Medlem
Ölkorv brukar inte vara lufttorkad utan rökt.

Testa Skär den tunt och långsamt koka det i passerad tomat. Släng sedan ner lite ost som smälter. Servera med pasta. Kryddorna från korven borde smaksätta tomaten.
Citera
2018-04-07, 00:46
Medlem
MrChows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lunkkvistaren-s
Ölkorv brukar inte vara lufttorkad utan rökt.

Testa Skär den tunt och långsamt koka det i passerad tomat. Släng sedan ner lite ost som smälter. Servera med pasta. Kryddorna från korven borde smaksätta tomaten.

Rätt säker på att de är kallrökta och sen får hänga och torka till någon vecka eller två beroende på diameter.
Citera
2018-04-07, 00:54
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insidelight
Är det någon som har prövat att steka eller grilla ölkorv. Alltså sån som redan är lufttorkad och rökt för att det ska gå att äta som dom är. Fick höra från nån lirare i en charkdisk att det tydligen ska bli gott. För mig låter det väldigt skumt, den borde ju bli as torr och konstig. Men å andra sidan finns det väl en hel del talg i så det kanske blir saftigt och gott. Har ingen ölkorv just nu så jag kan inte prova, men någon annan kanske prövat?

De tunnaste och torraste är ingen hit att tillaga, men de större varianterna funkar jättebra att steka lite lätt och ha i pytt-i-panna. Funkar bra även med medwurst, steker man medwurst, blir den som ölkorv. Bonusen är att fettet (jäkla mycket onyttigt fett) rinner bort vid stekningen. Kvar blir det typ "100% protein"! (och smak).
Citera
2018-04-07, 01:17
Medlem
insidelights avatar
Jag tycker det ofta är en väldigt god smak på ölkorvarna. Det känns som om smaken är väldigt koncentrerad på något sätt. Som ni nämner så borde det ju va jäkligt gott att ha i diverse grytor och annat, lite som krydda. Borde va gott i någon typ av omelett kanske också.
Citera
2018-04-07, 01:22
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Creolsk gryta var väl poppis förr, ölkorv var i vill jag minnas.
Citera
2018-04-07, 01:29
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Jag tycker det ofta är en väldigt god smak på ölkorvarna. Det känns som om smaken är väldigt koncentrerad på något sätt. Som ni nämner så borde det ju va jäkligt gott att ha i diverse grytor och annat, lite som krydda. Borde va gott i någon typ av omelett kanske också.

Jäkligt gott!

Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
Creolsk gryta var väl poppis förr, ölkorv var i vill jag minnas.

Japp, en slags "höllenwurst" skulle det vara. (Höllenwurst=helveteskorv på svenska, med en massa spansk peppar i) https://duckduckgo.com/?q=h%C3%B6lle...&t=ffnt&ia=web
Citera
2018-04-07, 16:51
Medlem
4yoonlys avatar
Älskar ölkorv men blir så kass i magen när jag äter dom (köper olika sorter givetvis) men jag äter nog alldeles för många åt gången... lätt runt 10 ganska snabbt...

Låter spännande att laga gryta med den absolut, men hur blir konsistensen? blir hårda bitar eller löser den sig lite typ?
Citera
2018-04-07, 17:29
Medlem
insidelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Älskar ölkorv men blir så kass i magen när jag äter dom (köper olika sorter givetvis) men jag äter nog alldeles för många åt gången... lätt runt 10 ganska snabbt...

Låter spännande att laga gryta med den absolut, men hur blir konsistensen? blir hårda bitar eller löser den sig lite typ?

10 ölkorv skulle jag få en jäkla halsbränna av, tänk på hur fett det är också. Men jag håller med, det finns många fina sorter. Som sagt så har jag inte provat några rätter med ölkorv. Men jag kan tänka mig att konsistensen blir lite som hårt stekt pancetta fläsk. Fettet löser väl upp sig och ger god smak i grytan men köttet blir nog ganska hårt.
Citera
2018-04-07, 20:11
Medlem
zepofans avatar
Citat:
10 ölkorv skulle jag få en jäkla halsbränna av, tänk på hur fett det är också. Men jag håller med, det finns många fina sorter. Som sagt så har jag inte provat några rätter med ölkorv. Men jag kan tänka mig att konsistensen blir lite som hårt stekt pancetta fläsk. Fettet löser väl upp sig och ger god smak i grytan men köttet blir nog ganska hårt.
Det stämmer ganska bra det du säger, det blir en god smak, men att bitarna blir lite hårda. Jag brukar ha i ölkorv eller andra starka korvar ganska ofta i diverse rätter. Kreolsk gryta har nämnts, bigos är en annan rätt som ska ha starka korvar med och en frittata med lite hackade ölkorvar är inte heller så dumt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in