Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-06, 23:54
  #1
Medlem
Jag har tänk att läsa ut det nya testamentet i bibeln under en och samma läsning och undrar om hur vanligt det är att läsa ut en bok under en och samma läsning då jag misstänker att jag kommer att göra något ovanligt...

Jag ställer främst frågan till erfarna bokläsare... hur vanligt är det att läsa ut en bok under en och samma läsning?

Tack!
Citera
2018-04-07, 00:00
  #2
Medlem
Carobnjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VintageGermany
Jag har tänk att läsa ut det nya testamentet i bibeln under en och samma läsning och undrar om hur vanligt det är att läsa ut en bok under en och samma läsning då jag misstänker att jag kommer att göra något ovanligt...

Jag ställer främst frågan till erfarna bokläsare... hur vanligt är det att läsa ut en bok under en och samma läsning?

Tack!

Mycket ovanligt. I alla fall för mig.

Varför skulle du läsa ut NT under en sittning? Vad är det bra för?
Citera
2018-04-07, 00:13
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carobnjak
Mycket ovanligt. I alla fall för mig.

Varför skulle du läsa ut NT under en sittning? Vad är det bra för?
Eftersom jag har svårt att börja läsa där jag slutat...

Jag är en sån som vill påbörja och avklara något jag håller på med på en gång...
Citera
2018-04-07, 00:14
  #4
Medlem
Det beror väl på läshastighet, många romaner kan ju vara på så pass lite som 100-150 sodor. Någon som läser snabbt lär väl kunna fixa det. Själv är jag dyslektiker så här går det inte fort.

Men NT är väl dels lång och dels ganska stökig att läsa. Så det blir någon djävligt svårt, om du ska ta in nått av va du läser.
Citera
2018-04-07, 00:18
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Det beror väl på läshastighet, många romaner kan ju vara på så pass lite som 100-150 sodor. Någon som läser snabbt lär väl kunna fixa det. Själv är jag dyslektiker så här går det inte fort.

Men NT är väl dels lång och dels ganska stökig att läsa. Så det blir någon djävligt svårt, om du ska ta in nått av va du läser.
Ja, det känns så... jag kommer aldrig att kunna läsa ut den om jag inte gör det under en och samma läsning...

Något måste jag hitta på...
Citera
2018-04-07, 00:22
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VintageGermany
Ja, det känns så... jag kommer aldrig att kunna läsa ut den om jag inte gör det under en och samma läsning...

Något måste jag hitta på...

Jag har mkt svårt att förstå motivationen. Men varför inte ta en bok i taget.

Det känns ju mer givande att läsa på spaning efter den tid som flytt. Den är på över 3 tusen sidor, mini typsnitt. Men de passager jag läst, emellanåt riktigt bra.
Citera
2018-04-07, 00:33
  #7
Medlem
"Vanliga" böcker som tex deckare på ca 4-500 sidor är inga större problem att sträckläsa igenom på en dag ifrån morgon till kväll men då är dom skrivna på ett sånt vis också. Det lär ju inte bibeln vara.
Citera
2018-04-07, 00:38
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VintageGermany
Jag har tänk att läsa ut det nya testamentet i bibeln under en och samma läsning och undrar om hur vanligt det är att läsa ut en bok under en och samma läsning då jag misstänker att jag kommer att göra något ovanligt...

Jag ställer främst frågan till erfarna bokläsare... hur vanligt är det att läsa ut en bok under en och samma läsning?

Tack!

Meddela oss gärna hur lång tid det tog att läsa den

Jag läser väldigt snabbt och sträckläser ofta en bok eller två under en lång sommardag.
Citera
2018-04-07, 00:39
  #9
Moderator
Arne.Ankas avatar
Inte så ovanligt under tonåren, enders game tog en natt, sagan om belgarion drog jag igenom på 6 dagar.
Citera
2018-04-07, 00:42
  #10
Medlem
I vuxen ålder är det ytterst få romaner (eller liknande) jag läst ut i en "sittning", men ofta är det för att böcker för vuxna är ganska tjocka. Vad gäller faktaböcker så är jag helt säker: det har aldrig hänt, och lär inte göra det heller. Men anledningen är inte bara tjockleken (jag har ett monster på 600+ A4-sidor...) utan också att det tar tid innan hjärnan hinner smälta informationen och göra om den till kunskap.

Trots ovanstående kan jag helt förstå tjusningen med att sätta sig i en bra fåtölj, i ett rum med precis rätt atmosfär och temperatur, gosa ner sig ordentligt i fåtöljen och inte resa sig ur den innan man är färdig med boken. För min del, eftersom jag oftast läser när jag gått och lagt mig, så har jag i bakhuvudet att jag trots allt måste vara någorlunda pigg på jobbet dagen efter, så det blir som bäst 20-30 minuters läsning. Men den dag någon betalar mig för att läsa på heltid så tar jag jobbet....
Citera
2018-04-07, 00:48
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
I vuxen ålder är det ytterst få romaner (eller liknande) jag läst ut i en "sittning", men ofta är det för att böcker för vuxna är ganska tjocka. Vad gäller faktaböcker så är jag helt säker: det har aldrig hänt, och lär inte göra det heller. Men anledningen är inte bara tjockleken (jag har ett monster på 600+ A4-sidor...) utan också att det tar tid innan hjärnan hinner smälta informationen och göra om den till kunskap.

Trots ovanstående kan jag helt förstå tjusningen med att sätta sig i en bra fåtölj, i ett rum med precis rätt atmosfär och temperatur, gosa ner sig ordentligt i fåtöljen och inte resa sig ur den innan man är färdig med boken. För min del, eftersom jag oftast läser när jag gått och lagt mig, så har jag i bakhuvudet att jag trots allt måste vara någorlunda pigg på jobbet dagen efter, så det blir som bäst 20-30 minuters läsning. Men den dag någon betalar mig för att läsa på heltid så tar jag jobbet....
Känner samma sak... vill också sitta, mysa o läsa ut en hel bok, sedan resa mig upp och bara "woooow"...

Tror jag ska läsa en bok i taget ur nya testamentet i bibeln.
Citera
2018-04-07, 00:56
  #12
Medlem
Claweds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VintageGermany
Jag har tänk att läsa ut det nya testamentet i bibeln under en och samma läsning och undrar om hur vanligt det är att läsa ut en bok under en och samma läsning då jag misstänker att jag kommer att göra något ovanligt...

Jag ställer främst frågan till erfarna bokläsare... hur vanligt är det att läsa ut en bok under en och samma läsning?

Tack!
Det finns böcker som är näst intill omöjliga att lägga åt sidan, men då betraktas det väl som fusk.

Jag är inte någon erfaren läsare, men sträckläste andra boken av Stieg Larsson från början till slut. (600 sidor)
Den var skriven enligt samma princip som alla James Hadley Chase deckarna, samt vad jag kan erinra mig ifrån tonåren, skattkammarön tror jag.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback